شنبه 11 اسفند 1403 - 17:40

کد خبر 825019

شنبه 11 اسفند 1403 - 21:01:00


فاجعه برای مازراتی؛ سقوط ۵۷ درصدی فروش در سال ۲۰۲۴


/ آمار فروش شرکت مازراتی در سال ۲۰۲۴ منتشر شد. همانطور که انتظار می‌رفت، این خودروساز ایتالیایی یکی از بدترین سال‌های خود را پشت سر گذاشته است. طبق گزارشی که اخیراً توسط شرکت مادر یعنی استلانتیس انتشار پیدا کرده، میزان تحویل خودروهای این برند در سال ۲۰۲۴ با کاهش شدید ۵۷ درصدی مواجه شده است. در سال ۲۰۲۳ توانسته بود ۲۶,۶۰۰ دستگاه خودرو به مشتریان تحویل دهد، اما در سال ۲۰۲۴ فروش این برند فقط ۱۱,۳۰۰ دستگاه بوده است!

سبقت‌گیری فراری از مازراتی
به گزارش آخرین خودرو، برای درک بهتر سقوط آزاد، کافی است نگاهی به فروش رقبای ایتالیایی این برند بیندازیم. برای مثال، فراری در سال ۲۰۲۴ موفق شد ۱۳,۷۵۲ دستگاه خودرو به فروش برساند که ۰.۷ درصد رشد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. با ثبت این رکورد، فراری برای اولین بار در تاریخ از نظر حجم فروش از مازراتی پیشی گرفته است.
 
از سوی دیگر، لامبورگینی نیز عملکرد بسیار خوبی داشته و با افزایش ۵.۷ درصدی تقاضا، رکورد فروش ۱۰,۷۰۰ دستگاه را در سال ۲۰۲۴ ثبت کرده است. نکته تأمل‌برانگیز اینکه برخلاف مازراتی، لامبورگینی محصولاتی گران‌تر و تولید محدودتری دارد، اما با وجود این موفق شده فاصله خود را با آن کاهش دهد.

دلایل افت شدید فروش مازراتی چیست؟
طبق اظهارات کارلوس تاوارس مدیرعامل سابق استلانتیس، بازاریابی ضعیف یکی از دلایل اصلی کاهش فروش است. این موضوع توسط سانتو فیچیلی مدیرعامل جدید مازراتی، نیز تأیید شده است. وی در مصاحبه‌ای که ماه گذشته انجام داد، اعلام کرد مازراتی از لحاظ مالی در سال ۲۰۲۵ همچنان در وضعیت قرمز خواهد بود، اما امیدوار است که این برند در سال ۲۰۲۶ به سوددهی برسد.

آیا استلانتیس قصد فروش مازراتی را دارد؟
بحث‌ها در مورد آینده مازراتی داغ است. در جولای ۲۰۲۴، ناتالی نایت، مدیر مالی سابق استلانتیس، به امکان فروشاشاره کرد و گفت «ممکن است در آینده زمانی برسد که به دنبال بهترین خانه برای مازراتی باشیم.» با این حال، استلانتیس بلافاصله در بیانیه‌ای این ادعا را تکذیب کرد و تأکید داشت که هیچ برنامه‌ای برای فروش یا ادغام آن با گروه‌های خودروسازی دیگر ندارد.

استراتژی بقای مازراتی؛ آخرین شانس برند لوکس ایتالیایی
در اکتبر ۲۰۲۴، کارلوس تاوارس، پیش از کناره‌گیری از مدیریت استلانتیس، اعلام کرد که برندهای ضعیف چند سال فرصت دارند تا خود را نجات دهند. او به‌صورت مستقیم نامی از مازراتی نبرد، اما تحلیلگران معتقدند که این هشدار مستقیماً متوجه و احتمالاً برندهای دیگری مانند لانچیا و دی اس بوده است. در بازار آمریکای شمالی نیز وضعیت برند کرایسلر بحرانی است، چرا که سبد محصولات آن فقط شامل مینی‌ون‌ پاسیفیکا می‌شود!

در فوریه ۲۰۲۵، استلانتیس همچنان به دنبال انتخاب مدیرعامل جدید خود است و شایعات درباره کوچک‌سازی سبد برندهای این گروه دوباره قوت گرفته؛ طبق گزارش اخیر نشریه اتوموتیو نیوز، جان الکان رئیس هیئت مدیره استلانتیس، از مدیرعامل آتی درخواست خواهد کرد درباره آینده ۱۴ برند زیرمجموعه این گروه تصمیم‌گیری کند.

آینده مازراتی در دستان مدیرعامل جدید استلانتیس
در حال حاضر، هنوز مشخص نیست که مازراتی بتواند در ساختار جدید استلانتیس جایگاهی مطمئن داشته باشد. مدیرعامل جدید این برند تنها چند ماه است که منصوب شده، بنابراین استلانتیس احتمالاً فعلاً فرصت خواهد داد. در همین راستا، ژان فیلیپ ایمپاراتو، مدیر شاخه استلانتیس در اروپا، اخیراً تأکید کرده مازراتی شایستگی یک برنامه احیاکننده را دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط