سه‌شنبه 14 اسفند 1403 - 17:55

کد خبر 829081

چهارشنبه 15 اسفند 1403 - 15:01:00


بیست‌سالگی بی ام و M6 نسل E63، کوپه جذاب با پیشرانه V10


پدال/ ب‌ام‌و در طول تاریخ خود فقط دو خودروی ۱۰ سیلندر تولید کرد که یکی از آن‌ها M6 است ولی این خودرو به‌اندازهٔ M5 شهرت پیدا نکرد.

تولید اولین نسل ب‌ام‌و سری ۶ با کد E24 در سال ۱۹۷۶ آغاز شد. این خودرو هرچند جایگزین کوپهٔ افسانه‌ای E9 شد ولی سری ۶ کوپه‌ای بزرگ‌تر و ۲+۲ به سبک گرند تورر بود که پرفورمنس را با راحتی در یک پکیج زیبا ترکیب کرده بود. در نوامبر ۱۹۸۴، ب‌ام‌و مدل جدید M635Csi را به بازار عرضه کرد که با ۲۸۶ اسب بخار قدرت از یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی، به قوی‌ترین نسخه از سری E24 تبدیل شد. دو سال بعد نیز اولین M6 معرفی شد که اساساً همان M635CSi برای بازارهای ژاپن و آمریکای شمالی بود.

این نسخه از همان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری استفاده می‌کرد که با قوانین آلایندگی سازگار شده بود و ۳۰ اسب بخار قدرت کمتری نسبت به M635CSi بازار اروپا داشت. در سال ۱۹۸۶ اما تولید سری ۶ نسل E24 خاتمه پیدا کرد و این خودرو با سری ۸ جایگزین شد. سپس ۱۷ سال بعد، سری ۶ دوباره بازگشت. این خودرو با کد E63، بر اساس سری ۵ نسل E60 ساخته شده بود ولی بدنه‌ای منحصربه‌فرد با طراحی کریس بنگل داشت و خلائی که با خاتمهٔ تولیدی سری ۸ در بهار ۱۹۹۹ در سبد محصولات ب‌ام‌و ایجاد شده بود را پر کرد.

تولید اولین M6 جهانی
دو سال بعد از آغاز تولید سری ۶ جدید E63، ب‌ام‌و نسخهٔ M6 را معرفی کرد. این خودرو برخلاف M6 قبلی، مدلی جهانی بود که در تمام بازارهای بزرگ دنیا عرضه شد. M6 توسط مهندسان ب‌ام‌و M به ترمزهای بزرگ‌تر و فرمان هیدرولیک اختصاصی مجهز شد و در ظاهر نیز هرچند تفاوت بزرگی را نسبت به سری ۶ استاندارد نشان نمی‌داد ولی سپرهای اختصاصی، رکاب‌های اسپرت و رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی، ظاهری تهاجمی‌تر به آن بخشیدند. M6 جدید ابتدا به‌صورت کوپه راهی بازار شد ولی در سال ۲۰۰۶ باواریایی‌ها نسخهٔ کانورتیبل را هم ارائه کردند.

نیروگاه V10 افسانه‌ای
M6 زمانی عرضه شد که صنعت خودروسازی هنوز درگیر قوانین آلایندگی سفت‌وسخت نشده بود و به همین دلیل، تنها موتور V10 تاریخ ب‌ام‌و زیر کاپوت این کوپهٔ جذاب قرار گرفت. این موتور که با کد S85 شناخته می‌شد، همان پیشرانه‌ای بود که اولین بار در سینهٔ M5 نسل E60 معرفی شد. این موتور ۵ لیتری تنفس طبیعی که تا ۸,۲۵۰ rpm دور می‌گرفت، ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. مثل M5، انتقال نیرو در این خودرو هم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک SMG صورت می‌گرفت که خیلی عملکرد جالبی نداشت اما در سال ۲۰۰۷ یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم ارائه شد که البته فقط برای بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته شده بود. M6 ظرف ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و هرچند حداکثر سرعت آن روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود ولی با سفارش پکیج رانندهٔ M، این رقم به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت افزایش میافت.

M6 E63 بیست سال بعد
M6 نسل E63 که تا سال ۲۰۱۱ تولید شد، به دلیل پیشرانهٔ قدرتمند و هندلینگ عالی، مورد تحسین قرار گرفت. بااین‌وجود، هرچند این یکی از چشمگیرترین کوپه‌های اسپرت زمان خود بود ولی آن‌طور که ب‌ام‌و انتظار داشت نفروخت. مجموعاً ۱۴,۱۵۲ دستگاه از این M6 در هردو نسخهٔ کوپه و کانورتیبل به فروش رسید. یکی از دلایل فروش پایین‌تر از حد انتظار M6، قیمت گرانی بود که حدود ۲۵ درصد از M5 بیشتر بود. بااین‌حال، امروز قیمت نمونه‌های کارکردهٔ M6 E63 بسیار کاهش پیدا کرده و نمونه‌های تمیز و کم‌کار آن را می‌توان با قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار خرید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط