یک‌شنبه 04 فروردین 1404 - 06:24

کد خبر 848673

شنبه 03 فروردین 1404 - 13:11:29


جنبش اعتراضی علیه یک امپراتوری فرهنگی


ایسنا/کتابفروشان مستقل فرانسه در اقدامی بی‌سابقه، با محدود کردن سفارش کتاب‌های شرکت انتشاراتی اَشِت (Hachette Livre) و قرار دادن آن‌ها در قفسه‌های پایین، به نفوذ فزاینده ونسان بولوره، میلیاردر محافظه‌کار و صاحب امپراتوری فرهنگی، اعتراض کرده‌اند.

این اقدام در پی خرید بزرگترین شرکت نشر و توزیع کتاب فرانسه توسط بولوره در سال ۲۰۲۳ انجام شده است. کتابفروشان معتقدند این نفوذ گسترده برای دموکراسی و تنوع فرهنگی خطرناک است.

ده‌ها کتابفروش مستقل در تلاش هستند تا نفوذ ونسان بولوره را کاهش دهند. امپراتوری فرهنگی گسترده بولوره شامل تلویزیون، رادیو، روزنامه یکشنبه‌ها (Le Journal du Dimanche) و از سال ۲۰۲۳، بزرگترین شرکت نشر و توزیع کتاب فرانسه، اَشِت لیور (Hachette Livre) است.

بولوره در فرانسه بیشتر به دلیل مالکیت گروهش بر شبکه خبری «CNews»، پربیننده‌ترین کانال خبری تلویزیونی، شناخته می‌شود.

بولوره در جلسه سنا در سال ۲۰۲۲، هرگونه مداخله سیاسی یا ایدئولوژیک را رد کرد و گفت که علاقه او به خرید رسانه‌ها صرفا مالی است و امپراتوری فرهنگی او به دنبال ترویج قدرت نرم فرانسه است. او گفت که گروهش آنقدر بزرگ است که همه دیدگاه‌ها را در بر می‌گیرد.

با این حال، برخی کتابفروشان مستقل می‌گویند که این سطح از نفوذ یک شرکت بزرگ بر تولیدات فرهنگی برای دموکراسی خطرناک است. اَشِت لیور، که بخشی از گروه لاگاردِر بود و در سال ۲۰۲۳ توسط ویوندیه بولوره خریداری شد، بزرگترین ناشر و توزیع‌کننده کتاب در فرانسه است.

این شرکت ده‌ها ناشر را در اختیار دارد که کتاب‌های پرفروشی مانند کمیک‌های آستریکس، داستان‌های ادبی، تریلرها، کتاب‌های سیاسی، مانگا و کتاب‌های درسی منتشر می‌کنند. این گروه همچنین مالک کتابفروشی‌های رله در ایستگاه‌های قطار فرانسه است. اَشِت بیش از ۲۰۰ ناشر در سراسر جهان دارد و دومین شرکت بزرگ نشر در بریتانیا و سومین شرکت بزرگ در ایالات متحده است.

علاوه بر اقدامات برخی کتابفروشان، گروه‌های اعتراضی چپگرا جنبشی به نام «شورش بوک‌مارک» را آغاز کرده‌اند، جایی که افراد بوک‌مارک‌هایی را داخل کتاب‌های جلدکاغذی در فروشگاه‌های بزرگ تجاری پنهان می‌کنند. این بوک‌مارک‌ها حاوی پیام‌هایی مانند «تحریم اَشِت» هستند و جزئیاتی درباره گستردگی امپراتوری بولوره ارائه می‌دهند.

آنی اِرنو، رمان‌نویس برنده فرانسوی نوبل، در زمان خرید اَشِت توسط بولوره اعلام کرد که از انتشار کتاب‌هایش توسط این گروه خودداری خواهد کرد.

این هفته، نمایندگان کارکنان اَشِت لیور نگرانی‌های خود را درباره آنچه خط مشی ویراستاری نزدیک به راست افراطی در سایر رسانه‌های چاپی و تلویزیونی بولوره خواندند، ابراز کردند.

ژان-ایو مولیه، مورخ نشر فرانسه و استاد دانشگاه معتقد است که بولوره «یک شرکت نشر عظیم» را به امپراتوری رسانه‌ای خود اضافه کرده است. مولیه این موضوع را به گسترش نفوذ روپرت مرداک، تاجر رسانه‌ای، به صنعت نشر کتاب در ایالات متحده تشبیه کرد. او گفت: «به نظر من این موضوع می‌تواند برای آزادی بیان، کثرت‌گرایی و دموکراسی، یک خطر باشد.»

منبع: گاردین 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط