دوشنبه 13 اسفند 1403 - 21:15

کد خبر 827928

دوشنبه 13 اسفند 1403 - 17:21:00


یاماها XMax SHEV معرفی شد؛ اسکوتری با پیشرانه هیبریدی


/ اسکوتر کانسپت یاماها XMax SHEV معرفی شد. این اسکوتر به یک پیشرانه هیبریدی مجهز شده و به لطف موتور برقی موجود قابلیت حرکت در حالت تمام الکتریکی را نیز دارد. البته این امر به برخی شرایط معین محدود است.
 
مشخصات یاماها XMax SHEV
موتور تک سیلندر بنزینی اسکوتر یاماها XMax SHEV در همان محل رایج نصب شده و موتور برقی کمی جلوتر قرار گرفته است. باتری تأمین‌ کننده انرژی موتور برقی هم در زیر پای راننده نصب شده است. با توجه به اضافه شدن موتور برقی و باتری، این اسکوتر در مقایسه با مدل‌های رایج کنونی طبیعتاً وزن بالاتری دارد. برای کنترل وزن بیشتر، یاماها در اسکوتر مفهومی خود از ترمزهای دیسکی دوگانه در محور جلو استفاده کرده؛ شاید بدانید سایر اسکوترهای یاماها که از موتور تک سیلندر بهره می‌برند، در جلو فقط به یک دیسک ترمز مجهز هستند.

کارکرد پیشرانه در سه حالت مختلف
یاماها برای این اسکوتر XMax SHEV از سیستم هیبریدی سری-موازی استفاده کرده؛ این سیستم به پیشرانه کاوازاکی نینجا ۷ شباهت دارد و در چند حالت مختلف کار می‌کند که عبارتند از:
– استفاده از موتور بنزینی مانند یک اسکوتر معمولی
– استفاده از موتور برقی برای حرکت
– استفاده از موتور برقی برای کمک به موتور بنزینی (حالت هیبرید موازی)
– استفاده از موتور بنزینی برای شارژ باتری (حالت هیبرید سری)

یاماها تاکنون اطلاعات دقیقی درباره حجم موتور این اسکوتر ارائه نداده، اما تأیید کرده که با یک موتور تک سیلندر سر و کار داریم. با این حال، احتمال زیادی وجود دارد که این موتور حجمی برابر با ۳۰۰ سی سی باشد، زیرا وزن بالای سیستم هیبریدی نیاز به قدرت بیشتری دارد. از سوی دیگر، قیمت بالاتر اسکوتر هیبریدی در مقایسه با اسکوترهای معمولی، آن را در رده محصولات قوی‌تر قرار می‌دهد.

در حال حاضر، مشخص نیست که آیا اسکوتر کانسپت یاماها XMax SHEV به تولید انبوه می‌رسد یا در حد یک ایده باقی خواهد ماند. اما معرفی این کانسپت نشان می‌دهد که یاماها نیز در حال حرکت به سمت برقی‌ سازی و توسعه مدل‌های هیبریدی در دنیای موتورسیکلت‌هاست.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط