دوشنبه 19 فروردین 1404 - 06:59
معرفی مشخصات فنی کاوازاکی نینجا ۲۵۰

/ کاوازاکی نینجا ۲۵۰ یکی از موتورهای جذاب بازار است که با نسخه ۲۵۰ در بازار ایران حضور دارد و ما به بررسی آن می پردازیم.
یکی از پایههای ثابت شرکت کاوازاکی، موتورسیکلت سری نینجا است که از این شاهکار تنها نسخههای ۲۵۰ آن است که در ایران حضور دارد. کاوازاکی نینجا ۲۵۰ بیش از ۳۰ سال از اولین عرضه آن میگذرد و هر چند سال یکبار نسخه جدیدی از آن تولید میشود بنابراین نام این موتور برای افراد زیادی شناخته شده است. در ایران نیز تا کنون سه نسخه از نینجا ۲۵۰ عرضه شده است که سومین نسخه آن از امکانات بیشتری برخوردار است و برخی از عیب و ایرادات نسخههای قبلی را ندارد. محصولات شرکت کاوازاکی از جمله موتور ریس نینجا توسط شرکت کویر موتور به بازار ایران عرضه میشود. در ادامه به بررسی دقیق کاوازاکی نینجا ۲۵۰ و مشخصات ظاهری و فنی آن خواهیم پرداخت.
طراحی و ظاهر کاوازاکی نینجا ۲۵۰
کاوازکی نینجا ۲۵۰ در طی سالهای مختلف عرضه تغییر و تحولات ظاهری گوناگونی را تجربه کرده است و طراحی کنونی آن نسبت به مدلهای گذشته تهاجمی و جذابتر شده است. علاوهبر فرورفتگی و برجستگیهای روی فلاپها و طراحی زیبای استیکرها، تنوع رنگی بالای این محصول نیز باعث افزایش جذابیت ظاهری آن شده است. در جلو این موتور چراغی با طراحی هجومی و تلقی دودی وجود دارد که لوگو کاوازاکی روی آن قرار گرفته است و راهنما نیز در قسمت فلاپ قرار دارد. نور بالا و پایین این موتور در یک قسمت قرار گرفته است و به دلیل LED بودن، روشنایی مناسبی دارند. فرمان موتورسیکلت نینجا ۲۵۰ کمی حالت خمیده دارد و ارتفاع آن مناسب است و خیلی پایین و صاف یا خیلی بلند نیست و به همین دلیل باعث خستگی و اذیت شدن دست و کمر نمیشود. در قسمت سمت راست فرمان این محصول کلید قطع و وصل برق و استارت وجود دارد و در سمت چپ آن نیز کلیدهای نور بالا و نور پایین، بوق و راهنمای چپ و راست قرار گرفته است.
کیلومتر شمار نینجا ۲۵۰ نیز ترکیبی از آنالوگ دیجیتال است و اطلاعات مهمی را در اختیار راننده قرار میدهد. در سمت راست کیلومتر این موتور سرعت نمایش داده میشود و بالاتر از آن نیز مسافت طی شده نشان داده میشود. همچنین اطلاعاتی مانند آمپر بنزین و آب در سمت راست کیلومتر نینجا ۲۵۰ وجود دارند و قسمت وسط آن نیز به نمایش دنده شمار اختصاص یافته است. صفحه کیلومتر آنالوگ این موتورسیکلت که در قسمت وسط قرار دارد نیز دور موتور و ساعت را نمایش میدهد و در سمت چپ آن چراغهای چک، راهنمای چپ و راست و نور بالا و پایین وجود دارند. کاوازاکی در چند قسمت مختلف از این موتور نام خود و لوگو نینجا را به رخ کشیده است که از جمله میتوان به بالای باک آن اشاره کرد که دو آرم نینجا در این قسمت قرار دارند و پایینتر از آن نیز یک لوگو نینجا به حالت سه بعدی قرار گرفته است. ظرفیت باک این موتور ریس ۱۴ لیتر است که نسبت به نسل قبلی خود ۳ لیتر کمتر شده است.
زین این موتورسیکلت از نوع دو تکه بوده که ارتفاع آن تا سطح زمین حدود ۷۹ سانتیمتر است و نشاندهنده مناسب بودن ارتفاع آن برای افرادی با قد متوسط و بلند است. زین این موتور کیفیت نسبتا مطلوبی دارد اما فضای قسمت ترک نشین آن کمی کوچک است و خیلی راحت نیست. در قسمت عقب این موتور برای ترک نشین دستگیره تعبیه نشده است اما یک بند قرار دارد که ترک نشین میتواند خود را کنترل کند. نکته جالبی که زین کاوازاکی نینجا ۲۵۰ دارد، وجود یک محفظه در زیر زین است که یک کیف در آن قرار دارد و آچار و ابزارهای مختلفی در آن قرار گرفته است. چراغ خطر این موتور طراحی جالبی دارد و از چراغهای ال ای دی تشکیل شده است اما راهنماهای عقب آن لامپهای معمولی دارند. همچنین در قسمت عقب این محصول یک اگزوز نسبتا بزرگ وجود دارد که از جنس استیل بوده و به رنگ نقرهای است. وزن موتور نینجا ۲۵۰ حدودا ۱۶۴ کیلوگرم است که نسبت به نسل قبلی حدودا ۸ کیلومتر سبکتر شده است.
همچنین ابعاد این موتورسیکلت به شرح زیر هستند :
طول ۲۴۰ سانتیمتر – عرض ۷۲ سانتیمتر – ارتفاع ۱۱۰ سانتیمتر
مشخصات فنی کاوازاکی نینجا ۲۵۰
موتورسیکلت کاوازاکی نینجا از نظر فنی ویژگیهای مثبت و منفی خاص خود را دارد اما در مجموع از وضعیت مناسب و رضایتبخشی برخوردار است. پیشرانه این موتورسیکلت ۲۴۹ سیسی ۴ زمانه دو سلیندر ۸ سوپاپ آب خنک است. پیشرانه این محصول توانایی تولید ۳۸.۲ اسب بخار قدرت در ۱۲۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۳/۵ نیوتنمتر گشتاور را در ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه دارد. این اعداد و ارقام نشان میدهد که این نسخه از کاوازاکی نینجا نسبت به مدل قبلی ۷ اسب بخار قدرت و ۲.۵ نیوتنمتر گشتاور بیشتری تولید میکند. نیروی پیشرانه این محصول توسط یک گیربکس شش دنده مجهز به اسلیپر کلاچ یا همان کلاچ لغزنده به چرخ عقب منتقل میشود. نسبت تراکم موتور این مدل از کاوازاکی نینجا ۱۱.۶ به ۱ است که نشاندهنده نیاز به استفاده از بنزین باکیفیت برای آن است.
سیستم سوخت رسانی این موتور از نوع انژکتور برقی است و میزان مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر ۴ لیتر است. بنابراین درصورت پر بودن مخزن سوخت این موتور میتوان حدودا ۳۰۰ الی ۴۰۰ کیلومتر مسافت را طی کرد. شاسی این موتورسیکلت از نوع تریلس یا نردبانی است که آلیاژهای بکار رفته در آن سبب پایین آمدن وزن این محصول شده است. کمک فنرهای کاوازاکی نینجا ۲۵۰ از برند Showa هستند که در قسمت جلو آن یک جفت کمک فنر تلسکوپی معمولی با قطر ۴۱ میلیمتر وجود دارد و در قسمت عقب آن نیز یک تک کمک گازی قرار دارد. ترمزهای جلو و عقب این محصول از برند ژاپنی Nissan و از نوع دیسکی هستند که دیسک جلویی آن ۳۳۰ میلیمتر بوده و کالیپر آن دو پیستون دارد و دیسک عقب آن نیز ۲۲۰ میلیمتر است و کالیپر آن تک پیستون است. همچنین هر دو ترمز عقب و جلو این محصول مجهز به سیستم ضد قفل یا ABS هستند. لاستیکهای موتورسیکلت کاوازاکی Ninja 250 از برند دانلوپ اندونزی هستند که سایز لاستیک جلو آن ۱۱۰/۷۰/۱۷ بوده و سایز لاستیک عقب نیز ۱۴۰/۷۰/۱۷ است.
تجربه سواری و رانندگی
همانطور که گفته شد ارتفاع فرمان و زین کاوازاکی نینجا ۲۵۰ به گونهای است که باعث فشار به مچ دست، کمر و پاها نمیشود و برخلاف سایر موتورهای ریس که خستگی با آنها اذیتکننده است، رانندگی با این موتور چندان خستهکننده نیست. همچنین زین این موتور نسبتا نرم است و باعث میشود راننده احساس راحتی کند اما در قسمت ترک نشین این موضوع حاکم نیست و زین آن چندان نرم و راحت و جادار نیست. کاوازاکی نینجا ۲۵۰ هندلینگ نسبتا مناسبی دارد که این موضوع به دلیل طراحی و ارتفاع مناسب فرمان آن است. این موتورسیکلت از نظر ترمزگیری نیز وضعیت مناسب و مطلوبی دارد و با وجود کمکهای تلسکوپی معمولی، سیستم تعلیق آن عملکردی مطلوب داشته و راضی کننده است. با انتخاب این موتورسیکلت میتوان تا سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کرد و شتاب صفر تا صد آن نیز حدودا ۷ ثانیه است. به دلیل وجود سیستم ترمز ABS، ترمزگیری نینجا ۲۵۰ باکیفیت است که در کنار لاستیکهای باکیفیت، رانندگی امنی را به ارمغان میآورد.
رقبای کاوازاکی نینجا ۲۵۰
موتورسیکلت کاوازاکی نینجا از نظر کلاس، حجم موتور و قیمت رقبای مختلفی در بازار ایران دارد. از نظر حجم موتور، محصولاتی مانند یاماها R25، کی وی ۲۵۰، بنلی ۲۵۰ و CF 250 SR ازجمله رقبای کاوازاکی نینجا ۲۵۰ محسوب میشوند که البته دیگر مشخصات فنی و قیمت این موتورها با هم مشابه نیست.
نقاط ضعف، قوت و جمع بندی
مزایا : طراحی و ظاهر نسبتا جذاب – سرعت و شتاب مناسب – هندلینگ مناسب – سیستم تعلیق باکیفیت – سیستم ترمزگیری مطلوب
معایب : نرم و جادار نبودن زین در قسمت ترکنشین – امکان در دسترس نبودن برخی از قطعات – هزینه نگهداری بالا – گران و دست یافتنی نبودن برای عموم افراد
در پایان باید بگوییم موتورسیکلت کاوازاکی نینجا ۲۵۰ محصولی از کلاس ریس بوده که با طراحی و ظاهر مناسب و مشخصات فنی مطلوب میتواند رضایت بخش باشد. افرادی که به دنبال یک موتور اسپرت ۲۵۰ سیسی دو سیلندر با شتاب و سرعت مناسب و طراحی راحت هستند میتوانند کاوازاکی نینجا ۲۵۰ را به عنوان یک گزینه ژاپنی برای خود انتخاب کنند. موتورسیکلت های ژاپنی در بازار ایران و جهان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند که محصولات کاوازاکی نیز از این قضیه مستثنی نیستند.
نظر شما درمورد کاوازاکی نینجا ۲۵۰ چیست؟ به نظر شما این موتورسیکلت ارزش خرید دارد؟
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
سی ان ان: حوثیها به شدت سرسخت هستند
-
صفحه اول روزنامه جمهوری اسلامی دوشنبه ۱۸ فروردین
-
صفحه اول روزنامه قدس دوشنبه ۱۸ فروردین
-
صفحه اول روزنامه اطلاعات دوشنبه ۱۸ فروردین
-
قطر گیت؛ پاشنه آشیل جدید نتانیاهو
-
محاکمه ساواک
-
پشت پرده روایتسازی رسانهای آمریکا از ایران
-
آقای پزشکیان! مراقب مشورتهای اقتصادی استعمارگران باشید
-
از بدعت تا دیپلماتشدن «جریان هسته اصلی دولت سابق»
-
روزنامه آمریکایی: محال است ترامپ در جنگ تجاری پیروز شود
-
اندیشکده آمریکایی: موفقیت ایران در دیپلماسی تجاری فشار حداکثری را دشوار کرده است
-
کیهان طلبکار شد: حمایت از قاتل شهید سلیمانی در پوشش حمله به کیهان
-
صفحه اول روزنامه تعادل دوشنبه ۱۸ فروردین
-
صفحه اول روزنامه اقتصاد مردم دوشنبه ۱۸ فروردین
-
صفحه اول روزنامه کیهان دوشنبه ۱۸ فروردین
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار

مقاومت نمادهای کوچک در برابر فشار عرضه؛ تحلیلی از بورس در روزی که گذشت
یکشنبه 18 فروردین 1404 - 22:20:37

بیمه مرکزی باز هم زیر حرفش زد
یکشنبه 18 فروردین 1404 - 22:19:27

نگرانی فولادیها از خودکفایی برقی
یکشنبه 18 فروردین 1404 - 21:45:00

نیلی: رفاه جامعه بدون رشد اقتصادی زودگذر است
یکشنبه 18 فروردین 1404 - 21:19:46

روایت تجارت نیوز از بیشتر شدن ابهامات واردات خودرو در سال جدید
یکشنبه 18 فروردین 1404 - 21:30:00