یک‌شنبه 02 دی 1403 - 20:45

کد خبر 83290

چهارشنبه 17 خرداد 1402 - 20:22:00


پژو ۲۰۷ با موتور خودرو اسقاطی!


آفتاب یزد/متن پیش رو در «آفتاب یزد» منتشر شده و انتشارش در «آخرین خبر» به معنای تایید آن نیست.

 یگانه شوق الشعرا|  بهمن سال گذشته خبر رسید که ایران خودرو تصمیم دارد تولیدپژوه ۲۰۶ را متوقف کند. پژو ۲۰۶یکی از قدیمی‌ترین خودروهای بازار ایران بود که در سه ماه دوم سال ۱۳۸۰ وارد کشور شد و روی خط مونتاژ قرار گرفت. ایران‌خودرودر آن زمام اعلام کرد که در راستای ارتقا و پیشرفت محصولات خود و همچنین تمرکز نیرو و هزینه روی ساخت خودروهای جدیدتر و سازگار با استانداردهای امروزی، پژو ۲۰۶ را از روی خط تولید خارج می‌کند. از اسفند سال ۱۴۰۱ پژو ۲۰۶ برای همیشه از سبد کالاهای یران خودرو حذف شد اما اخیرا این خودروساز اعلام کرده است که موتور پژو ۲۰۶ که تولیدش متوقف شده، را برای کاهش قیمت تمام شده بر روی پژو ۲۰۷ نصب و با قیمت جدید راهی بازار کند. البته قرار بود با توقف تولید پژوی ۲۰۶ این خودروساز به سمت تولید خودروهای جدید‌تر حرکت کند. اما به نظر می‌رسد که خودروسازان خود قبول دارند که خودرویی جدید تولید نمی‌کند. درست است خط تولید برخی از خودروها متوقف می‌شود اما قطعات آن‌ها حتی موتور از خودرویی به خودروی دیگر منتقل می‌شود.


ایران خودرو در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است «تمامی مدارک و مستندات بهای تمام شده تولید پژو ۲۰۷ با موتور TU3 به نهادهای مرتبط قیمت‌گذاری ارسال شده و به محض اعلام قیمت، فراخوان دعوت از مشتریان برای تکمیل وجه و تحویل خودرو آغاز خواهد شد.» علاوه بر این تأکید کرده که «تولید پژو ۲۰۷ با موتور TU3 در حال انجام شدن و تعهدات سررسید شده نیز آماده واگذاری است و به محض اعلام قیمت، به ایفای تعهدات و واگذاری خودروها اقدام خواهد شد.» بر اساس این اطلاعیه ایران خودرو، ظاهرا قرار است موتور پژو ۲۰۶ که قبلاً در این شرکت تولید می‌شد و امروز با توقف تولید روبرو شده است را برای کاهش قیمت تمام شده بر روی پژو۲۰۷ نصب کنند. ایران خودرو با این شگرد می‌تواند ضمن دریافت قیمتی جدید، خودروی پژو ۲۰۶ را با شکل و شمایلی جدید به نام پژو ۲۰۷ راهی بازار می‌کند، خودرویی که فقط در ظاهر تغییرات اندکی با پژو ۲۰۶ دارد و عملاً مصرف‌کننده محصول جدیدی را خریداری نکرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران خودرو در محصول پژو۲۰۶ تیپ ۵ از موتور TU5 با حجم موتور ۱۶۰۰ و در محصولات پژو۲۰۶ تیپ ۲ و۳ از موتور TU3 با حجم ۱۴۰۰ استفاده می‌کرد. با نصب موتور TU3 بر روی خودروی پژو ۲۰۷ مصرف‌کننده عملاً با توان و گشتاور کمتر موتور و مشکلات زیادی از جمله کشش ضعیف در سربالایی مواجه خواهد شد. این مسئله در آینده مصرف‌کننده را در استفاده از این خودرو دچار چالش خواهد کرد. اما نکته مهم اینجاست که در روند تولید این خودروی به ظاهر جدید خبری از نوآوری و ارائه محصولات جدید نیست و خودروساز با استفاده از این شگردها و اعمال تغییرات ظاهری بر روی محصولات قدیمی خود به اسم خودروی جدید محصولات را عرضه می‌کند و در این شرایط مصرف‌کننده هم با توجه به سبد درآمدی مجبور به خرید این خودروها آن هم با قیمت‌های جدید و شاید بالاتر است.

 بحث استاندارد‌های روز
امیرحسین کاکائی کارشناس صنعت خودرو در این باره به آفتاب یزد گفت: «در صنعت خودرو تمام خودروسازان دنیا اینگونه رفتار می‌کنند که تجهیزات و مجموعه‌ای که دارند را تا جایی که می‌توانند در تولید خودروهای جدید به کار می‌گیرند. اما در عین حال این خودروسازان از استاندارد‌های روز را استفاده می‌کنند. در سال‌های گذشته خودروسازان ایرانی نیز بارها این کار را انجام داده‌اند. برای مثال سایپا در بعضی از خودروهای تولیدی خود تغییراتی پلتفرمی انجام داده اما از موتورهای قبلی با دست کاری‌های جزئی استفاده کرده است تا بتواند استاندارد‌های جدید را پاس کند. الان ایران خودرو نیز در خصوص تولید پژو۲۰۷ اعلام کرده است که از موتور پژو ۲۰۶ استفاده می‌کند و این کار تکراری است. مهم این است که خودروسازان به استاندارد‌ها در تولیدات خود توجه داشته باشند. از سوی دیگر الان همه هیجان زده هستند و می‌خواهند که خودروهای جدید وارد بازار شود. اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم با خروج هر خودروی قبلی، هزینه مردم افزایش پیدا می‌کند. آیا برای ایران خودرو سخت است که موتور دیگری بر روی ۲۰۷ بگذارد؟ در این صورت مشکل برای مردم باقی می‌ماند زیرا موتور‌های جدیدتر هزینه بهره وری بالاتری دارند. لذا به نظر می‌رسد این راه حلی که ایران خودرو به آن روی آورده است راه حل بدی نیست اگر استاندارد‌های لازم را داشته باشد.»

باید منتظر میزان استقبال مردم باشیم
وی ادامه داد: «البته به طور طبیعی عملکرد خودرو در این صورت پایین می‌آید. اما مردم در این حالت می‌سنجند که خودروی تولید شده بر اساس قیمتی که دارد ارزش خرید دارد یا نه. پژو۲۰۶ در ایران چند تیپ داشت و خود به خود مردم متناسب با درآمد خود خودروی مورد نظرشان را انتخاب می‌کردند. در این حالت نیز مردم باید بین پژو ۲۰۷ با موتورهای مختلف انتخاب کنند. به نظر من این اقدام ایران خودرو کلاهبرداری به حساب نمی‌آید زیرا کلاهبرداری برای زمانی است که به مردم اعلام نشود چه کاری دارد انجام می‌گیرد. اما این خودروساز در اطلاعیه‌ای این موضوع را اعلام کرده است. اما در نهایت استقبال مردم از این خودرو دارای اهمیت است. در دنیا بر حسب درآمد مردم خودروساز سعی می‌کند گونه‌های مختلفی را برای یک تیپ خودرو ارائه دهد تا مشتری بیشتری را جذب کند. اما اینکه گفته می‌شود چرا ما باید همچنان از این تکنولوژی‌ها استفاده کنیم موضوع دیگری است. در این باره مشکل در جای دیگری است. الان اقتصاد و صنعت کشور ما در تحریم است و سرمایه‌گذاری لازم انجام نشده است. سال‌ها است که در صنعت، سرمایه‌گذاری منفی و صنعت ما در حال مستهلک شدن است. اقتصاد صنعتگر و مصرف‌کننده اجازه نمی‌دهد که بتوانیم چنین انتخاب‌هایی را نادیده بگیریم. البته با فرض اینکه استانداردهای لازم رعایت شود این اقدام نامناسبی نیست.»

 تولید در پلتفرم‌های قدیمی
در ادامه مرتضی شجاعی کارشناس بازار خودرو در این خصوص به خبرنگار اجتماعی آفتاب یزد گفت: «نفس این اتفاق که به لحاظ پیشرانه و پلتفرم ما به سمت یکسان‌سازی و اشتراک برویم اتفاق خوبی است. یک بخشی از این اقدام ایران خودرو به بحث هزینه نگهداری و سهولت تعمیر باز می‌گردد. از سوی دیگر این موتور‌ها قیمت مناسب‌تری دارند و قاعدتا چون ایران خودرو ۲۰۶ را کنار گذاشته است تلاش دارد این موتور را در ۲۰۷ استفاده کند تا پیشرانه آن به صورت کامل از بین نرود. اگر به من گفته شود که ایران خودرو تمایل دارد این موتور را بر روی خودرویی مانند پژوپارس استفاده کند من می‌گویم کار درستی است اما به شرط آن که
موتور پژو پارس حذف شود. ما باید به این سمت برویم که پلتفرم‌ها و موتورها مشترک باشند تا تیراژ خودرو‌ها افزایش پیدا کند، قیمت پایین بیاید، کیفیت افزایش پیدا کند تا بتوانیم رقابت‌پذیری ایجاد کنیم. از این دید با این نوع از اقدامات موافق هستم اما اینکه گفته می‌شود پژو ۲۰۷ ضعیف‌تر می‌شود موضوع دیگری است. اما در کل من موافق بحث اشتراک پلتفرم‌ها در صنعت هستم. در خصوص‌عدم وجود پیشرفت در صنعت خودرو که برخی می‌گویند باید گفت این موضوع صرفا مربوط به تولید خودرو نیست بلکه کل صنعت ما درگیر چنین مشکلی است. الان ما پلتفرم‌هایی را در خطوط تولید داریم که بیش از ۲۰ سال است دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی خودروهای جدید مانند دنا نیز در پلتفرم‌های قدیمی توسعه یافته تولید می‌شوند. برای همین است که امکان پیاده کردن بسیاری از استاندارد‌های ایمنی بر روی خودرو‌های داخلی وجود ندارد. من معتقد هستم که در مقطع فعلی برای ایران خودرو و سایپا خیلی توسعه و پیشرفت ملاک نیست. اگر این خودروسازان بتوانند بر افزایش ایمنی و کیفیت تولید‌های خود تمرکز کنند کافی است. دلیل این گفته اقتصادی است زیرا این بنگاه‌ها زیان ده هستند و بنگاه زیان ده بهتر است مسائل خود را حل کند و درگیر طرح‌های توسعه نشود. چون طرح‌های توسعه‌ای هزینه بسیار سنگینی دارند و اگر بنگاهی زیان ده به این سمت برود به احتمال زیاد در پروژه‌های خود شکست می‌خورد.»

 ایران خودرو به صورت شفاف توضیح دهد
در آخر آرش راهبر کارشناس خودرو نیز به آفتاب یزد گفت: «ما باید ابتدا درک کنیم که در چه موقعیت در حوزه صنعت خودرو در ایران قرار داریم. ما چون در این حوزه وضعیت خوبی نداریم بنابراین همچنان تولید داخل مهم‌ترین تامین‌کننده نیاز‌های ما است. لذا اگر بخواهیم رویکرد‌های جهانی را دنبال کنیم در عمل موفق نخواهیم بود و مجبور هستیم از خودروهای ساخت داخل استفاده کنیم چون در طیف وسیع‌تری مردم می‌توانند این خودروها را بخرند. این تفاوت اصلی کشور ما در این حوزه با کشور‌های دیگر است. در وهله اول پژو ۲۰۷ تفاوت زیادی با ۲۰۶ در ایران ندارد. بنابراین الان با چیز عجیبی در این حوزه مواجه نیستیم البته من از این اقدام ایران خودرو دفاع نمی‌کنم. اگر ایران خودرو همچین ایده‌ای دارد باید آن را شفاف بیان کند و در این خصوص توضیحات لازم را ارائه دهد. آن چیزی که در اینجا محل مناقشه است همین توضیح ناکافی است. در این حوزه با پسرفت مواجه هستیم و چیزی به عنوان پیشرفت وجود ندارد که با چنین اقداماتی جلوی آن گرفته شود.»



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط