جمعه 30 شهریور 1403 - 16:21

کد خبر 8222

پنج‌شنبه 10 فروردین 1402 - 15:16:00


رئیس کمیسیون اروپا: روابط ما با چین مهم و پیچیده است


ایرنا/ رئیس کمیسیون اروپا روابط با چین را یکی ازمهم‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین مناسبات اتحادیه اروپا دانست که نحوه مدیریت آن عامل تعیین کننده‌ای برای رونق اقتصادی و امنیت ملی این بلوک غربی است.

اورسولا فون در لاین، این مطلب را روز پنجشنبه در اندیشکده مرکز سیاست اروپا مطرح کرد و افزود که اتحادیه اروپا باید به تعامل با پکن ادامه دهد، اما در این زمینه به یک استراتژی برای "ریسک زدایی" و عدم وابستگی نیاز دارد.
وی آینده پیوندهای اروپا با چین را به اقدامات و مواضع پکن در مورد جنگ اوکراین گره زد و گفت: "هدف واضح حزب کمونیست چین تغییر سیستماتیک نظم بین المللی با مرکزیت چین است. "
رئیس کمیسیون اروپا عنوان کرد که روابط چین با روسیه به‌رغم آنچه او "تهاجم وحشیانه و غیرقانونی روسیه به اوکراین" خواند، تنگ‌تر شده است. فون‌درلاین با اشاره به طرح چین در مورد صلح اوکراین هم مدعی شد هر پیشنهادی که «در واقع الحاق روسیه به خاک اوکراین را تحکیم کند، به سادگی قابل اجرا نیست».
وی ادعا کرد که چگونگی ادامه تعامل چین با جنگ اوکراین عامل تعیین کننده ای در روابط با اتحادیه اروپا است اما تصریح کرد که پکن همچنان یک شریک تجاری حیاتی بشمار می‌رود.

فون‌درلاین کاهش برای آنچه خطرات روابط تجاری با چین نامید بر لزوم «رقابتی تر کردن اقتصاد و صنعت اتحادیه اروپا، به ویژه فناوری پاک و استفاده جسورانه تر و سریعتر از ابزارهای تجاری اتحادیه اروپا» تاکید کرد. وی همچنین خواستار توسعه ابزارهای دفاعی جدید برای بخش های حیاتی، مانند فناوری پیشرفته و حساس شد.
این درحالیست که اتحادیه اروپا و چین روزانه نزدیک به یک میلیارد یورو معادل ۱.۱ میلیارد دلار تجارت دارند و چین بزرگترین بازار واردات اتحادیه اروپا است.

رئیس کمیسیون اروپا در پایان با بیان اینکه «داستان اتحادیه اروپا در مورد روابط با چین به طور کامل نوشته نشده است» افزود: ما باید نشان دهیم که نظام و ارزش های ما رفاه و امنیت را به ارمغان می آورد و همیشه آماده صحبت و کار با کسانی هستیم که دنیا را متفاوت می بینند.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط