دوشنبه 13 اسفند 1403 - 21:14

کد خبر 827935

سه‌شنبه 14 اسفند 1403 - 12:21:00


خودرو ایگل؛ نماد خودروساز شدن کرمان موتور


/ خودرو ایگل به عنوان سدان ملی شرکت کرمان موتور با بهره‌مندی بیش از ۸۰ درصدی از قطعات و مجموعه‌های تولید داخل، تبدیل به نمادی از دوران گذار کرمان موتور از مونتاژ کاری به خودروسازی است.
 
از روزی که واژه خودرو ملی با خودرو سمند وارد ادبیات صنعت خودروی ایران شد تا امروز، این صنعت فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. در این سال‌ها هر چند تعداد خودروسازان ایرانی از عدد انگشتان دو دست فراتر رفته اما هیچ کدام از این شرکت‌ها نتوانست خود را از فضای مونتاژکاری جدا و به جمع خودروسازان واقعی بپیوندد.
 
این آسیب که در صنعت خودرو ایران تبدیل به یک رویه شده و هر شخصی با صرف چند ده میلیارد تومان می‌تواند مجوز تاسیس یک شرکت خودروسازی را با همکاری برند های چینی در کشور تاسیس کند، کشور را با مشکلات و چالش‌های بسیاری مواجه ساخته است که بررسی آن در این یادداشت نمی‌گنجد.

با این وجود در میان خودروسازان فعال در کشور، شرکت‌هایی برای عبور از مونتاژکاری دست به سرمایه‌گذاری عظیمی زدند. شرکت کرمان موتور یکی از این خودروسازان است که با وجود سال‌ها فعالیت در زمینه مونتاژ خودرو، از سال‌های گذشته تلاش بسیاری کرد تا تبدیل به یک خودروساز شود و امروز اولین محصول تولید آن با شاخص تولید صنعتی بیش از ۸۰ درصدی، در آستانه ورود به بازار خودرو قرار دارد. واژه I.P.I که در واقع مخفف Itemize Price Indices است؛ به معنی شاخص‌های ارزش جزء به جزء و به بیان دیگر معرف ارزش فعالیت‌های مهندسی، تدارکاتی و هزینه‌های ساخت یک مجموعه شناخته می‌شود.

خودرو ایگل کرمان موتور با شاخص تولید ۸۷ درصد، اولین سدان ملی این شرکت است که به واسطه سرمایه گذاری بخش خصوصی تولید شده و حاصل سال‌ها صرف سرمایه و بهره‌گیری از زنجیره تامین داخلی است.

این پروژه که از سال ۱۳۹۶ آغاز شد در همان ابتدا با چالش‌هایی همچون تحریم‌ها روبه‌رو شد اما شرکت کرمان موتور با وجود این موانع موفق شد با خریداری پلتفرم جک J4 و انتقال کامل دانش فنی آن به ایران، گام بزرگی به منظور تولید خودرو بردارد و حالا نتیجه این رویداد تولد سدانی اقتصادی بر پایه جک J4 است که ایگل نام گرفت و به‌زودی جایگزین نمونه چینی آن خواهد شد. خودرو ایگل با داخلی سازی بیش از ۸۰ درصد را باید نمادی از دوران گذار کرمان موتور به خودروسازی بدانیم که به تنها به همین یک مدل ختم نخواهد شد.

برنامه‌هایی که در یکی دو سال اخیر در شرکت کرمان موتور اجرا شده است، نشان می‌دهد که ایگل تنها یک محصول نیست بلکه آغاز راهی برای تولید خودرو با استفاده از زنجیره تامین داخلی است. هاچ بک شادو و یک محصول در رده SUV به‌زودی براساس این پلتفرم در کرمان موتور آغاز می‌شود. تا مسیری که با ایگل آغاز شد با این خودروها ادامه یابد.

ادامه این مسیر که تا سال ۱۴۰۷ برنامه‌ریزی شده است به اذعان مدیر عامل کرمان موتور کرمان موتور با توسعه ۳ پلتفرم، ۸ محصول جدید را با داخلی سازی بیش از ۵۰ درصدی راهی بازار خواهد کرد.

آنچه تا امروز در کرمان موتور رقم خورده است، برنامه‌های آتی این شرکت را دست یافتنی‌تر از پیش نشان می‌دهد.

روندی که کرمان موتور در سال‌های اخیر پیموده است، نشان می‌دهد اگر سرمایه گذاری در صنعت خودرو توسط بخش خصوصی انجام شود حتی بدون حمایت تمام قد دولتی هم می‌توان به اهداف تدوین شده دست پیدا کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط