شنبه 24 مرداد 1405 - 00:48
تشدید علایمافسردگی با رژیمغذایی، کالری بسیار محدود
خراسان/ بر اساس پژوهشی جدید، زیادهروی در رژیم گرفتن ممکن است اثر جدی بر سلامت روان بگذارد و کاهش بیشازحد کالری دریافتی میتواند به افزایش علایم افسردگی منجر شود. به گزارش سیانان، طبق یافتههای این مطالعه که در مجله بریتانیایی «تغذیه، پیشگیری و سلامت» منتشر شد، افرادی که رژیم غذایی کمکالری داشتند، بهویژه مردان و کسانی که شاخص توده بدنی (BMI) آنها در محدوده اضافهوزن قرار داشت، بیشتر در معرض افزایش علایم افسردگی بودند.
ضرورت توجه به تاثیر رژیمها روی روان
البته کیفیت رژیم غذایی هم نقش مهمی داشت. به طوری که افرادی که رژیم غذایی آنها شامل میزان بیشتری از خوراکیهای فوقفراوریشده،کربوهیدراتهای تصفیهشده،چربیهای اشباعشده، گوشتهای فراوریشده و شیرینیها بود، احتمال بیشتری داشت که سطح بالاتری از افسردگی را گزارش کنند. در مقابل، افرادی که رژیم غذایی شبیه به الگوی مدیترانهای را دنبال میکردند، بهطور کلی کمتر در خطر افسردگی قرار داشتند. دکتر ونکات بهات، روان پزشک، پژوهشگر بالینی و مدیر برنامه روان پزشکی مداخلهای بیمارستان سنت مایکل و دانشگاه تورنتو که نویسنده اصلی این مطالعه است، میگوید: «یافتهها نشان میدهد که باید در گزینش رژیمهای بسیار محدودکننده یا نامتعادل محتاط بود. بهویژه افرادی که پیشتر با استرس یا مشکلات روحی مرتبط با وزن مواجه بودهاند، باید بیشتر دقت کنند». این در حالی است که ایجاد تغییراتی متعادل و پایدار در رژیمغذایی که هم نیازهای تغذیهای را برآورده کند و هم آثار روانی آن را در نظر بگیرد، به کاهش تاثیر منفی احتمالی بر خلقوخو کمک میکند.
این تحقیق یک مطالعه مشاهدهای است
البته باید توجه داشت که این تحقیق یک مطالعه مشاهدهای است، بنابراین فقط میتواند ارتباط بین رژیم کمکالری و افسردگی را نشان دهد، اما نمیتواند رابطه علیومعلولی میان آنها را ثابت کند. از طرفی، این اطلاعات تغذیهای از طریق پرسشنامه جمعآوری شدند که ممکن است دقت نداشته باشد، زیرا احتمال دارد شرکتکنندگان میزان واقعی کالری مصرفی خود را درست ارزیابی نکرده باشند. بنابراین برای فهم کامل این که رژیم غذایی چه تاثیری بر سلامت روان دارد، به تحقیقات بیشتر و کارآزماییهای تصادفی کنترلشده نیاز است تا با کنترل دقیق متغیرها و حذف عوامل مداخلهگر، بتوان رابطه علت و معلولی بین رژیم غذایی و سلامت روان را با دقت علمی بالاتری بررسی کرد.
تعادل مهم است
دکتر بهات میگوید که واکنش افراد به رژیمهای غذایی میتواند بسیار متفاوت باشد. یافتههای این مطالعه هم نشان میدهد که توصیههای تغذیهای باید شخصیسازی شوند و علاوه بر سلامت جسمی، عوامل روانی را هم در نظر بگیرند. ناتالی موکاری، متخصص تغذیه در کارولینای شمالی، خاطرنشان میکند که حتی اگر هدف شما کاهش وزن است، تمرکز بیش از حد بر محدودیت کالری روشی نیست که بتوان همیشه ادامه داد. او توصیه میکند برای حرکت به سمت یک سبک زندگی متعادل بهجای رژیم سخت، تغییرات کوچک و تدریجی را امتحان کنید. مثلا با بررسی وعدههای غذاییتان شروع کنید. این که آیا در بشقابتان، پروتئین، کربوهیدرات، چربیهای مفید و میوه و سبزیجات کافی وجود دارد؟ او تاکید میکند اگر از تمام گروههای غذایی استفاده کنید و آهستهتر غذا بخورید، کمتر به دوباره کشیدن غذا یا خوردن دسر فکر خواهید کرد.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
چراغ قوه همه کاره ( پاور بانک، شیشه شکن و ... )
-
هشدار آبفای کشور به مردم؛ هیچ ماموری فعلا برای قرائت کنتور آب مراجعه نمیکند
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
جارو شارژی !! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
فشار آبرو چند برابر کن ....
-
فرمانده کل قوا: ملت ایران در مقابل جنگ تحمیلی محکم میایستد همانگونه که در مقابل صلح تحمیلی نیز محکم خواهد ایستاد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
پایان زودهنگام گنبد آهنین؟ اسرائیل مجبور به جیرهبندی موشکها شد
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
گردونه را بچرخانید، بیتکوین دریافت کنید
-
واکنش عراقچی به تجاوز امروز آمریکا به تأسیسات هستهای فردو، نطنز و اصفهان
آخرین اخبار
-
خسارت به موزه باستانشناسی درهشهر در حملات دشمن
-
اعلام همبستگی کشتی آسیا؛ ایران همواره یکی از ارکان کشتی جهان است
-
نیویورک تایمز: ناو جرالد فورد ۳۰ ساعت در آتش میسوخت
-
توزیع میوه شب عید در ایلام تا ۱۵ فروردین ادامه دارد
-
چالش عجیب یونایتد برای فروش برونو به عربستان
-
منابع و جزئیات آزمون دکتری ۱۴۰۶ اعلام شد
-
توصیههای آتشنشانی برای برگزاری چهارشنبهسوری متفاوت در شرایط جنگی
-
واکاوی سناریوهای ادامه لیگ برتر در پرسپولیس
-
خشم کشورهای عربی منطقه از دولت ترامپ
-
معاون وزیر نیرو: قطعی طولانیمدت برق نداریم
-
عارف: در صورت تکرار «فروغ جاویدان»، «مرصاد ۲» را تکرار میکنیم
-
وداع مردم شیراز با پیکر مطهر 5 شهید مدافع میهن
-
عکس/ آثار تجاوز به مناطق مسکونی تهران
-
نجات ۱۵ نفر از کارمندان و مشتریان یک بانک و منازل مسکونی از زیر آوار
-
بهادری جهرمی: استیصال دشمنان نشان از این دارد که کدام طرف نزدیک پیروزی است
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
معاون وزیر نیرو: قطعی طولانیمدت برق نداریم
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 12:49:00
نجات ۱۵ نفر از کارمندان و مشتریان یک بانک و منازل مسکونی از زیر آوار
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 12:08:40
مجوزهای کسب و کار به مدت سه ماه تمدید شد
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 12:04:50
اطلاعیه درگاه ملی مجوزها درخصوص اختلال در فرآیند صدور مجوزها
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 11:42:37
تسهیلات ویژه گمرکی برای ترخیص شبانهروزی دارو و تجهیزات پزشکی
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 11:31:21