چهارشنبه 08 اسفند 1403 - 20:38

کد خبر 821839

پنج‌شنبه 09 اسفند 1403 - 13:01:00


بررسی موتورسیکلت کی تی ام ۳۹۰ Adventure مدل ۲۰۲۵


/ به‌ ندرت اتفاق می‌افتد که موتورسیکلتی جدید هم بهتر و هم ارزان‌تر از مدل قبلی خود باشد، اما KTM 390 Adventure مدل ۲۰۲۵ هر دو ویژگی را دارد. نسخه‌ی جاده‌محورX نسبت به مدل استاندارد قبلی ارزان‌تر است و نسخه‌ی آفرود  R نیز قیمت کمتری از مدل پیشین ۳۹۰ Adventure SW دارد.
 
دلیل این ترکیب از بهبود تجهیزات و کاهش قیمت هرچه که باشد، چه ناشی از مشکلات مالی KTM باشد که اخیراً در رسانه‌ها مطرح شده یا نتیجه‌ی بهبود بهره‌وری در تولید، خبر خوبی برای مشتریان است. تقریباً به همان اندازه که طراحی جدید خبر خوشی محسوب می‌شود. طرحی که بالاخره نسبت‌های ناموزون مدل قدیمی را کنار گذاشته و ظاهری الهام‌ گرفته از رالی داکار به آن بخشیده است.

انجین و عملکرد فنی
پیشرانه LC4c با حجم ۳۹۹ سی‌سی که اولین‌ بار در KTM 390 Duke جدید معرفی شد، تفاوت‌های اساسی با موتور LC4 به حجم ۳۷۳ سی‌سی دارد که در نسل قبلی سری ۳۹۰ به کار می‌رفت. این موتور همچنان تک‌ سیلندر است، اما با طراحی کاملاً جدید در قطعات ریخته‌ گری، سر سیلندری کوچک‌تر و سبک‌تر با موقعیت جدید انژکتورها، و همچنین اگزوزی که در زیر موتور قرار گرفته (برخلاف مدل قبلی که در کنار بدنه بود). عملکرد این موتور در مقایسه با مدل قبلی بهتر است، با وجود رعایت استانداردهای سخت‌ گیرانه‌ی یورو ۵+. قدرت آن به ۴۵ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه می‌رسد و حداکثر گشتاور ۳۹ نیوتن‌ متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. جعبه‌دنده نیز کاملاً جدید طراحی شده تا تعویض دنده‌ها روان‌تر باشد. این مدل دارای کلاچ لغزشی/کمکی است و وزن فلا یویل نیز کاهش یافته تا واکنش‌پذیری بهبود یابد.

هندلینگ و سیستم تعلیق
در مدل‌های قبلی، KTM دو نسخه از ۳۹۰ Adventure را عرضه می‌کرد که یکی مدل پایه با رینگ‌های آلیاژی و دیگری مدل SW با رینگ‌های پره‌ای بود. اما هر دو نسخه قبلی از همان سایز چرخ‌ها، یعنی ۱۹ اینچ در جلو و ۱۷ اینچ در عقب، بهره می‌بردند. حالا در مدل ۲۰۲۵ این شرایط تغییر کرده و تفاوت بین نسخه‌ی جاده‌ای “X” و نسخه‌ی آفرود “R” بیشتر شده است. هر دو مدل از یک شاسی لوله‌ای مشبک مشترک استفاده می‌کنند که مبتنی بر شاسی ۳۹۰ Duke جدید است، اما با هندسه و استحکام مخصوص سری Adventure.

مدل ۳۹۰ Adventure X که بیشتر مناسب جاده است، به مدل پایه‌ی قبلی شباهت بیشتری دارد. این نسخه دارای رینگ‌های آلیاژی و سیستم تعلیق غیرقابل تنظیم با دو‌ شاخ USD ۴۳ میلی‌متری WP Apex در جلو است. کمک‌فنر عقب آن نیز از نوع WP Apex Emulsion بوده و میزان حرکت سیستم تعلیق در هر دو محور به ۲۰۰ میلی‌متر می‌رسد. در مقابل، نسخه‌ی ۳۹۰ Adventure R که برای مسیرهای آفرود طراحی شده، از چرخ‌های پره‌ای سیمی استفاده می‌کند که نسبت به مدل SW قبلی بزرگ‌تر شده‌اند و اکنون در جلو ۲۱ اینچ و در عقب ۱۸ اینچ هستند. سیستم تعلیق این مدل، دامنه‌ی حرکتی بیشتری دارد و در هر دو محور به ۲۳۰ میلی‌متر می‌رسد. این سیستم همچنین امکان تنظیم ضربه‌ گیری را فراهم کرده است، به‌طوری‌که در جلو ۳۰ مرحله تنظیم فشردگی و بازگشت و در عقب ۲۰ مرحله تنظیم بازگشت دارد.

در بخش لاستیک‌ها نیز تفاوت‌هایی بین این دو نسخه وجود دارد. مدل R با لاستیک‌های Mitas Enduro Trail E07+ ارائه می‌شود که عملکرد بهتری در مسیرهای ناهموار دارند، درحالی‌که مدل X بسته به منطقه‌ی عرضه، ممکن است با یکی از دو مدل Apollo Tramplr XR یا MRF Meteor ارائه شود که برای جاده مناسب‌تر هستند. سیستم ترمز در دو نسخه تفاوت‌هایی دارد. در جلو، هر دو مدل از یک دیسک ۳۲۰ میلی‌متری همراه با کالیپر دو پیستونه ByBre استفاده می‌کنند، اما در نسخه‌ی R، این دیسک به‌ صورت شناور طراحی شده است. در عقب، هر دو مدل دارای یک دیسک ۲۴۰ میلی‌متری با کالیپر تک‌ پیستونه هستند. همچنین سیستم ABS به‌ صورت استاندارد در هر دو نسخه ارائه می‌شود و دارای حالت آفرود قابل غیر فعال‌ سازی است که امکان قفل شدن چرخ عقب را فراهم می‌کند. با وجود تفاوت‌های بین نسخه‌های مختلف، وزن نهایی در هر دو مدل بدون تغییر نسبت به نسل قبلی، ۱۶۵ کیلوگرم در حالت پر باقی مانده است.

راحتی و مصرف سوخت
طبیعتاً، تعلیق با دامنه‌ی حرکتی بیشتر و چرخ‌های بزرگ‌تر در مدل “R” باعث شده است که موقعیت نشیمن این نسخه بالاتر از مدل “X” باشد. ارتفاع زین مدل R برابر با ۸۷۰ میلی‌متر است، درحالی‌که این مقدار در نسخه‌ی جاده‌ای X، معادل ۸۲۵ میلی‌متر است.

این عدد نشان می‌دهد که باوجود نام “Adventure” و ظاهر ماجراجویانه‌اش، ارتفاع زین نسخه‌ی X تنها ۵ میلی‌متر بیشتر از مدل ۳۹۰ Duke است که بسیاری از قطعاتش را با آن به اشتراک می‌گذارد. این در حالی است که KTM 390 Adventure جدید، ۵۰ میلی‌متر دامنه‌ی حرکتی بیشتری در سیستم تعلیق خود دارد و ارتفاع زین آن ۳۰ میلی‌متر کمتر از نسل قبلی ۳۹۰ Adventure است. این مدل همچنین با فرمانی عریض و بلند، همراه با یک فیرینگ و شیشه‌ی جلوی بهبودیافته نسبت به نسخه‌ی پیشین، کارایی بیشتری در شرایط واقعی ارائه می‌دهد.

مدلR  بلندتر است، اما با وجود ۲۳۰ میلی‌متر دامنه‌ی حرکتی در سیستم تعلیق (۳۰ میلی‌متر بیشتر از مدل پایه و نسل قبل)، ارتفاع زین آن تنها ۱۵ میلی‌متر بیشتر از مدل قبلی ۳۹۰ Adventure است. بنابراین، در مقایسه با برخی از موتورسیکلت‌ های ماجراجویی، هنوز در دسته‌ی مدل‌های بیش‌ از حد مرتفع قرار نمی‌گیرد. یکی دیگر از ویژگی‌های اختصاصی مدل R، فرمان آلومینیومی آن است، درحالی‌که نسخه‌ی X از فرمان فولادی بهره می‌برد.

هر دو مدل مصرف سوخت یکسانی دارند که طبق آزمایش‌های استاندارد برابر با ۳.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با توجه به ظرفیت مخزن سوخت ۱۴ لیتری این موتورسیکلت، در حالت نظری می‌تواند تا ۴۱۰ کیلومتر را بدون نیاز به سوخت‌گیری طی کند.

تجهیزات
هر دو نسخه‌ی ۳۹۰ Adventure به‌ صورت استاندارد دارای حالت‌های مختلف رانندگی شامل Street، “Rain” و  Offroad  هستند و همچنین کنترل کشش قابل‌ تنظیمی دارند که در صورت تمایل، می‌توان آن را غیرفعال کرد. مانند سایر مدل‌های جدید KTM در سال ۲۰۲۵، این موتورسیکلت تنظیمات قبلی خود، از جمله تنظیمات ABS، را حتی پس از خاموش شدن حفظ می‌کند، بنابراین نیازی به تغییر مجدد آن‌ها پس از هر بار روشن کردن موتور نیست.

مدل R دارای فناوری پیشرفته‌تری در بخش کنترل کشش است، به‌طوری‌که این سیستم به‌ صورت تطبیقی در پیچ‌ها عمل می‌کند. در مقابل، نسخه‌ی X از نسخه‌ی ساده‌تری از این سیستم استفاده می‌کند. تفاوت دیگر بین این دو مدل، نوع صفحه‌ نمایش آن‌ها است. مدل R از یک نمایشگر رنگی ۵ اینچی TFT بهره می‌برد، درحالی‌که نسخه‌ی X یک نمایشگر LCD تک‌رنگ با همان ابعاد دارد. البته هر دو صفحه‌ نمایش دارای روکش ضد انعکاس و شیشه‌ی باند شده هستند تا بازتاب نور را کاهش داده و زوایای دید را بهبود بخشند.

این تفاوت در نمایشگر تأثیری بر عملکردهای اصلی ندارد، زیرا هر دو مدل دارای قابلیت اتصال بلوتوث به گوشی‌های هوشمند هستند که امکان پخش موسیقی، برقراری تماس و نمایش مسیرهای ناوبری را روی صفحه‌ نمایش فراهم می‌کند. همچنین هر دو مدل از کلیدهای کنترلی جدید و نور پردازی‌ شده روی فرمان برخوردارند.

رقبای KTM 390 Adventure مدل ۲۰۲۵
با وجود دو نسخه‌ی متفاوت، مدل ۲۰۲۵ KTM 390 Adventure طیف وسیع‌تری از رقبا را نسبت به مدل قبلی خود پوشش می‌دهد. نسخه‌ی X با رقبایی مانند BMW G 310 GS و حتی Triumph Scrambler 400 X رقابت خواهد کرد، اگرچه سبک طراحی کاملاً متفاوتی دارد. از سوی دیگر، مدل R می‌تواند رقیبی برای Honda CRF300 Rally باشد و شاید مهم‌تر از همه، با Royal Enfield Himalayan 450 به رقابت بپردازد.

مشخصات فنی KTM 390 Adventure مدل ۲۰۲۵
قیمت: ۸ تا ۹ هزار دلا
حجم موتور: ۳۹۹ سی‌سی
قطر × کورس پیستون: ۸۹ × ۶۴ میلی‌متر
آرایش موتور: تک‌ سیلندر
جزئیات موتور: ۴ سوپاپ، خنک‌ شونده با مایع، DOHC
قدرت: ۴۵ اسب بخار (۳۳ کیلووات) در ۸۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۹ نیوتن‌ متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۶ سرعته، انتقال قدرت زنجیری، کلاچ لغزشی/کمکی
مصرف سوخت متوسط: ۳.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
ظرفیت مخزن سوخت: ۱۴ لیتر
حداکثر برد تئوری: ۴۱۰ کیلومتر
سیستم‌های کمکی راننده: کنترل کشش (قابل‌ تعطیل)، ABS (قابل‌ تعطیل)، سه حالت رانندگی، کنترل کشش در پیچ‌ها (در مدل R)
شاسی: فولادی لوله‌ای مشبک
تعلیق جلو: دو شاخ ۴۳ میلی‌متری WP Apex معکوس
تنظیمات تعلیق جلو: X: بدون تنظیم / R: تنظیم فشردگی و بازگشت
تعلیق عقب: کمک‌فنر تکی WP Apex
تنظیمات تعلیق عقب: X: تنظیم پیش‌ بار / R: تنظیم بازگشت و پیش‌ بار
ترمز جلو: دیسک ۳۲۰ میلی‌متری، کالیپر دو پیستونه ByBre
ترمز عقب: دیسک ۲۴۰ میلی‌متری، کالیپر تک‌ پیستونه ByBre
چرخ/لاستیک جلو: X: چرخ آلیاژی، ۱۰۰/۹۰ R19 / R: چرخ سیمی، ۹۰/۹۰ R21
چرخ/لاستیک عقب: X: چرخ آلیاژی، ۱۳۰/۸۰ R17 / R: چرخ سیمی، ۱۴۰/۸۰ R18
فاصله بین دو محور: X: ۱۴۶۴ میلی‌متر / R: ۱۴۸۱ میلی‌متر
ارتفاع زین: X: ۸۲۵ میلی‌متر / R: ۸۷۰ میلی‌متر
وزن (با مایعات): ۱۶۵ کیلوگرم


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط