دوشنبه 09 مهر 1403 - 02:53

کد خبر 84071

پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 14:38:21


راهکارهای از بین بردن پرز چادر مشکی [معرفی 6 روش اساسی]


بازار/ یکی از پوشش‌های رایج خانم‌های ایرانی علاقه‌مند به حجاب اسلامی است که انواع مختلفی دارد و خانم‌ها با پوشیدن آن از حجاب کامل برخوردار می‌شوند. از بین انواع چادر، چادرهای مشکی طرح‌دار مجلسی و ساده طرفداران بیشتری دارند. خانم‌ها چادرهای مشکی طرح‌دار مجلسی همانند را در مهمانی‌ها و چادرهای مشکی ساده را در مجالس رسمی استفاده می‌کنند.

یکی از مشکلات شایع خانم‌های چادری این است که بعد از مدتی روی چادر مشکی آن‌ها پرز ایجاد می‌شود. وجود پرز در سطح چادر، زیبایی ظاهری آن را به شدت کاهش می‌دهد. برای از بین بردن پرز چادر مشکی راهکارهای مختلفی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم، درباره 6 راهکار مهم برای از بین بردن پرز چادر مشکی، نحوه شستشوی صحیح چادرهای مشکی و نکات مهم در زمان خرید مدل‌های مختلف چادرهای مشکی صحبت کنیم.

پرز چادر مشکی چیست؟
پرز چادر مشکی گاهی الیاف کوچکی است که در حین شستشو با ماشین لباسشویی از لباس‌های دیگر جدا شده و روی سطح پارچه چادر می‌نشیند و گاهی گرد و غبار و پرزهایی است که در اثر ایجاد الکتریسته بعد از شستن چادر، از سطح زمین و فرش به سطح چادر جذب می‌شود‌. وجود پرز روی چادر کیفیت رنگ و زیبایی ظاهری آن را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. هر چه رنگ چادر تیره‌تر باشد، پرزهای چسبیده به آن بیشتر به چشم می‌آیند و ظاهر ناخوشایندی به وجود می‌آورند.


پرزدهی چادر علاوه بر ناخوشایند کردن ظاهر چادر، موجب فرسایش و خراب شدن چادر نیز می‌شود‌. برای جلوگیری از این اتفاق، باید چادری خریداری شود که پارچه آن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد درست مثل . پارچه‌های چادری مرغوب، سبک و لطیف هستند و به راحتی چروک نمی‌شوند. با این حال بعضی از پارچه‌ها حتی با وجود کیفیت بسیار بالا بعد از شستشو دچار الکتریسته شده و به خود پرز می‌گیرند. با استفاده از چند راهکار ساده می‌توان مانع از پرز چادر مشکی شد. در بخش بعدی به معرفی این راهکارها خواهیم پرداخت.

معرفی 6 راهکار مفید برای از بین بردن پرز چادر مشکی
برای از بین بردن پرز چادر مشکی راهکارهای متنوعی وجود دارد. در ادامه این بخش با 6 راهکار مفید و کاربردی آشنا خواهید شد.

1- استفاده از اسفنج یا پد مرطوب و کشیدن آن روی چادر
یکی از راهکارهای از بین بردن پرز چادر مشکی، استفاده از اسفنج یا پد مرطوب است. معمولا در تمام خانه‌ها یک تکه اسفنج یا پد یافت می‌شود. در این روش ابتدا باید اسفنج یا پد را به طور کامل با آب بشویید‌. سپس آن را به اندازه‌ای فشار دهید که آب اضافی آن به طور کامل خارج شود و فقط کمی رطوبت در داخل اسفنج یا پد باقی بماند؛ زیرا رطوبت بیش از حد، از بین بردن پرزها را با مشکل مواجه می‌کند‌. در مرحله بعدی سطح پد یا اسفنج را به آرامی از سمت بالا به سمت پایین روی پارچه چادر بکشید تا پرزها را به خود جذب کند.

2- اضافه کردن مخلوط آب و سرکه سفید به چادر هنگام شستشو
راهکار دیگری که برای از بین بردن پرز چادر مشکی وجود دارد، این است که باید در هنگام شستشوی چادر مخلوطی از آب و سرکه سفید را روی چادر بریزید. با این کار بعد از خشک شدن چادر هیچ گونه پرزی به چادر جذب نخواهد شد. در صورت وجود پرز نیز مخلوط آب و سرکه سفید آن را از بین می‌برد. کسانی که چادر خود را با استفاده از ماشین لباسشویی می‌شویند؛ قبل از شروع مراحل شستشو توسط ماشین لباسشویی باید به میزان یک چهارم پیمانه سرکه سفید را در داخل لباسشویی بریزند. با این کار دقیقا مانند شستشوی دستی چادر با آب و سرکه سفید، پرزها از بین رفته و پرزهای جدید جذب چادر نخواهند شد.

3- استفاده از دستکش پلاستیکی ظرفشویی و کشیدن آن روی چادر
با استفاده از دستکش پلاستیکی ظرفشویی نیز می‌توان‌ پرز چادر مشکی را از بین برد. این راهکار برای از بین بردن پرز تمام لباس‌ها کاربرد دارد و یک روش بسیار موثر است. برای انجام این روش ابتدا باید یک دستکش پلاستیکی مخصوص ظرف شستن را بپوشید. معمولا این نوع دستکش در همه خانه‌ها یافت می‌شود. بعد از پوشیدن دستکش دست خود را از سمت بالای چادر به سمت پایین آن بکشید. با انجام این کار تمام پرزهای چسبیده به چادر از روی آن جدا شده و در یک قسمت تجمع پیدا می‌کنند. برای جدا کردن پرزهای جمع شده در یک بخش چادر هم می‌توان از همان دستکش ظرفشویی استفاده کرد و هم می‌توان با استفاده از غلتک پرز یا یک تکه نوار پرزها را برداشت.

4- استفاده از نوار چسب 5 سانتی برای کندن پرز از روی چادر
چهارمین راهکاری که برای از بین بردن پرز چادر مشکی کاربرد بسیار زیادی دارد؛ استفاده از نوار چسب 4 سانتی برای کندن پرزهای موجود در سطح چادر مشکی است. برای استفاده از این راهکار می‌توان از دو روش مختلف استفاده کرد. در روش اول یک نوار چسب 5 سانتی دو طرفه تهیه کنید. پس از باز کردن چسب مقداری از آن را دور تا دور وردنه بپیچانید. سطح صاف چسب باید به سمت وردنه باشد و سمت چسبناک آن به سمت بیرون قرار بگیرد. بعد از اینکه با نوار چسب تمام سطح وردنه را پوشانید، آن را مانند حالتی که خمیر را باز می‌کنید؛ روی سطح چادر بکشید. با این کار تمام پرزهای چادر به نوار چسب می‌چسبند و از سطح چادر جدا می‌شوند.

در روش دوم باید مقداری نوار چسب پنج سانتی را برش داده و دور تا دور انگشتان دست خود بپیچانید. سمت چسبناک نوار چسب باید به سمت بیرون و سمت صاف آن به سمت انگشتان دست باشد. حالا دست خود را به صورت ضربه‌های آرام روی سطح چادر بزنید تا پرزها جذب چسب شوند. بعد از اینکه چسبندگی یک سمت دست از بین رفت، نوار چسب پیچیده شده به دور دست را بچرخانید تا مجددا با سمت چسبنده‌تر روی چادر بزنید. این کار باید به اندازه‌ای تکرار شود که تمام پرزها جذب نوار چسب شوند.

5- شستشوی چادر بدون استفاده از هیچ ماده شوینده‌ای
یکی دیگر از راهکارهای از بین بردن پرز چادر مشکی شستشوی چادر بدون استفاده از شوینده است. گاهی اوقات بعد از اینکه چادر مشکی به همراه لباس‌های دیگر در داخل ماشین لباسشویی شسته می‌شود، پرز لباس‌های دیگر به چادر می‌چسبد. در چنین مواقعی می‌توان بار دیگر چادر را مورد شستشو قرار داد. با این تفاوت که در هنگام شستشو نباید از هیچ ماده شوینده‌ای استفاده کرد. بعد از شستن چادر با آب خالی باید آن را چند بار بتکانید تا پرزهای موجود در سطح آن کاملا جدا شده و از بین بروند.

به طور کلی برای شستن چادرهای مشکی تا جایی که ممکن است، از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. چادرهای مشکی بهتر است با دست شسته شوند. بهترین ماده شوینده‌ای که برای شستشوی دستی چادرهای مشکی استفاده می‌شود، مایع ظرفشویی است. مایع ظرفشویی باعث براق شدن پارچه مشکی چادر شده و از ایجاد الکتریسته ساکن، جذب گردوغبار و پرز جلوگیری می‌کند. استفاده از پودر ماشین لباسشویی طول عمر پارچه چادر را کاهش می‌دهد. در زمان شستشو چادر نباید چلانده شود؛ زیرا این کار باعث چروک شدن چادر خواهد شد‌.


6- استفاده از جوراب شلواری یا نایلونی برای از بین بردن پرزها
راهکار دیگر برای از بین بردن پرز چادر مشکی استفاده از جوراب شلواری یا نایلونی است. در این روش جوراب شلواری یا نایلونی را مانند یک دستکش بپوشید. سپس دست خود را از سمت بالای چادر به سمت پایین آن بکشید تا پرزهای موجود در سطح چادر در یک قسمت تجمع پیدا کنند‌. سپس پرزهای جمع شده را از روی چادر بردارید.

سایر راهکارهای از بین بردن پرز چادر مشکی
شستشوی چادر با استفاده از آب سرد
استفاده از نرم‌کننده هنگام شستن چادر با دست
استفاده از اسپری‌های مخصوص از بین بردن الکتریسته لباس
ریختن مقداری بکینگ پودر در داخل لگن قبل از آبکشی چادر
تکاندن چادر پس از خشک شدن برای جلوگیری از ایجاد الکتریسته
شستن چادر با استفاده از مخلوط آب و نمک
نچلاندن چادر بعد از پایان شستشو
قرار دادن چادر در داخل کیسه فریزر و گذاشتن آن در داخل فریزر
چرا نباید پرز چادر مشکی را با لوازم زبر و خشن از بین برد؟
برخی از افراد به اشتباه سعی دارند که پرز چادر مشکی خود را با استفاده از لوازم زبر و خشن مانند کیسه حمام یا سنگ از بین ببرند. در حالی که استفاده از این لوازم برای از بین بردن پرزها باعث وارد شدن آسیب به پارچه چادر شده و طول عمر آن را به شدت کاهش می‌دهد. البته استفاده از سنگ پا و کیسه حمام برای از بین بردن پرز لباس‌های دیگر کاربرد دارد؛ اما با توجه به ظرافت پارچه چادر نباید از این روش برای از بین بردن پرزها استفاده کرد.

جمع‌بندی
با استفاده از این 6 راهکار به راحتی می‌توانید پرز چادر خود را از بین ببرید. نکته دیگری که در رابطه با مدل‌های مختلف چادرهای مشکی وجود دارد، این است که این نوع چادر باید از یک مرکز معتبر خریداری شود. هر چه کیفیت پارچه بیشتر باشد، پرزدهی آن کم‌تر است، گردوغبار و پرزهای محیط را کم‌تر به خود جذب می‌کند. امیدواریم از راهکارهای ارائه شده در این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط