سه‌شنبه 14 اسفند 1403 - 01:08

کد خبر 827796

سه‌شنبه 14 اسفند 1403 - 13:21:00


فولکس واگن ID.4 و فولکس واگن ID.UNYX ؛ نبرد دو برادر آلمانی


/ فولکس واگن ID.4 و فولکس واگن ID.UNYX دو کراس اوور تمام برقی از نشان فولکس واگن هستند که توسط ماموت خودرو در ایران عرضه می شوند.
 
بازار خودروهای برقی در کشورمان به دلیل تسهیلاتی که دولت برای ورود این نوع محصولات فراهم کرده، به‌تدریج در حال گرم‌تر شدن است و محصولات معتبر جهانی در حال ورود به کشور هستند. در این میان، تولیدات فولکس واگن، به‌ویژه دو مدل ID.4 و ID.UNYX، جزو خودروهای برقی جذابی هستند که توسط گروه ماموت وارد می‌شوند. در این مطلب به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند گزینه بهتری برای استفاده شهری یا جاده‌ای باشد.
 
درباره فولکس واگن ID.4 و فولکس واگن ID.UNYX
شرکت فولکس واگن پس از مشاهده موفقیت کمپانی تسلا در زمینه عرضه خودروهای برقی، خیلی زود به فکر تغییر مسیر افتاد و محصولات برقی متعددی را به بازار فرستاد. فولکس واگن ID.4 یکی از اولین محصولات این شرکت در این حوزه محسوب می‌شود و از سال ۲۰۲۰ بر اساس پلتفرم MEB این کمپانی معتبر آلمانی وارد بازار شد. شرکت ماموت خودرو به‌عنوان نماینده واردکننده محصولات این شرکت، در دور جدید واردات به سراغ نسخه کراس فولکس واگن ID.4 رفته و آن را از مبدأ چین و خطوط تولید کمپانی فاو-فولکس واگن به ایران آورده است.

دیگر محصول ماموت خودرو و فولکس واگن در ایران، موسوم به ID.UNYX ، از جمله تولیدات جدید این کمپانی آلمانی به شمار می‌رود که ویژه بازار چین تولید شده است. این خودرو از سال ۲۰۲۴ با شمایل یک کراس‌اوور کوپه وارد بازار شده و در برخی کشورها نیز با نام کوپرا تاواسکان عرضه می‌شود. پلتفرم این خودرو با فولکس واگن id4 مشترک بوده و از نوع MEB است.

ویدیوی تست و بررسی فولکس واگن ID.UNYX

ویدیوی معرفی فولکس واگن ID.4

مقایسه طراحی بدنه
سبک طراحی این دو خودرو تفاوت‌های زیادی با هم دارد، چراکه استایل آن‌ها متفاوت است. از یک‌سو، فولکس واگن id4 به‌عنوان یک کراس‌اوور خانوادگی، با استایلی متعارف اما طراحی زیبا و متناسب با یک شاسی‌بلند برقی مدرن، به بازار عرضه شده است. اما مدل id unyx کاملاً ساختارشکنی کرده و از یک سبک طراحی جدید در نمای بیرونی خود استفاده کرده است.

طراحی این خودرو حالتی بین یک کراس‌اوور کوپه و یک سدان با ارتفاع بیشتر دارد. این سبک طراحی در مقایسه با id4، بسیار متفاوت و البته مدرن‌تر به نظر می‌رسد. همچنین شاخص‌های جوان‌پسندانهٔ بیشتری در آن دیده می‌شود که در مجموع، ظاهری اسپرت‌تر را برای این خودرو رقم زده است. بنابراین، اگر به طرح‌های خانوادگی و متعارف علاقه دارید، فولکس واگن ID4 احتمالا برای شما جذاب‌تر خواهد بود. اما اگر به طراحی‌های اسپرت، جوان‌پسند و خلاقانه علاقه‌مند هستید، مدل ID.UNYX می‌تواند توجه شما را جلب کند.

مقایسه مشخصات فنی فولکس واگن ID.4 و فولکس واگن ID.UNYX
در همین ابتدا باید بدانید که فولکس واگن ID.4 نسبت به برادر خود موتور ضعیف‌تری دارد. موتور این خودرو حداکثر ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور را به محور عقب منتقل می‌کند. اما موتور ID.UNYX برابر ۲۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، هرچند که گشتاور آن مشابه ID.4 است.

این اختلاف توان باعث می‌شود تا شتاب id.4 ضعیف‌تر باشد و در ۹.۱ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد، درحالی‌که فولکس واگن id.unyx دارای شتاب صفر تا صد ۷.۷ ثانیه است. همچنین ظرفیت باتری فولکس واگن ID.UNYX معادل ۸۰.۲ کیلووات ساعت است که نسبت به باتری ۵۵.۷ کیلووات ساعتی id.4، پیمایش بسیار بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند.

طبق ارزیابی‌های صورت‌گرفته، فولکس واگن ID.UNIX در حالت استاندارد می‌تواند مسافتی نزدیک به ۶۱۴ کیلومتر را طی کند. این رقم برای فولکس واگن ID.4 به ۴۴۲ کیلومتر کاهش می‌یابد که البته در شرایط مختلف آب‌وهوایی، این اعداد کمتر خواهند

خودروفولکس واگن ID.4فولکس واگن ID.UNYX
موتوربرقی – سنکرون مغناطیس دائمبرقی – سنکرون مغناطیس دائم
توان خروجی۱۶۸ اسب بخار – ۳۱۰ نیوتن متر۲۳۰ اسب بخار – ۳۱۰ نیوتن متر
گیربکستک سرعته اتوماتیکتک سرعته اتوماتیک
انتقال قدرتمحور عقبمحور عقب
شتاب ۰-۱۰۰۹.۱ ثانیه۷.۷ ثانیه
مصرف انرژی۱۴.۳ کیلووات ساعت در۱۰۰کیلومتر۱۴.۱ کیلووات ساعت در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۶۰ کیلومتربرساعت۱۶۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۹۴۵ کیلوگرم۲۱۶۱ کیلوگرم
ظرفیت باتری۵۵.۷ کیلووات ساعت۸۰.۲ کیلووات ساعت
ابعاد بدنه۱۶۲۹-۱۸۵۲-۴۵۹۲ میلیمتر۱۶۱۰-۱۸۶۰-۴۶۶۳ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۶۵ میلیمتر۲۷۶۶ میلیمتر
حجم صندوق۵۴۳ لیتر۵۴۰ لیتر

حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون، سیستم تعلیق عقب مستقل مالتی‌لینک، گیربکس اتوماتیک تک‌سرعته و محور محرک عقب، از دیگر ویژگی‌های فنی مشترک بین این دو محصول فولکس واگن به شمار می‌روند.

مقایسه کابین و فضای داخلی
طراحی داخلی خودروهای فولکس واگن طی سال‌های اخیر معمولاً خیلی خلاقانه و جذاب نبوده است. در اینجا نیز با طراحی داخلی نسبتاً متعارف و معمولی در فولکس واگن ID.4 روبه‌رو هستیم که البته زیبایی خاص خود را دارد و کاملاً دلنشین به نظر می‌رسد. اما از آنجا که فولکس واگن ID.UNYX طراحی بیرونی متفاوتی دارد، نمای داخلی آن نیز کمی متفاوت ترسیم شده تا بتواند هماهنگی بیشتری با چهره خودرو ایجاد کند.

در این میان، طرح دریچه‌های تهویه تقریباً مشابه چراغ‌های جلوی این خودرو طراحی شده تا هماهنگی نمای بیرون و داخل افزایش پیدا کند. همچنین سبک طراحی نمایشگر مرکزی، کیلومترشمار و غربیلک فرمان در این دو خودرو تا حد زیادی شبیه به یکدیگر است و از یک سبک و سیاق پیروی می‌کند.

درمجموع، می‌توان گفت که طراحی داخلی ID.UNYX باوجود آنکه خلاقانه‌تر است، نمی‌تواند به‌اندازه فولکس واگن ID.4 زیبا و جذاب به نظر برسد. خوشبختانه در داشبورد، رودری‌ها و سایر قسمت‌ها از مواد نرم، پلاستیک‌های باکیفیت و روکش‌های چرمی در برخی بخش‌ها استفاده شده که سطح کیفی کابین این دو محصول فولکس واگن را ارتقا داده است.

با توجه به پلتفرم یکسان و فاصله محوری تقریباً مشابه، فضای داخلی این دو خودرو برابر به نظر می‌رسد، به‌طوری‌که برای حضور سه سرنشین بزرگسال با قد نسبتاً بلند مناسب خواهد بود. ظرفیت صندوق عقب فولکس واگن ID.UNYX برابر ۵۴۰ لیتر است، اما این رقم برای فولکس واگن ID.4 به ۵۴۳ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

مقایسه تجهیزات و امکانات فولکس واگن ID.4 و فولکس واگن ID.UNYX
خوشبختانه فهرست آپشن‌های این دو خودروی برقی فولکس واگن برای بازار ایران تقریباً کامل است. تجهیزات متنوعی مانند رادار خط‌خوان، اخطار برخورد از جلو، کنترل پایداری، ترمز اضطراری اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، تهویه اتوماتیک دوکاناله، نوربالای اتوماتیک، دستیار رانندگی بین خطوط، گرمکن صندلی‌های جلو و صندلی برقی راننده در هر دو خودرو وجود دارد.

بااین‌حال، فولکس واگن ID.UNYX تجهیزات بیشتری دارد و مواردی مانند دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم برقی صندلی شاگرد، ماساژور صندلی‌های جلو، درِ صندوق برقی و شارژر بی‌سیم تلفن همراه به لیست آپشن‌های آن اضافه شده است.

خودروفولکس واگن ID.4  فولکس  واگن ID.UNYX
کروز کنترل دارد(تطبیقی)دارد (تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خواندارددارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
سنسور بارانداردندارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
سنسور نوردارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهندارددارد
کیسه هوادارد (۶ عدد)دارد (۷ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلوندارددارد
سردکن / گرمکن صندلی جلوندارد/ داردندارد/دارد
ماساژور صندلی های جلوندارددارد
شارژر وایرلسندارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفنداردندارد
سقف پانورامادارددارد

نتیجه‌گیری: فولکس واگن ID.4 ارزنده‌تر است یا ID.UNYX ؟
با توجه به مواردی که در متن بالا اشاره شد، می‌توان گفت فولکس واگن ID.UNYX به دلیل توان فنی بالاتر، شتاب سریع‌تر، امکانات متنوع‌تر، طراحی ظاهری هیجان‌انگیزتر و برد پیمایشی بیشتر با یک‌بار شارژ، می‌تواند خودروی بهتری برای خانواده‌های ایرانی باشد.

در سمت دیگر، فولکس واگن ID.4 با ظاهر متعادل‌تر، طراحی داخلی دلنشین‌تر، فضای کابین جادار و تجهیزات مناسب، یکی از گزینه‌های مطلوب در بازار خودروهای برقی خانوادگی محسوب می‌شود. همچنین قیمت فولکس واگن ID.4 نسبت به فولکس واگن ID.UNIX به‌مراتب کمتر است و همین نکته می‌تواند کمبودهای آن را تا حد زیادی توجیه کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط