یک‌شنبه 29 مهر 1403 - 11:31

کد خبر 85158

جمعه 19 خرداد 1402 - 20:50:00


نقش‌های کمدی شبنم مقدمی به بهانه اکران «شهر هرت»


فیلم نیوز/ با شروع اکران فصل تابستان، از بازی شبنم مقدمی در فیلم «شهرهرت» رونمایی شد. مقدمی از جمله بازیگرهایی است که هم در ایفای نقش‌های جدی موفق است و هم به‌خوبی از پس ایفای نقش‌های کمدی برمی‌آید. به بهانه اکران «شهر هرت» به کارگردانی کریم امینی، مروری داریم بر نقش‌های کمدی کارنامه شبنم مقدمی.
 شبنم مقدمی در این سال‌ها علاوه بر آثار جدی اثرگذار، کمدی‌های زیادی هم بازی کرده است. نکته قابل توجه اینکه یک سیمرغ به صورت مشترک برای بازی در یک اثر جدی و کمدی در کارنامه دارد و یکبار هم برای یک فیلم کمدی نامزد سیمرغ شده است.

اولین تجربه‌های کمدی

اولین تجربه شبنم مقدمی برای بازی در یک فیلم کمدی، به «همیشه پای یک زن در میان است» به کارگردانی کمال تبریزی در سال 1386 برمی‌گردد. او بعد از بازی در فیلم‌های «زیستن»، «به نام پدر» و «پاداش سکوت» در این بازی کرد و البته نقش چندان پررنگی نداشت. اولین بار که بازی‌اش در یک فیلم کمدی مورد توجه قرار گرفت، سال 1394 برای فیلم «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد بود. او در این فیلم با گریمی متفاوت نقش زنی روستایی را بازی کرد و در این فیلم با امیر جعفری، ریما رامین‌فر، جواد عزتی، احمد مهرانفر و الناز حبیبی هم‌بازی بود. او به صورت مشترک برای فیلم «زاپاس» و «نفس» از جشنواره سی‌وچهارم فجر سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت.
 شبنم مقدمی برای بازی در فیلم کمدی «خجالت نکش» نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازگر نقش اول زن شد.
کمدی‌های نیمه دوم دهه نود

موفقیت فیلم «زاپاس» باعث شد مقدمی علاوه بر بازی در نقش‌های جدی، در فیلم‌های کمدی هم حضوری فعال داشته باشد. یک سال بعد از «زاپاس» در فیلم «اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی نقش به نسبت فرعی‌تر بازی کرد. ماجرای اصلی فیلم روی زوج جواد عزتی و امیر جعفری پیش می‌رفت و به طور کلی در زمان اکران فیلم موفقی بود. سال 1396 با بازی در فیلم کمدی «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی، با چالشی جدی‌تر برای ایفای نقشی کمدی روبه‌رو شد. در این فیلم نقش زن میانسالی را بازی کرد که با وجود داشتن عروس و داماد و نوه، باردار می‌شد و می‌خواست دور از چشم فرزندانش بچه را به دنیا بیاورد. این نقش مورد توجه داوران جشنواره سی‌وششم جشنواره فجر قرار گرفت و برای بازی در آن نامزد سیمرغ شد. یک سال بعد در فیلم «کلمبوس» به کارگردانی هاتف علیمردانی بازی کرد. او که پیش‌تر در فیلم «آباجان» تجربه همکاری با علیمردانی را داشت اینبار برای فیلمی کمدی به تیمش پیوست؛ کلمبوس با بازی فرهاد اصلانی، سعید پورصمیمی، هانیه توسلی و …با اینکه موفقیتی در کارنامه مقدمی نیست اما فیلم کمدی قابل قبولی به حساب می‌آید. «زهر مار» اولین فیلم جواد رضویان بود که سال 1397 ساخته شد و شبنم مقدمی در کنار سیامک انصاری نقش‌های اصلی آن را به عهده داشتند. فیلم چندان قابل قبول نبود اما مقدمی بازی خوبی از خودش به نمایش گذاشت. مقدمی در همان سال در فیلم «خداحافظ دختر شیرازی» به کارگردانی افشین هاشمی هم نقش اصلی زن بود. فیلمی که شاید مخاطبان زیادی نداشت اما اثر بامزه و ماندگاری بود.

تجربه سریال‌های کمدی

شبنم مقدم تجربه بازی در چند سریال کمدی را هم دارد. سریال‌های کمدی تلویزیونی او از جمله «هفت‌سنگ» و «دوپینگ» آثار چندان موفقی از آب درنیامدند اما در شبکه نمایش خانگی، با بازی در سریال «هیولا»ی مهران مدیری، یکی از بهترین بازی‌هایش را به نمایش گذاشت. او نقش شهره، همسر هوشنگ شرافت را بازی می‌کرد. معلمی ساده که در موقعیتی قرار می‌گرفت که می‌توانست با گرفتن رشوه به زندگی‌اش سروسامان بدهد اما شرافتش مانع از پذیرفت آن می‌شد. شهره مرحله به مرحله هوشنگ را ترغیب می‌کرد که پیشنهادها را بپذیرد و زندگی لاکچری داشته باشد. رفته‌رفته در شمایل یک زن تازه به دوران رسیده قرار می‌گرفت که پوشش و سبک زندگی‌اش تغییر می‌کرد. او بعد از «هیولا» در «مردم معمولی» رامبد جوان هم بازی کرد اما آنطور که انتظار می‌رفت موفقیتی نداشت.
دهه جدید و نقش یک کلاه‌بردار | از ابتدای سال 1400 اولین بار است که مقدمی را در یک فیلم کمدی می‌بینیم. او در «شهر هرت» به کارگردانی کریم امینی با پژمان جمشیدی زوج جالبی را تشکیل داده است. او نقش دختری تنها را بازی می‌کند که برای آزادی نامزدش از زندان دست به کلاه‌برداری می‌زند و در این بین برادرش هم با یک ماشین حمل جنازه همراهی‌اش می‌کند. او را در طول فیلم با گریم‌های مختلفی می‌بینیم و بازی به نسبت متفاوتی را از او شاهدیم. بازی شبنم مقدمی و پژمان جمشیدی روبه‌رو هم به عنوان یک زوج، از جمله برگ برنده‌های مهم فیلم «شهر هرت» به حساب می‌آید.
«شهر هرت» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی حسین فرحبخش با بازی پژمان جمشیدی، شبنم مقدمی، بابک کریمی و … چهارشنبه 17 خرداد اکران شده و درحال حاضر یک میلیارد و 800 میلیون تومان فروخته است.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط