دوشنبه 12 فروردین 1404 - 09:16
شبکههای اجتماعی «کیش» میدهند، هالیوود «مات» میشود

فارس/ متن پیش رو در فارس منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
هالیوود با چالشی جدید روبهروست؛ نسل جوان حالا ترجیح میدهند وقت خود را صرف محتوای مستقل و شخصیسازیشده در پلتفرمهای اجتماعی کنند تا فیلمها و سریالهای پرهزینه این صنعت پُر زرقوبرق آمریکایی.
نتایج یک نظرسنجی جدید نشان میدهد که ۵۶ درصد از نسل زد (متولدین ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲) و ۴۳ درصد از هزارهها (دهه شصتیها و هفتادیها) معتقدند محتوای شبکههای اجتماعی با روند زندگی آنان «مرتبطتر» است تا سریالها و فیلمهای سنّتی. همچنین، تقریباً نیمی از این افراد احساس ارتباط شخصی قویتری با خالقان محتوای دیجیتال دارند تا با بازیگران و شخصیتهای سینمایی و تلویزیونی.این نتایج کلیدی، از نوزدهمین گزارش سالانه مؤسسه دیلویت درباره روند دیجیتال رسانهای به دست آمده است که به بررسی ترجیحات مخاطبان در حوزه رسانه و سرگرمی میپردازد.
چین وایدنر، نایبرئیس مؤسسه دیلویت، در گفتوگو با هالیوود ریپورتر میگوید اکنون بین رسانههای سنتی و شبکههای اجتماعی «جنگ» به راه افتاده است.«نسل زد به طور متوسط بیش از ۵۴ درصد از وقت خود را در پلتفرمهای اجتماعی سپری میکند و کمتر از ۴۳ دقیقه به تماشای رسانههای سنتی اختصاص میدهد..»
چالشی بزرگ برای استودیوهای هالیوودیدرحالیکه صنعت سرگرمی برای جلبتوجه مخاطبان بهشدت تلاش میکند، بزرگترین استودیوها و سرویسهای استریمینگ خود را در برابر پلتفرمهای بهروز بزرگی میبینند که مملو از خالقانی هستند که برای تمام سلیقهها و مخاطبان محتوا تولید میکنند.
این نظرسنجی نشان میدهد که مخاطبان جوان اعتماد بیشتری به تولیدکنندگان محتوای دیجیتال دارند و احساس ارتباط نزدیکتری با آنها میکنند — عاملی که باعث افزایش تعامل تبلیغاتی در این پلتفرمها میشود. از سوی دیگر، پلتفرمهایی که از هوش مصنوعی برای پیشنهاد محتوای شخصیسازیشده استفاده میکنند، چرخ مصرف محتوا را سریعتر میچرخانند و این چالشی است که شرکتهای سرگرمی سنتی بهسختی میتوانند با آن مقابله کنند.وایدنر میگوید: ۵۲ درصد از نسل زد و ۴۵ درصد از هزارهها احساس میکنند ارتباط عمیقتری با خالقان محتوای دیجیتال دارند. نکته مهم این است که آنها به تبلیغات و نقدهای محصولی که در شبکههای اجتماعی میبینند، بیشتر اعتماد دارند و این تأثیر مستقیمی بر تصمیمات خرید آنها دارد.
چرا الگوریتمهای اجتماعی قویتر از سرویسهای استریمینگ هستند؟
سرویسهای استریمینگ نیز دارای سیستم پیشنهاد محتوایی هستند، اما پلتفرمهای اجتماعی روزانه حجم عظیمی از محتوا را توسط کاربران و خالقان مستقل دریافت میکنند و الگوریتمهای مبتنی بر هوش مصنوعی، این محتواها را به طور دقیق به مخاطبان هدف خود نشان میدهند.
وایدنر در این رابطه میگوید: همزمان با گسترش نقش هوش مصنوعی در کار و صنعت، شبکههای اجتماعی از این فناوری برای شخصیسازی محتوا استفاده میکنند. این یک چالش جدی برای رسانههای سنتی و سرویسهای استریمینگ است که نمیتوانند بهراحتی از این تجربه استفاده کنند.
نارضایتی از قیمت بالای سرویسهای استریمینگگزارش دیلویت همچنین نشان میدهد که مخاطبان به طور فزایندهای از قیمت سرویسهای استریم ناراضی هستند. تقریباً نیمی از مشترکانِ این سرویسها احساس میکنند که هزینهای بیش از حد پرداخت میکنند و ۴۱ درصد معتقدند که محتوای ارائهشده ارزش این هزینه را ندارد.در نتیجه، سرویسهای رایگان که با پخش تبلیغات همراه است، محبوبیت بیشتری پیدا کردهاند، خصوصاً در میان نسل جوان.
وایدنر با اشاره به افزایش قیمتهای اشتراک و نارضایتی مخاطبان هشدار میدهد «اگر این چالش کنترل نشود، سرویسهای استریمینگ ناچار خواهند شد مدل کسبوکار خود را تغییر دهند.»«اگر شرکتها نتوانند این تعادل را برقرار کنند، ممکن است مجبور شوند راهکارهای متفاوتی برای حفظ کاربران خود پیدا کنند.»
ابتذال، دیگر معضل هالیوود، که مشتری نداردرسانههای اجتماعی تنها مشکل هالیوود نیستند. این صنعت برای دههها از عناصر جنسی بهعنوان ابزاری برای داستانسرایی و جذب مخاطب استفاده کرده است، اما حالا این جنبه آن تبدیل به یک مشکل جدی شده است.
یافتههای اخیر نشان میدهد نسل جوان، بهویژه نسل زد، دیگر چنین محتوایی را نمیپذیرد و خواهان داستانهایی عمیق و ملموستر است. تغییر اولویتها؛ از کلیشههای جنسی به روابط انسانیبر اساس تحقیقی که توسط «مرکز پژوهشگران و داستاننویسان» دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است، ۶۳.۵ درصد از نوجوانان ترجیح میدهند که آثار سینمایی و تلویزیونی بر روابط دوستانه افلاطونی تمرکز داشته باشد. همچنین ۶۲.۴ درصد از این گروه بر این باورند که استفاده از محتوای جنسی بهعنوان ابزار داستانسرایی ضروری نیست.آلیشا جی. هاینس، مدیر تحقیقات این مرکز، این تغییر رویکرد را بازتابی از خستگی نسل جوان از کلیشههای رایج سینمایی میداند.او میگوید: جوانان میخواهند داستانهایی ببینند که طیف گستردهای از روابط پیچیده و واقعی را به نمایش بگذارد.در همین راستا، دادههای جدید نشان میدهد که تعداد فیلمهای بدون محتوای جنسی به طور قابلتوجهی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ افزایش یافتهاند. طبق تحقیقات استفان فالوز، تحلیلگر دادههای سینمایی، سهم این گونه فیلمها از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده است.
هالیوود زیر فشار تغییر ذائقه مخاطبانتغییر رویکرد تماشاگران، برای هالیوود که در طول دههها از جذابیتهای جنسی بهعنوان ابزاری برای جذب مخاطب و افزایش فروش استفاده کرده است، چالشی جدی به شمار میرود. بااینحال، به نظر میرسد استودیوهای بزرگ در حال پذیرش این واقعیت هستند که محتوای جنسی دیگر تضمینی برای موفقیت نیست.
سایت سینمایی موویگاید که بیش از دو دهه است روندهای سینمایی را بررسی میکند، در گزارشی آورده است: نادیدهگرفتن رابطه جنسی صریح نهتنها منطقیتر است، بلکه شانس موفقیت فیلمها را نیز افزایش میدهد. مخاطبان عمومی بیشتر به داستانهای دوستانه و زندگی واقعی علاقه نشان میدهند.
نتایج تحقیقات و دادههای جدید نیز نشان میدهند که نسل جدید تماشاگران سینما و تلویزیون دیگر جذب محتوای سطحی و مبتنی بر کلیشههای جنسی نمیشوند. آنها به دنبال داستانهایی هستند که بازتابدهنده روابط واقعی، انسانی و پیچیده باشند.
هالیوود، بهعنوان نماد صنعت سرگرمی، برای جذب و حفظ نسل جدید مخاطبان، باید تغییرات ذائقه آنها، هزینههای بالا و پیچیدگیهای زندگی امروزی، و همچنین پیشرفت روزافزون تکنولوژی و رسانههای اجتماعی را مدنظر قرار دهد. این صنعت باید مسیر خود را از کلیشههای تکراری و محتوای جنسی محدود در بستری پرهزینه، بهسوی داستانسرایی خلاقانه و عمیق تغییر دهد.حال باید دید برنده میدان جذب مخاطب در سالهای پیش رو چه کسی خواهد بود: الگوریتمهای شبکههای اجتماعی، یا صنعت پُرسابقه سرگرمی در آمریکا.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
پاسخ به طمعورزی ترامپ: دستت به گرینلند نخواهد رسید
-
آیا تغییرات آبوهوایی میتوانند به نفع کشاورزی باشند؟
-
تفال/ بی تو ای سرو روان با گل و گلشن چه کنم
-
آهنگ جدید/ «رنگِ بهار» با صدای محسن میرزازاده منتشر شد
-
طرح/ عید بر چهره چون ماه تو می باد دید
-
نگاهی به موسیقی متن چهار سریال
-
شیائومی Civi 5 Pro از سرعت شارژ ۶۷ واتی پشتیبانی خواهد کرد
-
نماز عید سعید فطر به امامت رهبر انقلاب آغاز شد
-
پزشکیان: تقارن عید فطر و روز «جمهوری اسلامی» نوید دهنده فردای بهتر برای ایران است
-
مهم ترین اخبار ساعت 7 را از آخرین خبر بشنوید.
-
تاثیر بازیکن ایرانی در صدرنشینی تیم کویتی
-
واعظی: شمخانی در زمان مذاکرات هستهای ناگهان غیب میشد
-
انفجار شدید در مجتمع مسکونی محله دروس
-
پنج شهید و زخمی در پی حملات آمریکا به یمن
-
امامزاده ابراهیم(ع) شفت آتش گرفت
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار

الاکلنگ فروش 2 محصول محبوب؛ پژو سقوط کرد، سورن صعود
یکشنبه 11 فروردین 1404 - 20:50:00

۷۲ درصد از آمریکاییها معتقدند تعرفهها قیمتها را افزایش میدهد
یکشنبه 11 فروردین 1404 - 20:37:38

افزایش ۱۰۰ هزار بشکه ای تولید روزانه فرآوردههای نفتی ایران
یکشنبه 11 فروردین 1404 - 20:11:23

ظرفیت تولید پتروشیمی حدود ۹ میلیون تن افزایش مییابد
یکشنبه 11 فروردین 1404 - 19:59:35

تامین ۷۰ درصد گاز کشور توسط پارس جنوبی
یکشنبه 11 فروردین 1404 - 19:42:02