چهارشنبه 04 اردیبهشت 1404 - 20:39

کد خبر 880410

چهارشنبه 04 اردیبهشت 1404 - 15:47:00


گوگل از حذف کوکی‌های شخص ثالث در کروم منصرف شد


دیجیاتو/ تصمیم گوگل برای ادامه کار با کوکی‌های شخص ثالث در کروم عملاً به‌معنای پایان پروژه Privacy Sandbox تلقی می‌شود.

برنامه گوگل برای حذف کوکی‌های شخص ثالث از مرورگر کروم رسماً به پایان رسید. «آنتونی چاوز»، معاون پروژه‌ «Privacy Sandbox» در گوگل، در آخرین به‌روزرسانی اعلام کرد این شرکت تصمیم گرفته رویکرد فعلی خود در زمینه ارائه انتخاب به کاربران برای استفاده از کوکی‌های شخص ثالث در کروم را حفظ کند.

پایان Privacy Sandbox؛ پیروزی منتقدان و نهادهای نظارتی
این تصمیم درحالی اتخاذ شده که از سال‌ها پیش، منتقدان به سیاست‌های Privacy Sandbox اعتراض داشته‌اند؛ برخی این پروژه را ناقض قوانین حریم خصوصی می‌دانستند و بنیاد مرزهای الکترونیکی (EFF) نیز کاربران را به عدم استفاده از آن توصیه کرده بود. در هفته‌های گذشته نیز یک قاضی آمریکایی رأی داد که گوگل به‌صورت عمدی در مجموعه‌ای از اقدامات ضدرقابتی در صنعت تبلیغات دیجیتال مشارکت داشته است. در بریتانیا نیز سازمان رقابت و بازارها (CMA) درحال بررسی طرح‌های گوگل برای اطمینان از عدم ایجاد انحصار در این حوزه بود.

گوگل پروژه Privacy Sandbox را نخستین‌بار در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد؛ هدف آن، حذف پیش‌فرض کوکی‌های شخص ثالث از کروم، مشابه مرورگرهایی مانند فایرفاکس و سافاری بود. طی این سال‌ها، گوگل پیشنهادهای مختلفی برای جایگزینی کوکی‌ها ارائه داده؛ ازجمله ابزارهایی که تبلیغات هدفمند را با حفظ نسبی حریم خصوصی ممکن می‌کردند.

نقشه ناکام گوگل برای حذف کوکی‌های شخص ثالث در کروم
اکنون پس از سال‌ها تأخیر و بررسی‌های گسترده نهادهای نظارتی، گوگل سال گذشته اعلام کرد کاربران باید خودشان درباره استفاده یا عدم استفاده از کوکی‌ها تصمیم بگیرند. حالا این شرکت اعلام کرده حتی پیام مجزایی برای مدیریت کوکی‌های شخص ثالث به کاربران نمایش نخواهد داد.

چاوز در بیانیه‌ خود نوشته در تعامل با ناشران، توسعه‌دهندگان، قانون‌گذاران و صنعت تبلیغات، مشخص شده که دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به ایجاد تغییراتی که ممکن است در دسترس‌پذیری کوکی‌های شخص ثالث تأثیر بگذارد، وجود دارد.

از سوی دیگر، جنبش وب باز (MOW) که در سال ۲۰۲۰ شکایتی علیه این پروژه به رگولاتور بریتانیا ارائه داده بود، اعلام کرده که بیانیه‌ جدید گوگل در واقع «اعترافی است به پایان پروژه‌ Privacy Sandbox».

«جیمز روزول»، یکی از بنیان‌گذاران این جنبش، در بیانیه‌ای به وب‌سایت ورج گفته هدف گوگل حذف استانداردهای باز و قابل تعامل در ارتباطات دیجیتال بود تا ترافیک تبلیغات دیجیتال را به‌طور کامل تحت کنترل خود درآورد، اما با این خبر جدید مشخص شد که این هدف دیگر محقق نخواهد شد. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که موانع نظارتی پیش روی پروژه‌ انحصارگرایانه‌شان غیرقابل عبور هستند و اکنون از آن عقب‌نشینی کرده‌اند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط