شنبه 07 مهر 1403 - 08:50

کد خبر 88353

دوشنبه 22 خرداد 1402 - 09:30:00


سبزواری حماسه را در شعر انقلاب زنده نگه‌داشت


ایبنا/ محدثی خراسانی، شاعر و پژوهشگر ادبی تاکید دارد که بزرگترین تاثیر سبزواری بر شعر انقلاب انعکاس طنین حماسی در این گونه ادبی بوده است.
مصطفی محدثی خراسانی، درباره ویژگی‌های اصلی اشعار سبزواری توضیح داد: سبزواری سابقه طولانی در سرودن شعر داشت، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و از دهه 30 جزو شاعران مطرح بود که در فضای ادبی خراسان پرورش یافت و تسلط خاصی به زبان، ظرایف و ظرفیت‌های به کارگیری آن داشت.
این شاعر و پژوهشگر با بیان اینکه شعر سبزواری ساخته و پرداخته، محکم و استوار است، عنوان کرد: در حقیقت شعر سبزواری خالی از خلل است. همین موجب شد که بتواند در سرودهای حماسی که همزمان با پیروزی انقلاب وارد میدان شدند، چهره منحصر به فردی داشته باشد. سبزواری در بحث سرود در تاریخ و هنر ما چهره منحصر به فردی بوده و شاعری نداریم که با این استحکام، توانمندی، گستره و وسعت کار همچون سبزواری کار کرده باشد.
وی که کتاب‌هایی همچون « هزار مرتبه خورشید» و « شاعران پروازی» را نوشته است، بیان کرد: سبزواری در روزهای ابتدایی انقلاب که شاعران توانمند انگشت شماری در مورد انقلاب شعر می‌سرودند، یکی از چهره‌های میدانی بود. وی کسی بود که در آن دوره با تمام توان و انرژی به میدان آمد و سینه سپر کرد؛ در واقع سبزواری در تمام لحظات و مقاطع حساس انقلاب اسلامی حضور داشت و تا آخرین روزهای حیات کار کرد و حضورش ادامه داشت.
محدثی خراسانی همچنین تصریح کرد: سبزواری پدر شعر انقلاب است و تمام ویژگی‌های فرمی، زبانی و محتوایی شعر انقلاب در اشعار وی نمایان است. بخش عمده‌ای از ویژگی‌‌های شعر انقلاب را می‌توان در اشعار سبزواری دید.
وی درباره تاثیر سبزواری بر شعر انقلاب گفت: بزرگترین تاثیر سبزواری بر شعر انقلاب این بود که طنین حماسی را در شعر انقلاب راه انداخت و حماسه را در طول شعر انقلاب زنده نگه‌داشت. سبزواری نشان داد اگر شاعری با تمام وجود به امری اعتقاد داشته باشد در مناسبتی‌ترین رویداد هم می‌تواند شاعرانه سخن بگوید. سبزواری در این زمینه حتی شاعران دیگر را در فرازهای مختلف انقلاب اسلامی به میدان کشاند و در صحنه حاضر نگه داشت.
 



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط