شنبه 11 اسفند 1403 - 18:57

کد خبر 825404

شنبه 11 اسفند 1403 - 15:20:31


همه چیز در مورد میتسوبیشی اکلیپس کراس + ویدیو معرفی


آخرین خودرو/ ساخت ژاپن که قرار است توسط شرکت آرین پارس موتور به بازار ایران عرضه شود. در ادامه به بررسی این خودرو می پردازیم.

درباره میتسوبیشی اکلیپس کراس
میتسوبیشی اکلیپس کراس یکی از کراس ‌اوور های جمع ‌و جور این برند ژاپنی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این خودرو نام خود را از کوپه اسپرت مشهور میتسوبیشی اکلیپس گرفته است که بین سال‌ های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۲ تولید می‌ شد و در زمان خود یکی از نمادهای طراحی اسپرت و عملکرد بالا محسوب می ‌شد. با این حال، اکلیپس کراس به ‌جای ادامه مسیر آن مدل اسپرت، در قالب یک کراس ‌اوور شهری طراحی شد تا بتواند پاسخگوی نیازهای جدید بازار باشد.

نسل اول اکلیپس کراس که از سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد، بر پایه پلتفرم مشترکی با مدل ‌های ASX و Outlander ساخته شده بود. این نسل با تمرکز بر بازارهای جهانی، به ‌ویژه اروپا و آسیا طراحی شد و میتسوبیشی تلاش کرد با ارائه یک کراس‌ اوور جمع ‌و جور، رقیبی برای مدل ‌هایی مثل نیسان قشقایی و هوندا HR-V ارائه دهد. در این دوره، اکلیپس کراس بیشتر به ‌عنوان خودرویی با طراحی متفاوت و ابعاد مناسب برای مصارف شهری شناخته شد. در سال ۲۰۲۱، میتسوبیشی فیس ‌لیفتی از اکلیپس کراس معرفی کرد که تغییرات ظاهری و به‌ روز رسانی‌ های فنی محدودی داشت اما همچنان بر همان پلتفرم نسل اول باقی ماند. این مدل با تمرکز بر بهبود سیستم ‌های کمک ‌راننده و اضافه کردن نسخه ‌های هیبریدی به بازار عرضه شد تا بتواند با روند جهانی کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هماهنگ شود.
آرین موتور که سالها در زمینه واردات و خدمات پس از فروش میتسوبیشی فعالیت داشته و بعد از آزاد شدن واردات خودرو از میتسوبیشی، اوتلندر را به بازار ایران وارد کرد و حالا نیز قصد دارد که میتسوبیشی اکلیپس کراس را به بازار ایران عرضه کند. در ادامه به برسی این کراس اوور کوچک تولید شده در ژاپن می پردازیم.
طراحی بدنه اکلیپس کراس
معمولا کمپانی های با اصالت و سابقه دار زبان و الگو های طراحی خالص خود را دارند که به محض دیدن هر خودرو از این برند بیننده به یاد کمپانی سازنده می افتد. در طراحی میتسوبیشی اکلیپس کراس دقیقا از همان المان های طراحی استفاده شده که در دیگر محصولات این شرکت بکار می رود. برای مثال نمایی روبه رویی این خودرو دقیقا کپی کوچک شده از اوتلندر بوده و در عقب نیز چراغ ها به سبک دیگر خودرو های این شرکت ژاپنی است. در طراحی میتسوبیشی اکلیپس کراس از خطوط شکسته و تیز فراوانی استفاده شده است که این خودرو را تا حد زیادی اسپورت، خشن و جسورانه نشان می دهد.

این خودرو از الگوی چراغ های دو قسمتی بهره می برد که در قسمت بالا به صورت کشیده و تیز دی لایت ها قرار دارد و در قسمت پایینی آن نواری کرومی به شکل متفاوت و زیبایی تعبیه شده که به نوعی چراغ های اصلی را به نوعی متمایز کرده است. چراغ ها از فناوری LED و لنز ساخته شده اند که نور بالا و پایین به صورت طبقه ای بر روی هم است. جلوپنجره اندازه بزرگی دارد که همانند دیگر محصولات میتسوبیشی از یک الگو اما با دو سایز مختلف تشکیل شده است.

اولین چیزی که در نمای جانبی خود نمایی می کند فرم صندوق عقب و سقف بوده که انگار ترکیبی از خودرویی کوپه و کراس اوور است. فلاپ بخش هایی از هلال گلگیر ها را در بر گرفته که باعث می شود این خودرو مرتفع تر دیده شود و حس یک SUV را انتقال دهد، اما نقدی که به این بخش می توان گرفت هم رنگ بودن فلاپ بخش پایینی درب ها با رنگ بدنه است که باعث می شود در طولانی مدت دچار خط و خش های زیادی شود. یکی از زیبا ترین قطعات اکلیپس کراس رینگ های ۱۸ اینچی دو رنگ با طراحی اسپورت آن است.

طراحی بخش عقب اکلیپس کراس از دیگر بخش های این خودرو مقداری رادیکال تر بوده که بیشتر بخاطر فرم، قطعات و تزییناتی است که در آن بکار رفته است. دیفیوزر مقدار مناسبی از سپر را پوشش داده که محافظت خوبی را برای این خودرو فراهم می کند.
مشخصات فنی میتسوبیشی اکلیپس کراس
اکلیپس کراس نیروی خود را از یک موتور ۱۵۰۰ سی سی T-GDI می گیرد که می تواند ۱۵۲ اسب بخار و ۲۵۰ گشتاور تولید کند. توان از طریق گیربکس CVT با قابلیت شبیه ساز ۸ دنده مصنوعی، در دو نسخه تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل به چرخ ها انتقال می یابد. نسخه نسخه تک دیفرانسیل اکلیپس کراس ۱۵۴۰ کیلوگرم بود اما نسخه دو دیفرانسیل ۶۵ کیلوگرم سنگین تراست و همین موضوع باعث شده که نسخه دو دیفرانسیل در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۰۰ سی سی سوخت کمتری بسوزاند. نحوه انتقال قدرت در نسخه دو دیفرانسیل از فناوری S-AWD بهره می برد که مخصوص خود میتسوبیشی می باشد. نسخه تک دیفرانسیل این خودرو می تواند در ۹.۵ ثانیه از صفر کیلومتر بر ساعت به ۱۰۰ کیلومتر برسد که برای این خودرو با این ابعاد و وزن بسیار مناسب است.

تعلیق بکار رفته در بخش جلو مک فرسون و در عقب به رسم دیگر کراس اوور های بروز و فناور ژاپنی مولتی لینک بوده که دو فاکتور اصلی هندلینگ و راحتی سرنشینان را به خوبی فراهم می سازد.
کابین و امکانات  Eclipse Cross
ترکیب رنگی استفاده شده در کابین، مشکی در داشبورد و رودی ها و برای ستون و سقف، کرم بوده که برای خودرو های خانوادگی بسیار مناسب است. میتسوبیشی اکلیپس کراسی که آرین موتور با خود به نمایشگاه خودروی تهران آورده بود تمامی فرایند های ساخت و مونتاژ آن در ژاپن انجام شده و همانطور از خودرو ژاپنی انتظار می رود کیفیت اجزای این خودرو در سطح بالایی قرار دارد. اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که که میتسوبیشی اکلیپس کراس در بازار های جهانی قیمت بالایی ندارد. تمام رویه داشبورد و قسمت هایی از رودری های جلو که با دست ارتباط دارد را متریال سافت تاچ پوشش داده است که حس کیفیت ساخت بالا را به خوبی انتقال می دهد. اما در بخش رودری های عقب متریال پلاستیک خشک استفاده شده که دلیل این کار نیز کاهش هزینه های تولید بوده است.

داشبورد این خودرو به سبک خودرو های قدیمی طراحی شده است و به مدرنی خودرویی در سال ۲۰۲۵ نمی باشد. در وسط داشبورد شاهد مانیتور کوچک هستیم که بر خلاف ترند روز با کلاستر یکپارچه نشده و البته کلاستر نیز آنالوگ بوده و فقط در قسمت وسطی آن کامپیوتر سفری وجود دارد. دسته دنده به صورت مکانیکی است که در کنار آن دکمه های حالت های رانندگی و در نسخه دو دیفرانسیل تنظیمات سیستم انتقال قدرت با دکمه گرم کن صندل وجود دارد.

در بحث فضای کابین این خودرو به دلیل قرار گرفتن در کلاس کراس اوور های کوچک در سطح متوسطی قرار دارد که سرنشینان در آن می توانند به نسبت راحت باشند. ارگونومی صندلی ها خوب بوده و رویه آن را چرم تشکیل می دهد. از جمله امکانات و آپشن های این خودرو می توان به ۴ کیسه هوا، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، ایزوفیکس، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سانروف، تریم چرم مصنوعی، کامپیوتر سفری، استارت دکمه ای، کروز کنترل، آنتن کوسه ای، شارژر ۱۲ ولت، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، کلید های کنترلی روی فرمان و…  اشاره کرد.

رقبا اکلیپس کراس
این خودرو در نسخه تک دیفرانسل در رقابت سختی قرار دارد که در این بین، مجموعه ایی از خودرو های ژاپنی و کره ای وجود دارند. اکثر افرد به دلیل کارایی بالاتر و استهلاک کمتر خودرو های ژاپنی را در رقابت با کره ای ها ترچیح می دهند. از جمله رقبایی میتسوبیشی اکلیپس کرای؛ کیا سلتوس توربو، اشکودا کاروک و نیسان قشقایی آنر می باشند. در نسخه دو دیفرانسیل اکلیپس کراس فعلا رقیبی ندارد اما با ادامه دارد بودن واردات این تیپ نیز قطعا دارد رقابت سختی خواهد شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط