شنبه 25 اسفند 1403 - 22:55

کد خبر 841880

شنبه 25 اسفند 1403 - 14:30:09


مقام صنفی: ایرلاین‌ها بلیت‌های خارجی را بیش از سه برابر گران‌تر می‌فروشند


ایرنا/رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: ایرلاین‌های ایرانی بلیت یک کشور خارجی را به عنوان نمونه ۱۶۰ میلیون تومان به متقاضی می‌فروشند در صورتی که همان بلیت در ایرلاین‌های خارجی ۴۰ تا ۵۰ میلیون و تقریبا یک سوم این مبلغ به فروش می‌رسد.

حرمت الله رفیعی در پاسخ به این پرسش که چرا ایرلاین های ایرانی بلیت‌های خارجی را گران تر می فروشند، اظهار داشت: ایرلاین های ایرانی در خارج از کشور نرخ بلیت را به دلار دریافت می کنند و اینگونه برای خارج کردن پول، مالیات نمی پردازند اینگونه میلیون ها دلار ارز از کشور خارج می شود و نرخ دلار افزایش می یابد؛ از سوی دیگر در حق مسافراتی که با پول رایج کشور بلیت خارجی خریداری می کنند اجحاف می شود چون باید یک بلیت را بیش از سه برابر گران‌تر بخرند.
وی افزود: چون رقابت بین ایرلاین ها وجود ندارد، عرضه، کم و تقاضا زیاد است؛ شرکت های هواپیمایی که بلیت های خارجی عرضه می کنند از این شرایط سوء استفاده کرده و با بستن کلاس نرخ های متفاوت، بلیت ها را به بالاترین نرخ و دیگر کلاس ها را در خارج از کشور با ارز خارجی به مسافران عرضه می کنند. این سیاستگذاری تاراج بیت المال است اگر مسائل را ریشه یابی کنید متوجه می شوید معاندین نظام چنین قوانینی را وضع و به مردم خیانت می کنند.
رفیعی ادامه داد: بعد از درگیری های منطقه، پروازهای شرکت هواپیمایی لوفت هانزا به ایران چند ماه لغو شد و با کاهش ظرفیت ناوگان هوایی نرخ بلیط های خارجی افزایش یافت اما به تازگی این شرکت به جمع شرکت های هواپیمایی، ترکیش ایرلاین، امارات و قطر پیوست و با افزایش عرضه، به یکباره هر بلیت خارجی حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزان تر شد.
افزایش هزینه های سفر با انحصارطلبی ایرلاین ها
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: در ایران ناوگان هوایی کم است اگر روابط به گونه ای مدیریت شود تا ایرلاین های خارجی بتوانند به کشور بیایند نرخ بلیت ارزان می شود، ما راهکار ارائه دادیم و برای این کار راه قانونی وجود دارد اما غوغاسالاری ایرلاین ها (انحصاری شدن) وجود دارد و آنها اجازه نمی دهند این اتفاق بیفتد و گوش شنوایی وجود ندارد.

رفیعی تاکید کرد: چون شرکت های هواپیمایی در اختیار تعداد محدودی از افراد است حتی اگر عرضه به میزان مکفی باشد آنها بلیت ها را محدود می کنند تا نرخ ها افزایش یابد.
وی افزود: طبق قانون شرکت های هواپیمایی باید عوارض خروج از کشور را بپردازند آنها هم عوارض را بر روی بلیت مسافران می کشند، از طرف دیگر مسافران باید عوارض خروج از کشور بدهند و هر مسافر ۱۰ یورو برای خروج از ایران به حساب فردوگاه واریز کند. اما مگر پول ما یورو است که چوب حراج به ارزش پول ملی می زنند با این زیاده خواهی ها هزینه سفر بالا می رود.
به گفته وی اگر گردشگران خارجی هم بخواهند به ایران بیابند با سخت گیری هایی که می شود، علاوه بر اینکه سفر به ایران گران است آنها سرویس دهی را با دیگر کشورها مقایسه می کنند و از سفر به کشور پشیمان می شوند و کشورهای دیگری را برای مقاصد گردشگری انتخاب می کنند، بعد مسئولان با افتخار اعلام می کنند درآمد فرودگاه ها نسبت به سال گذشته ۶ برابر افزایش یافته است که این افتخار ندارد چون ناشی از تورم است.

وزیر راه و شهرسازی برخلاف جریان آب شنا کرد
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تصریح کرد: در حضور رئیس جمهور، وزیر میراث فرهنگی و معاون اول رئیس جمهور گفتم شما نمی خواهید دست ما را بگیرید، پای ما را که گرفتید، رها کنید تا کار خود را انجام دهیم، نگاه به آمار و ارقامی که دوستان در دولت ارائه می دهند نداشته باشید، گردشگری چیزی نزدیک به صفر است. اگر کمیته حقیت یابی در نظر بگیرید متوجه می شوید از پنج هزار آژانس هواپیمایی دارای مجوز فقط ۵۰۰ آژانس مشغول فعالیت هستند.
رفیعی توضیح داد: ما موانع صنعت گردشگری را داد می زنیم و می گوییم این صنعت از رونق افتاده و به رکود رسیده و هزینه های سفر و اقامت در ایران گران است و نظارتی نیست. دولت هم در این زمینه دخیل است، اگر دولت از صاحبان قدرت حمایت نکند این اتفاق نمی افتد اما اخیرا فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی بر خلاف جریان آب شنا و نقد به این جریان را همراهمی کرد و گفت «چرا هزینه های حمل و نقل باید تا این حد گران باشد و حق مردم ضایع شود.» سخنی که تاکنون هیچ یک از وزرای این وزارتخانه بر زبان نیاورده اند.
  


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط