دوشنبه 20 اسفند 1403 - 15:18
چرا سریالهای ایرانی در جهان جایی ندارند؟

ایرنا/ تولیدات ایرانی نمیتواند همپای تولیدات برخی کشورهای منطقه، عرضه جهانی داشته باشد چرا که پلتفرم بزرگی، چون «نتفلیکس» که سهم بسیاری در دیده شدن یک سریال در سطح بینالمللی دارد، علیرغم تمام مشکلات و موانعی که برای پخش تولیدات ایرانی دارد، اساسا برنامهای برای عرضه تولیدات فارسیزبان ندارد. این پلتفرم حتی سالها پیش اعلام کرد که نمیخواهد وارد غائله فارسیزبان اندک جهان شود.
کمیت سریالهای ایرانی در طول سالیان اخیر به مرز مطلوبی رسیده است. سریالهایی که حائز کیفیت خوبی برای جذب مخاطب هم هستند اما تنها مصرف داخلی دارند و با وجود آنکه بسیاری از آنها، از استانداردهای لازم برای پخش جهانی برخوردار هستند نتوانستهاند برای مخاطب بینالمللی نمایش داشته باشند.
صنعت سریالسازی در ایران طی سالهای پساکرونا، رشد خیرهکنندهای به لحاظ کمی و کیفی داشته است. با ورود جدی پلتفرمها در عرصه تولید، بخش خصوصی بهنوعی تقویت شد و توانست در برابر شمایلی که رسانه ملی از سریالسازی ارائه میداد، شاکله مضمونی دیگری را به مخاطب عرضه کند.
در نتیجه این فرآیند، سریالهای ایرانی توانستند آن دسته از مخاطبانی که اساسا با سریالهای تلویزیونی ارتباط برقرار نمیکردند را جذب کرده و به یک جامعه آماری بالا برسد که سبب شد تا این پلتفرمها، مسیر تولید کمی سریالها را با جدیت ادامه دهند. برخی از این پلتفرمها حتی اقدام به تجهیز لجستیکی کردند و ابزارهایی را برای ساخت سریال خریداری کردند تا بهرهوری تولیداتی خود را در طول سال به لحاظ کمی و کیفی افزایش دهند.
اما علیرغم تمامی این پیشرفتها، نکتهای که همچنان به پاشنه آشیلی مهم در صنعت سریالسازی کشور تبدیل شده، عدمنمایش این تولیدات، در خارج از مرزهای کشور است. تمامی سریالهای ایرانی، مخاطبانی داخلی دارند و این کارها که برخی از آنها واجد استانداردهای شاخص جهانی نیز هستند، نمیتوانند بیرون از مرزها، کمون و بروز چندانی داشته باشند. حال آنکه تولیدات ترکیه، مخاطبانی از تمام قارههای جهان دارند.
وقتی «نتفلیکس» باوری به مخاطبان فارسیزبان ندارد
تولیدات ایرانی نمیتواند همپای تولیدات برخی کشورهای منطقه، عرضه جهانی داشته باشد چرا که پلتفرم بزرگی چون «نتفلیکس» که سهم بسیاری در دیده شدن یک سریال در سطح بینالمللی دارد، علیرغم تمام مشکلات و موانعی که برای پخش تولیدات ایرانی دارد، اساسا برنامهای برای عرضه تولیدات فارسیزبان ندارد. این پلتفرم حتی سالها پیش اعلام کرد که نمیخواهد وارد غائله فارسیزبان اندک جهان شود. بنابراین «نتفلیکس» هیچگاه خریدار فیلم، سریال و انیمیشن ایرانی نخواهد بود و این به آن معناست که تولیدات ایرانی، شانس بزرگ خود را برای عرضه بینالمللی از دست داده است.
«نتفلیکس» هیچگاه خریدار فیلم، سریال و انیمیشن ایرانی نخواهد بود و این به آن معناست که تولیدات ایرانی، شانس بزرگ خود را برای عرضه بینالمللی از دست داده است.
در «آمازون»، شرایط متفاوت است. «آمازون» محدودیتی برای هیچ اثر و زبانی ندارد و هر فرد میتواند محتوای مورد نظر خود را در کمتر از ۵ دقیقه آپلود کند اما نکته مهم آن است که انتشار فیلم یا سریال در «آمازون»، توفیق چندانی را برای آن اثر به همراه ندارد و اتفاقی را در زمینه بیشتر دیده شدن آن اثر رقم نمیزند.
با وجود این محدودیتها، تنها یک قلمرو برای سریالهای ایرانی باقی میماند و آن، پلتفرمهای کمرمق اروپائی است که آن پلتفرمها نیز توان جریانسازی خارج از مرزهای خود را ندارند. تنها مزیتی که از این مسیر میتواند متوجه تولیدات ایرانی باشد آنکه مردم آن کشور، مخاطبان یک سریال ایرانی میشوند. البته باید در نظر داشته باشیم که پلتفرم برخی کشورها نظیر انگلستان، محدودیتهایی برای تولیدات ایرانی در نظر گرفته که اجازه انتشار این کارها را نمیدهد.
بنابراین در شرایط کنونی، نخستین گام برای خروج از این وضعیت، بازاریابیهای اروپائی است تا سریالهای ایرانی بتوانند در معدود پلتفرمهای اروپایی که مشمول تحریم نمیشوند، نمایش داشته باشند تا در ادامه و با توجه به موقعیتهای سیاسی و اجتماعی، دامنه تحریمها از سوی محصولات فرهنگی ایرانی برداشته شود و بازاریابی این آثار بتوانند در سطح کلانتری صورت بگیرد.
البته این مساله، تنها مختص به تولیدات ایرانی نیست و فیلم و سریالهای برخی کشورها نیز به دلایل مختلف، نمیتوانند از سوی کمپانیهای بزرگ جهانی حمایت شوند مانند فیلم و سریالهای هندوستان که این تولیدات به جز کشور خود و البته انگلستان، از سوی کشور ثالثی حمایت نمیشود و نمیتواند به شکل گسترده نمایش داشته باشد.
سنگ بزرگ؛ تحریمهای ظالمانه
نباید از تلاشها در فضایی تازه ناامید شد اما با صراحت باید عنوان کرد که گشایشهای سیاسی میتواند اولین و آخرین مفر برای نمایش بینالمللی سریالهای ایرانی باشد.
البته حتی اگر کمپانی بزرگی چون «نتفلیکس»، موانع سیاسی و آئیننامهای در مسیر خرید تولیدات ایرانی نداشت، باز هم شکل فعلی سریالسازی، موردی نیست که این کمپانی بخواهد با آن وارد معامله شود. اساسا نتفلیکس به دو روش، سریالهای خود را خریداری میکند: یا از ابتدا در جریان طرح و داستان قرار گرفته و پیش از آغاز فیلمبرداری، قرارداد سنگین خود را با صاحبان اثر نهایی میکند. یا زمانی که متوجه میشود یک اثر تا مرحلهای از ساخت جلو رفته و آنزمان، رافکات ۳ قسمت ابتدایی اثر را میبیند و سپس نظر خود را برای همکاری یا عدمهمکاری با آن اثر اعلام میکند.
حال آنکه فرآیند سریالسازی در کشور ما به صورتی است که کمپانیها از ابتدا، بر روی ساخت یک سریال نظارت دارند و طبیعی است که آن کمپانیها، حداقل در زمان کنونی از آن ارتباط بهینه با «نتفلیکس» و دیگر کمپانیهای بزرگ جهانی برخوردار نیستند که بخواهند تولیدات خود را به آنها بفروشند. بنابراین یک راه کمامید دیگری که در این زمینه وجود دارد، برقراری مسیرهای ارتباطی با کمپانیهای بزرگ آمریکای شمالی است تا بتوانند با الگوریتم آنها نسبت به دوبله زبان اقدام کرده و به این ترتیب، اثر را از زیر یوغ مخاطبان فارسیزبان خارج کنند. البته که در این مسیر، پیچ تند تحریم وجود دارد و جریمههای سنگین آمریکا که خود اهرم بازدارندهای است که سبب میشود تا این ارتباط، به شکل چندان بهینهای صورت نگیرد.
در طول چند سال اخیر، چند فیلم و سریال ایرانی نهایت تلاش خود را به عمل آوردند تا قراردادهایی را ولو با «نتفلیکس» منعقد کنند اما متاسفانه وجود تحریمهای جهانی، آخرین در بستهای بود که بر روی این تولیدات باز نشد و اجازه شکستهشدن این تابو را نداد. هر چند که نباید از تلاشها در فضایی تازه ناامید شد اما با صراحت باید عنوان کرد که گشایشهای سیاسی میتواند اولین و آخرین مفر برای نمایش بینالمللی سریالهای ایرانی باشد. تولیداتی که از کیفیت خوبی برای مخاطب جهانی برخوردار هستند و تنها به دلیل تحریمهای ظالمانه، اجازه دیدن شدن در پلتفرمهای جهانی ندارند.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
دستگیری شکارچیان غیرمجاز پیش از اقدام به شکار در سنندج
-
دولت جولانی، پایان عملیات نظامی در منطقه ساحل سوریه را اعلام کرد
-
غروب زیبایی «دره مجسمه ها» در هرمز
-
عکس/ شهید رییسی در دیدار رمضانی سال گذشته مسئولان نظام با رهبر انقلاب
-
اسماعیل فلاح خبرنگار سابق صداوسیما: درآمدم در لندن اصلاً خوب نیست!
-
تراشتگن بعد از جدایی در هتل زندگی میکند!
-
بیش از ۲ میلیون مسافر در کردستان جابهجا شد
-
انتخاب جانشین احتمالی بروزوویچ برابر استقلال
-
خاطرات کالج رفتن محمدرضا داوودنژاد در لندن
-
۸۰ درصد ظرفیت پذیرش اسکان نوروزی مدارس فارس اینترنتی است
-
محمدرضا داوودنژاد: با من کار نمی کنند چون اهل دروغ، چاپلوسی و ریا نیستم!
-
پاسپورت کشور لتونی زیر نور UV
-
السد کار الوصل را در 90 دقیقه تمام میکند
-
بارش تگرگ در جاده رباطسنگ کدکن
-
خالد مشعل: ملت فلسطین به تنهایی در سرزمین خود حکومت خواهد کرد
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار

جزئیات افزایش تسهیلات مسکن
دوشنبه 20 اسفند 1403 - 14:59:09

وزیر ارتباطات: رفع فیلتر تلگرام و یوتیوب مشخص نیست
دوشنبه 20 اسفند 1403 - 14:56:02

نماینده کارگران: هیچ افغانی در معادن ایران کار نمیکند
دوشنبه 20 اسفند 1403 - 14:40:44

مخبر: از تولید گوشیهای ایرانی به شرط کیفیت بالا حمایت میشود
دوشنبه 20 اسفند 1403 - 14:39:00

راهنمای دریافت ویزای اروپا در کوتاهترین زمان
دوشنبه 20 اسفند 1403 - 14:27:35