دوشنبه 02 اردیبهشت 1404 - 22:47
مقایسه نیسان سیلفی و پژو 408X ؛ رقابت وارداتی های آمیتیس خودرو و ایران خودرو
آخرین خودرو/ نیسان سیلفی و پژو 408X جزو جدیدترین خودرو های وارداتی هستند که توسط شرکت آمیتیس خودرو و ایران خودرو در بازار ایران عرضه می شوند.
خودروهای ژاپنی و فرانسوی دو رکن اصلی بازار وسایل نقلیه ایران طی سالهای قدیم به شمار میرفتند اما دهه گذشته عمدتاً محصولات چینی به دلایلی مثل قیمت ارزانتر، تنوع بالاتر و بروز تحریمها، توانستند جای این دسته از خودروهای معتبر را بگیرند.
با این وجود پس از شروع دور فعلی واردات خودرو شاهد حضور محصولات بعضی از برندهای معتبر ژاپنی نظیر نیسان بودیم که تنوع بالاتری نسبت به گذشته داشتهاند و در قالب انواع خودروهای بنزینی و هیبرید نظیر نیسان سیلفی به بازار ایران وارد شدند.
از طرف دیگر اگرچه به دلیل بدقولیهای شرکتهای فرانسوی ظاهراً قرار نبود به این زودیها محصولات آنها وارد بازار ایران شود اما به واسطه همکاری کمپانیهای چینی با خودروسازان فرانسوی، شرکت ایران خودرو در سال ۱۴۰۳ یک محصول جذاب از کمپانی پژو با نام 408X را برای عرضه در کشورمان رونمایی کرد.
به دلایل مثل نزدیکی بازه قیمتی و بعضی دیگر جنبههای نیسان سیلفی و پژو ۴۰۸ ایکس، میتوان این دو محصول را به عنوان رقبای یکدیگر در بازار ایران در نظر گرفت. بنابراین اگر قصد خرید یکی از این دو خودروی جمع و جور خانوادگی را دارید، دعوت میکنیم به مقایسه نیسان سیلفی آمیتیس و پژو 408X ایران خودرو توجه بفرمایید تا بسیاری از سوالات شما در مورد میزان برتری این دو خودرو نسبت به یکدیگر و نقاط ضعف آنها پاسخ داده شود.
درباره نیسان سیلفی آمیتیس و پژو 408X
نیسان سیلفی یک سدان جمعوجور خانوادگی سگمنت C محسوب میشود که اولینبار در سال ۲۰۰۰ میلادی رونمایی شد و بهعنوان جایگزین نیسان پولسار به بازار آمد. این خودرو که در بعضی بازارها با نام سنترا نیز شناخته میشود، محبوبیت بالایی بین محصولات نسبتاً اقتصادی نیسان در سراسر جهان پیدا کرد و به همین دلیل تاکنون ۴ نسل از آن وارد بازار شده است.
نسل چهارم نیسان سیلفی از سال ۲۰۱۹ تاکنون روی خط تولید قرار داشته و حالا با نسخه فیسلیفت ۲۰۲۳ توسط شرکتهایی نظیر آمیتیس و در قالب نسخههای هیبریدی یا بنزینی به بازار ایران آمده است. نیسان سیلفی آمیتیس فعلاً با قوای محرکه هیبریدی در کشور عرضه شده و سطح امکانات آن نیز نسبت به نسخه مکس ادیشن پایینتر است.
اما پژو ۴۰۸ ایکس که انگار دستور پخت جدیدی دارد، در نخستین نسل خود به سر میبرد و از سال ۲۰۲۲ به بازارهای جهانی عرضه میشود. این خودرو از لحاظ ابعاد بدنه در سگمنت C قرار میگیرد، اما نوع طراحی بدنه آن طبق گفتههای شرکت سازنده، از ترکیب خودروهای هاچبک، سدان و کراساوور منشأ گرفته است.
شرکت ایرانخودرو، که یکی از قدیمیترین همکاران پژو در خاورمیانه به شمار میرود، طی چند سال اخیر به دلیل تحریمها همکاریاش با پژو قطع شده است. با این حال، از آنجا که کمپانی دانگفنگ شریک پژو-سیتروئن در چین محسوب میشود و از طرف دیگر با خودروسازان ایرانی هم رابطه نسبتاً زیادی دارد، ایرانخودرو با همکاری دانگفنگ این محصول پژو را به بازار ایران آورده و احتمالاً ابتدا بهصورت وارداتی و سپس در قالب مدلهای مونتاژی در ایران عرضه میکند. انتظار میرود در سال ۱۴۰۴ شاهد تردد پژو 408X در جادههای کشورمان باشیم.
ویدیوی معرفی ۴۰۸ ایکس
ویدیوی معرفی نیسان سیلفی آمیتیس خودرو
مقایسه طراحی بدنه نیسان سیلفی آمیتیس و پژو ۴۰۸ ایکس
اصولاً کلاس طراحی بدنه این دو خودرو با هم متفاوت است و زبانهای مختلفی روی نمای بیرونی نیسان سیلفی آمیتیس در مقایسه با پژو 408X پیاده شدهاند.
نیسان سیلفی تقریباً همان شکل و شمایل سنتی یک سدان خانوادگی با چاشنی اسپرت را به نمایش میگذارد که تاکنون مدلهای مشابه آن در بازار به وفور یافت شدهاند. چهره فیسلیفتشده این خودرو نیز بهواسطه جلوپنجره بزرگ، تزیینات کرومی، چراغهای کشیده و طراحی سپر اسپرت، کمی امروزیتر از آب درآمده است؛ اما در مجموع همان قاعده چند سال اخیر روی چهره این خودرو پیاده شده که برای بسیاری از مشتریان جذاب بوده و نوعی پختگی را در نمای بیرونی این سامورایی کتوشلوارپوش به نمایش میگذارد.
اما پژو ۴۰۸ ایکس، زمانی که به دنبال لباس مخصوص به خود میگشته، احتمالاً تمامی قواعد پیشین طراحی را کنار گذاشته و به دنبال خلق یک پوشش نوین برای نمای بیرونی خود بوده است. این خودرو سبک طراحی محصولات سدان، کراساوور و هاچبک را با هم ترکیب کرده و حالا یک استایل نسبتاً متفاوت از خودروهای همرده را به نمایش گذاشته است.
تأکید اصلی این سبک طراحی بر استفاده از زوایای تندوتیز و المانهای هندسی مختلف است که با بعضی از خطوط نرم ترکیب شدهاند تا نوعی شمایل بیرونی متفاوت اما کاملاً اسپرت و تهاجمی را برای این ماشین خانوادگی به وجود بیاورند. دیلایتهای دندان شمشیری، جلوپنجره یکپارچه با نقوش کرومی و چراغهای عقب با گرافیک سهتکه از ویژگیهای اصولی محصولات جدید پژو هستند که در اینجا نیز رعایت شدهاند.
با این حساب، اگر به طرحهای نوین، کاملاً تهاجمی و متفاوت علاقه دارید، قطعاً پژو ۴۰۸ ایکس جذابیت بیشتری در بحث طراحی ظاهری برای شما خواهد داشت؛ اما اگر همچنان به استایل اصیل خودروهای سدان ژاپنی علاقهمند هستید و طراحی کمی پختهتر میخواهید، نیسان سیلفی نیز میتواند برای شما جذابیت داشته باشد.
مقایسه مشخصات فنی نیسان سیلفی آمیتیس با پژو 408X
اگر بخواهیم فاصله مشخصات فنی این دو خودرو را برای شما به زبان ساده توضیح دهیم، میتوان گفت که اختلاف این دو تقریباً چیزی شبیه فاصله زمین تا مریخ است؛ چراکه دنیای آنها متفاوت بوده و اختلافاتی از جنس انرژی الکتریسیته و سوختهای فسیلی در آنها مشاهده میشود.
بر این اساس، باید بدانید که موتور اصلی نیسان سیلفی یک پیشرانه تمام الکتریکی است که به گیربکس تکسرعته متصل شده و نیروی خود را از باتری لیتیوم-یونی با ظرفیت ۳۸ کیلوواتساعت دریافت میکند. اما این نکته به آن معنا نیست که با یک خودروی کاملاً الکتریکی طرف هستید؛ چراکه وقتی درِ موتور را بالا بزنید، یک پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی ۱.۲ لیتری سه سیلندر با توان حدود ۷۰ اسب بخار مقابل شما قرار میگیرد. این موتور بنزینی بهعنوان منبع تأمین انرژی ژنراتور برای شارژ کردن باتری مورد استفاده قرار میگیرد و عملاً نقشی مستقیم در به حرکت درآوردن نیسان سیلفی ندارد.
بدین ترتیب، موتور الکتریکی با قدرت ۱۳۴ اسب بخار و گشتاور لحظهای ۳۰۰ نیوتنمتر تأمینکننده اصلی نیروی پیشرانه نیسان سیلفی هیبرید آمیتیس است. این مجموعه بهطور متوسط حدود ۴.۲ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند و شتاب صفر تا صد ۹.۵ ثانیه را برای این سدان هیبریدی ۱۴۸۰ کیلوگرمی به وجود میآورد.
در طرف دیگر، پژو ۴۰۸ ایکس سعی کرده خیلی در بخش فنی به سراغ تکنولوژیهای مدرن نرود و همان ترکیب مرسوم این روزها را به خدمت بگیرد. در نتیجه، در پژو ۴۰۸ ایکس با یک موتور بنزینی توربوشارژ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر طرف هستید که ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و آن را به یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن تحویل میدهد تا از آنجا به چرخهای جلو برسد. میزان شتاب این خودرو حدود ۹.۵ ثانیه است که از این جهت با نیسان سیلفی برابری میکند، اما مصرف سوخت آن بالاتر و معادل ۶.۳۵ لیتر است که برای یک کراساوور خانوادگی ۱۴۶۵ کیلوگرمی مصرف متعادلی محسوب میشود.
با توجه به تکنولوژی رایج موتورهای توربوشارژ، دارندگان پژو ۴۰۸ ایکس احتمالاً استرس کمتری بابت پیدا کردن تعمیرکار مناسب برای ماشین خود خواهند داشت؛ در مقایسه با پیشرانه ترکیبی الکتریکی-بنزینی نیسان سیلفی. همچنین، اگر این محصول پژو بهصورت گسترده توسط ایرانخودرو مونتاژ شود، از بابت تأمین قطعات و سایر موارد نیز خیال مالکان پژو ۴۰۸ ایکس نسبت به حریف ژاپنی راحتتر خواهد بود.
خودرو | پژو ۴۰۸ ایکس ایران خودرو | نیسان سیلفی |
موتور | چهارسیلندر- ۱۶سوپاپ –توربوTGDi | سه سیلندر- ۱۲سوپاپ –تنفس طبیعی |
حجم موتور | ۱.۶ لیتر | ۱.۱۹۸لیتر |
توان خروجی | ۱۷۵ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر | ۱۳۴اسب بخار –۳۰۰نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته AT اتوماتیک | تک سرعته اتوماتیک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۹.۵ ثانیه | ۹.۵ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۳۵ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۴.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۲۲۰ کیلومتربرساعت | ۱۷۵ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۶۵ کیلوگرم | ۱۴۸۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۱ لیتر | ۴۱ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۵۰۲-۱۸۵۹-۴۷۰۵ میلیمتر | ۱۴۴۵-۱۸۱۵-۴۶۴۹میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۸۷ میلیمتر | ۲۷۱۲ میلیمتر |
حجم صندوق | ۶۰۸ لیتر | ۵۶۰ لیتر |
برخلاف انتظار، سیستم تعلیق عقب هر دو خودرو از نوع نیمهمستقل محور پیچشی است که میتواند به اندازه مدلهای مولتیلینک مستقل در بهبود پایداری و راحتی سواری مؤثر عمل کند. با این حال، طبق تستهای انجامشده، کیفیت سواری و پایداری این دو خودرو در سرعتهای متعارف تقریباً رضایتبخش است، اما برای سرعتهای بسیار بالا بهتر است جانب احتیاط بیش از پیش رعایت شود.
مقایسه کابین و فضای داخلی
همانقدر که طراحی بیرونی این دو خودرو با یکدیگر تفاوت دارد، نمای داخلی آنها نیز اصطلاحاً در یک لیگ جداگانه بازی میکنند و از لحاظ زبان طراحی، شباهت چندانی به یکدیگر ندارند. با این حال، نقطه قوت هر دوی این زبانهای طراحی، هماهنگی آنها با نوع طراحی بیرونی بدنه است که از این جهت امتیاز نسبتاً بالایی کسب میکنند.
درون کابین پژو ۴۰۸ ایکس مطابق انتظار با انواع و اقسام المانهای هندسی، همانند نمای بیرونی مواجه میشوید که بر اساس زبان طراحی i-Cockpit پژو فرم گرفته و محیطی نسبتاً مدرن و نوآورانه را مقابل شما قرار میدهد. فرم غربیلک فرمان این ماشین فرانسوی کاملاً خوشدست به نظر میرسد و پدلشیفترها بهدرستی جانمایی شدهاند. طراحی سیستم مالتیمدیا به همراه پنل لمسی زیر آن نیز جذابیت بالایی به این بخش بخشیده است. داشبورد از چندین بخش هندسی تشکیل شده و از دریچههای تهویه سراسری سود میبرد. طراحی مینیمالیستی پنل تعویض دنده نیز در کنسول میانی بر جذابیت این کابین افزوده است. جانمایی فضاهای ریز و درشت روی کنسول وسط و پنل در نیز از نقاط قوت کابین پژو 408X به شمار میروند که کاربرپسندی آن را افزایش داده و دغدغههای کاربران برای جای دادن لوازم همراه را کاهش میدهد.
اما طراحی داخلی نیسان سیلفی آمیتیس سبک متعادلتری دارد و با بهرهمندی از المانهای منحنیشکل به همراه دریچههای تهویه دایرهای، تا حدودی با پختگی و اصالت بیشتر همراه شده است. نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد و کیلومترشمار ترکیبی آنالوگ-دیجیتال همان حس کلاسیک مورد پسند طرفداران قدیمی خودروهای نیسان را به وجود میآورد.
در قسمت جلوی پنل دنده، چندین پورت شارژ وجود دارد و فرم اهرم تعویض دنده نیز به سبک خودروهای لوکس طراحی شده است که بر زیبایی کابین خودرو میافزاید.
در هر دو خودرو، بخشهایی از داشبورد و رودریهای جلو از جنس مواد نرم همراه با روکشهای چرمی ساخته شدهاند که سطح کیفی کابین را بالا میبرد. اما نیسان سیلفی حتی در رودریهای عقب نیز از مواد سافتتاچ استفاده کرده که شرایط کیفی کابین خودرو را در ردیف دوم تا حدودی نسبت به حریف فرانسوی بالاتر نشان میدهد.
از لحاظ میزان فضای پای سرنشینان ردیف دوم هم باید بدانید که هر دو خودرو دارای فاصله محوری نسبتاً بزرگی هستند و افراد بلندقد از نظر فضای پا و سر در ردیف دوم با محدودیت چندانی مواجه نمیشوند. با این حال، فاصله محوری پژو ۴۰۸ ایکس کمی بزرگتر است و احتمالاً موجب ایجاد فضای پای بیشتر برای افراد حاضر در کابین این خودرو خواهد شد.
در مورد حجم صندوق عقب هم باید بدانید که ظرفیت نیسان سیلفی آمیتیس حدود ۵۴۶ لیتر است، اما ظرفیت صندوق عقب پژو ۴۰۸ ایکس ۵۳۶ لیتر برآورد میشود. در عمل اختلاف چندانی از لحاظ گنجایش بین آنها وجود ندارد و هر دو خودرو از این بابت در ردیف خودروهای دارای صندوق عقب بزرگ در کلاس خود به شمار میروند؛ بهنحوی که میتوان ۵ چمدان متوسط را در این صندوقها جا داد.
مقایسه آپشنهای نیسان سیلفی آمیتیس با پژو 408X
شاید بتوان بزرگترین نقطهضعف نیسان سیلفی هیبریدی وارداتی شرکت آمیتیس را در محدودیت آپشنهای رفاهی و ایمنی آن دانست؛ که اگرچه باعث پایین آمدن قیمت نهایی خودرو شده، اما بههرحال نمیتواند رضایت مشتریان عمدتاً ثروتمند اینگونه محصولات وارداتی را به نحو مطلوب برآورده سازد.
با این مقدمه، باید به اطلاع برسانیم که مهمترین کمبود مشاهدهشده در فهرست تجهیزات نیسان سیلفی آمیتیس نسبت به پژو 408X ، نبود سیستمهای نوین کمکراننده نظیر رادار هشدار نقطه کور، رادار خطخوان، ترمز اضطراری اتوماتیک، سنسور خستگی راننده، سیستم اخطار برخورد از جلو، دستیار کمکی رانندگی بین خطوط، رادار تابلوخوان، کروز کنترل تطبیقی و همچنین مواردی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو، گرمکن صندلیها و… است.
خودرو | نیسان سیلفی | پژو 408X |
کروز کنترل | دارد (تطبیقی) | دارد(تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
هشدار نقطه کور | – | دارد |
رادار خط خوان | – | دارد |
سیستم کمکی رانندگی بین خطوط | – | دارد |
سنسور پارک عقب | – | دارد |
نوربالا اتوماتیک | – | دارد |
سنسور باد تایرها | – | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
ترمز اضطراری اتوماتیک | – | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
سنسور نور | – | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | – | دارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۶ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | – | دارد |
سردکن صندلی جلو | – | – |
گرمکن صندلی جلو | – | دارد |
شارژر وایرلس | دارد | دارد |
دنده پشت فرمان | – | دارد |
اتوپارک | – | – |
سنسور باران | – | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | – | دارد |
سانروف | دارد | – |
سقف پانوراما | – | دارد |
نتیجهگیری
با توجه به نکاتی که در مطلب مقایسه نیسان سیلفی آمیتیس با پژو 408X بیان کردیم، بهطور خلاصه میتوان اینطور نتیجهگیری کرد که اگر به دنبال یک خودروی سدان با طراحی متعارف، چه در بخش نمای بیرونی و چه در بحث کابین هستید و به فناوری خودروهای الکتریکی نیز علاقه دارید، بهتر است نیسان سیلفی آمیتیس را انتخاب کنید. این ماشین ژاپنی مصرف سوخت پایینتری دارد، کیفیت متریال کابین آن در ردیف دوم کمی بالاتر است و احتمالاً سواری نرمتری هم به شما ارائه میدهد.
اما اگر به دنبال دردسرهای نگهداری از خودروهای با فناوری نوین هیبریدی نیستید و همچنان به تکنولوژیهای سنتی وفادار ماندهاید، پژو ۴۰۸ ایکس گزینه بهتری برای شما خواهد بود. بهخصوص اگر شرکت ایرانخودرو این محصول را بهصورت گسترده عرضه کند، چه از لحاظ تعمیرات و چه از نظر یافتن قطعات با قیمت مناسب، احتمالاً پژو 408X دردسر نگهداری کمتری برای مالک خود به دنبال خواهد داشت.
همچنین، این کراساوور فرانسوی طراحی متمایز، اسپرت و امروزیتری دارد که با سلیقههای نوین، بیشتر همخوانی پیدا کرده است. برخورداری از آپشنهایی بهمراتب متنوع و مدرنتر، کابین کمی بزرگتر و بهرهگیری از بدنه کراساوور که امروزه بسیار پرطرفدار است، از دیگر نقاط قوت این محصول ایرانخودرو نسبت به حریف ژاپنی به شمار میروند که قطعاً باعث رضایت مالکان آن خواهند شد.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
هانی کرده با شلیک پلیس زمینگیر شد
-
دو لایه رنگین کمان روی روستای"بورن" در آلمان
-
تاریخ معرفی ردمی توربو ۴ پرو مشخص شد
-
10 حرکت برتر بسکتبال NBA در شب گذشته
-
خوابگاه دختران در خیابان ظفر تهران طعمه آتش شد
-
گردش یک روز بهاری در روستای گردشگری لاله گرمی
-
تصادف پژو ۲۰۶ با عابر پیاده در جاده فیروزآباد - شیراز با ۲ کشته
-
پشت پرده استراتژی پوتین برای آتشبس موقت با اوکراین
-
صلاح با خائنها سلفی نمیگیرد!
-
روزگار متفاوت حسینی مقابل هوادار پس از دو فصل
-
گل دوم الاتحاد به الاتفاق توسط بنزما
-
قد و وزنتان را در این جدول به هم وصل کنید تا ببینید چاق هستید یا لاغر!
-
محققان به اولین داروی توانبخشی پس از سکته مغزی در آزمایش روی موشها دست یافتند
-
عکس/ حریق خوابگاه بانوان در خیابان شریعتی تهران
-
دستگیری شبانه حفاران غیرمجاز در سراب
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
بخش خصوصی: برای تحقق اهداف برنامه هفتم، نیاز به ۸۷۰ میلیارد دلار سرمایه داریم
دوشنبه 02 اردیبهشت 1404 - 22:08:58
اعتبار خرید بستههای غذایی و بهداشتی ۲ میلیون مادر ایرانی تمدید شد
دوشنبه 02 اردیبهشت 1404 - 22:10:00
پیشبینی کارشناس اقتصادی: اگر توافق شود قیمت دلار به ۷۹ هزار تومان میرسد
دوشنبه 02 اردیبهشت 1404 - 22:01:41
در سه سال اخیر ۱۱ هزار میلیارد تومان رانتِ تراکم فروشی توزیع شده است
دوشنبه 02 اردیبهشت 1404 - 22:35:00
هر اسکناس در زمان رونمایی چند دلار بود؟
دوشنبه 02 اردیبهشت 1404 - 21:44:49