دوشنبه 09 مهر 1403 - 02:53

کد خبر 83674

پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 09:43:14


هنر روح‌دادن به تار و‌ پود پارچه


خراسان/ مهندسی نساجی چه گرایش‌هایی دارد و  گرایش شیمی نساجی به درد چه کسانی می‌خورد؟
 
من کی‌ام؟
مژگان رضایی هستم، 30 ساله. دانش‌آموخته رشته مهندسی نساجی گرایش شیمی نساجی. الان به صورت مستقل کار می‌کنم.  تکنیک‌هایی که مربوط به پارچه است و در رشته‌ نساجی یادگرفتم به روش هنری به هنرجوهایم آموزش‌ می‌دهم.

در رشته‌ مهندسی شیمی نساجی، چه خبر است؟

مهندسی نساجی شیمی بیشتر به عملیاتی می پردازد که ما بعد از تولید پارچه روی آن انجام می‌دهیم. این عملیات می‌تواند شامل چاپ، رنگرزی یا تکمیل پارچه باشد. در چاپ و رنگرزی یا یک طرح را روی پارچه چاپ‌می‌کنیم یا یک سری رنگ را به پارچه خام می‌دهیم و کل پارچه را رنگ‌دار می‌کنیم. عملیات تکمیل هم به فرایندی می‌گویند که بسته به کاربرد پارچه یک ویژگی مثبت به آن می‌دهیم یا یک ویژگی منفی را از آن می‌گیریم مثل ضدآتش یا ضدچروک‌ کردن پارچه. گرایش شیمی نساجی بیشتر به این مورد می‌پردازد. مهندسی نساجی گرایش‌های دیگری مانند علوم الیاف، پوشاک و تکنولوژی هم دارد که مربوط به دیگر مراحل قبل یا بعد از تولید پارچه است که باید با توجه به علاقه‌تان یکی از آن‌ها را انتخاب‌کنید.
 
بعد از دانش‌آموختگی چه چیزی در انتظار یک دانش‌آموخته شیمی نساجی است؟
اگر به کارهای دفتری علاقه‌مند هستید، می‌توانید در شرکت‌های نساجی مشغول به کار ‌شوید. برای بیشتر کسانی که گرایش شیمی نساجی را می‌خوانند کار عملی و کار در آزمایشگاه و بخش کنترل کیفیت کارخانه‌ها جذاب‌تر است. یک مهندس شیمی نساجی با آزمایش کردن روی نمونه‌های کوچک یک سری برنامه رنگرزی و چاپ در می‌آورد و آن را در اختیار کارگر یا اپراتور قرارمی‌دهد تا مراحل رنگرزی و چاپ براساس آن انجام‌شود. بسیاری از دانش‌آموخته‌های شیمی نساجی کارگاه‌های کوچک چاپ و رنگرزی تاسیس‌می‌کنند و بعد هم کارشان را گسترش می‌دهند.
 
این رشته چه سختی‌هایی پیش روی شما می‌گذارد؟
اگر به گرایش شیمی نساجی علاقه‌ داشته‌باشید هیچ سختی تحمل ناپذیری در آن وجود ندارد. من خیلی به این رشته علاقه‌داشتم. از آن لذت می‌بردم و اگر جایی از فرایند تحصیلم خستگی داشت و دوستش نداشتم به این امید که به جاهای قشنگ و مورد علاقه‌ام می‌رسم، آن را تحمل می‌کردم. اما در میان همکلاسی‌هایم کسانی بودند که به دلیل این که در شهر خود درس بخوانند یا صرفا رتبه‌شان به این رشته می‌خورد، آن را انتخاب کرده‌بودند. آن‌ها واقعا نتوانستند تحمل‌کنند و ترم 2 و 3 از این رشته انصراف‌دادند این رشته هم مانند دیگر رشته‌های مهندسی‌ ممکن‌است شروع سختی داشته‌باشد چون با ریاضی، فیزیک و شیمی سروکار دارید اما مباحث تخصصی و شیرین نساجی،کم‌کم از ترم 3 به بعد شروع می‌شود.
 
مهندسی شیمی نساجی به درد چه کسانی می‌خورد و چقدر درآمد دارد؟
گرایش شیمی نساجی بیشتر به درد کسانی می‌خورد که خیلی ذوق‌و‌شوق دارند و به دنیای رنگ و پارچه و دنیای رنگی علاقه‌مندند. این گرایش به درد کسانی می‌خورد که خلاق هستند، روحیه هنری و در ذهن‌شان یک دنیای رنگی بزرگ دارند. درآمدش هم مثل همه شغل‌های دیگر است. یک عده هستند که از همین رشته درآمد خیلی خوبی دارند و بعضی نه. بستگی دارد به این که در چه سمتی و در چه اندازه ای کار کنید. مثلا می‌توانید کارآفرینی‌کنید و درآمد بسیارخوبی داشته‌باشید.
 
کسب و کار فعلی شما چه ربطی به رشته تحصیلی‌تان دارد؟
من همیشه دوست داشتم مستقل کارکنم. ذوق هنری و علاقه به رنگ‌ها باعث‌شد بخشی از شیمی نساجی را هنری‌ کنم. ما در دانشگاه بخش رنگرزی و چاپ پارچه را با دستگاه‌ها و خیلی صنعتی کارکردیم. من برای کارم همه آن چیزهایی را که در طول تحصیلم یادگرفتم به دنیای هنری خودم آوردم. تا جایی که می‌شد تکنیک‌های چاپی و رنگرزی نساجی را که معمولا صنعتی هستند، خانگی کردم و در آموزشگاه این موارد را به هنرجوهایم آموزش می‌دهم. این آموزش‌ها به درد کسانی می‌خورد که یک کسب‌و‌کار کوچک دارند؛ برای مثال مزون دارند، طراح لباس یا خیاط هستند و به دنبال این هستند که کارشان خاص و منحصر به‌فرد باشد. من به آن‌ها تکنیک‌های مختلف پارچه‌سازی را یادمی‌دهم که می‌توانند در خانه به صورت دستی انجام‌دهند. در این رشته جز با تلاش، پشتکار و صبوری‌کردن و صد البته علاقه نمی‌توان به جایی رسید.

نویسنده : اکرم انتصاری | روزنامه‌نگار



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط