پنج‌شنبه 24 آبان 1403 - 09:28

کد خبر 84331

پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 18:01:18


تکمیل خط دوم راه‌آهن قزوین-زنجان، معطل تصمیم مدیران محلی


تسنیم/ مدیرکل راه‌آهن شمال غرب گفت: طرح دوخطه شدن راه‌آهن قزوین ـ زنجان از تهران تا زنجان تکمیل شده و فقط ۱۱ کیلومتری که از محدوده تاکستان می‌گذرد، باقی مانده و مدیران محلی به ما اجازه تکمیل این طرح را نمی‌دهند.

منوچهر صفری، مدیرکل راه‌آهن شمال غرب با بیان اینکه بخشی از راه‌آهن شمال غرب از سوزن خروجی ایستگاه سیاه‌چشمه، ایستگاه تاکستان، ایستگاه سیاه‌باغ تا ورودی ایستگاه غروه در برش استانی قزوین واقع شده، اظهار داشت: فردا یا پس‌فردا با حضور هیئت دولت محور پرسرعت تبریز به میانه افتتاح می‌شود و حدود 190 کیلومتر به راه‌آهن شمال غرب اضافه می‌شود.

صفری ایستگاه راه‌آهن تاکستان را شاخص‌ترین ایستگاه ریلی راه‌آهن شمال غرب توصیف کرد و افزود: در حال حاضر قطار حومه‌ای با ظرفی مسافربری 320 نفر از مبدا تاکستان به مقصد تهران با بلیط 11 هزار و 500 تومان به مردم تاکستان خدمات می‌دهد.

وی با اشاره به پروژه دوخطه شدن راه‌آهن قزوین-زنجان به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور ادامه داد: اجرای این پروژه 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بزرگ‌ترین معضل ما برای تکمیل این پروژه مشکلات و معضلات اجتماعی شهر تاکستان است و برخی مسئولان محلی با طرح این ادعا که راه‌آهن تاکستان باید از داخل شهر خارج شود، جلوی اتمام این پروژه را گرفتند.

صفری تصریح کرد: انتقال ایستگاه راه‌آهن تاکستان به خارج از شهر که این کار به لحاظ فنی، اقتصادی و همچنین از نظر عرف روز دنیا منسوخ شده است و شهرسازی بر مبنای ریل اجازه نمی‌دهد که ایستگاه تاکستان از شهر به بیرون هدایت شود. اگر ایستگاه راه‌آهن و ریل بخواهد 10 کیلومتر از شهر تاکستان دور شود، معضلات زیادی ایجاد می‌کند و جمعیت زیادی از تاکستانی‌ها باید 10 کیلومتر به بیرون از شهر سفر کنند که هزینه‌های هنگفتی را به بار می‌آورد.

صفری افزود: طرح دوخطه شدن راه‌آهن قزوین-زنجان از تهران تا زنجان تکمیل شده و فقط 11 کیلومتری که از محدوده تاکستان می‌گذرد، باقی مانده و مدیران محلی به ما اجازه تکمیل این طرح را نمی‌دهند. اجرای این طرح آورده و خدمات خوبی برای منطقه خواهد داشت و ظرفیت خدمات‌دهی به مسافران و ترافیک عبوری را دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خط‌ فرعی سیلوهای گندم از این خط راه‌آهن می‌گذرد، اگر خط دوم راه‌آهن قزوین-زنجان جابه‌جا شود،‌ انتقال گندم از طریق این خط فرعی سیلوی گندم به مشکل برمی‌‌خورد. در ضمن این جابه‌جایی هزینه زیادی می‌طلبد و اجرای آن در وضعیت فعلی امکان‌پذیر نیست. بهترین راه است که این پروژه به سرانجام برسد.

60 درصد از پروژه‌های مصوب سفر برای توسعه ایستگاه راه‌آهن قزوین محقق شد

غلامحسین ولدی، مدیرکل راه‌آهن شمال 2 هم در این نشست خبری با اشاره به اقدامات زیربنایی این نهاد اظهار داشت: در ماه‌های اخیر خط دوم حدفاصل قزوین تا هشتگرد را افتتاح کردیم که کمک زیادی به کاهش زمان سفر حدفاصل تهران تا قزوین کرد.

ولدی با بیان اینکه راه‌آهن شریفیه یکی از نقاط حادثه‌خیز شبکه ریلی بود و بالاترین میزان برخورد قطار با عابر پیاده را داشتیم، گفت: با همکاری شهرداری شریفیه دیواره‌ای به دور خط ریلی شریفیه کشیده شد که از آن تاریخ به بعد شاهد برخورد قطار با عابر پیاده نبودیم.

مدیرکل راه‌آهن شمال 2 در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به موقعیت راهبردی ایستگاه راه‌آهن قزوین گفت: موقعیت این ایستگاه به‌گونه‌ای است که تمامی قطارهای مسافری که از سمت آذربایجان، ارومیه و زنجان به تهران و مشهد مقدس می‌روند، از این ایستگاه عبور می‌کنند و به همین خاطر روزانه 26 رام قطار مسافری از ایستگاه راه‌آهن قزوین عبور می‌کند و علاوه بر این 4 قطار مبدا ایستگاه استان قزوین داریم که از قزوین به شهرهای مشهد و تهران حرکت می‌کنند.

ولدی با اشاره به افزایش سرعت قطارهای حومه‌ای قزوین به تهران افزود: در گذشته این قطارها مسیر قزوین به تهران را در 170 دقیقه طی می‌کردند که خوشبختانه با افتتاح خط دوم زمان رسیدن از قزوین به تهران به 124 دقیقه کاهش یافته و زمان سفر 46 دقیقه کمتر شده است.

وی میانگین سرعت قطارها در محدوده استان قزوین را 140 کیلومتر بر ساعت عنوان کرد و گفت: در کل استان قزوین 10 ایستگاه راه‌آهن دارد که 8 ایستگاه در حوزه استحفاظی راه‌آهن شمال 2 و 2 ایستگاه هم در حوزه استحفاظی راه‌آهن شمال غرب است. مجموعاً 300 کیلومتر راه ریلی اصلی و 30 کیلومتر راه ریلی تجاری و صنعتی داریم.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط