جمعه 03 آبان 1404 - 20:52
سیستم خودران تسلا زیر تیغ یورو انکپ؛ اتو پایلوت واژه درستی نیست!
/ اگرچه بیشتر رانندگان امروزی به هدایت خودکار علاقه دارند، اما دادههای جدید یورو انکپ نشان میدهد که همه سامانههای کمک راننده (ADAS) به یک اندازه مؤثر و امن نیستند. در این بین تسلا که همواره خود را به عنوان پیشتاز فناوری خودران معرفی کرده، حالا با واقعیتی ناخوشایند روبرو شده و در مقایسه با رقبا در ردهای پایینتر قرار گرفته است.
عقبماندگی تسلا از رقبای ارزان تر
به گزارش آخرین خودرو، بر اساس دادههای یورو انکپ، تسلا مدل S در شاخص «شایستگی سامانه کمک راننده» امتیاز ۳۰ درصد را کسب کرده است. برای مقایسه بد نیست بدانید خودروهای کوچکتر و مقرون به صرفه تری مانند کیا EV3 امتیاز ۷۴ درصد و رنو ۵ امتیاز ۷۳ درصد را از آن خود نموده است. نکته تأمل برانگیز اینکه که هر دو خودروی مذکور ادعاهای محدودتری درباره فناوریهای خودران دارند و با ارقام خیلی پایینتری قابل خرید هستند.

روش ارزیابی یورو انکپ
در ارزیابی سامانههای کمک رانندگی یورو انکپ دو معیار کلیدی در نظر گرفته میشود که عبارتند از:
توانایی سیستم کمک راننده: بررسی کیفیت تعامل سیستم با راننده، میزان شفافیت اطلاعات و درک صحیح راننده از سطح اتوماسیون.
پشتیبانی ایمنی: ارزیابی مداخله سیستم در شرایط بحرانی، مانند ترمز اضطراری یا حفظ مسیر.
با آنکه تسلا مدل S در بخش پشتیبانی ایمنی نمره بالای ۹۴ درصد را کسب کرده، اما امتیاز پایین آن در تعامل با راننده باعث شده که در مجموع به رتبهای متوسط و ناامیدکننده برسد. در همین ردهبندی، ولوو EX30 نیز تنها موفق به کسب امتیاز «متوسط» شده؛ نتیجهای که برای برندی همچون ولوو که ایمنی هسته بازاریابی آن است، چندان خوشایند نیست.

اتوپایلوت، واژهای که برای تسلا دردسرساز شد
بزرگترین مشکل تسلا از نظر یورو انکپ، نه نرمافزار یا سختافزار، بلکه زبان بازاریابی آن است. استفاده از واژه «اتوپایلوت» برای سیستم کمک راننده تسلا به عنوان عاملی گمراهکننده و خطرناک شناخته شده است.
از دید یورو انکپ استفاده تسلا از نام و تبلیغات اغراقآمیز برای سامانه اتوپایلوت، قابلیتهای واقعی سیستم را بیش از حد جلوه میدهد و میتواند باعث شود رانندگان فکر کنند خودرو بهطور کامل خودران میباشد؛ در حالی که چنین نیست.
این نهاد معتبر هشدار داده که استفاده از چنین عباراتی بدون تعیین دقیق حدود مسئولیت راننده، میتواند خطراتی جدی برای ایمنی ایجاد کند. به گفته یورو انکپ، یک سیستم کمک راننده ایدهآل باید با راننده همکاری کرده، سطح کمک را به درستی اطلاع دهد و در شرایط بحرانی، به شکلی مؤثر از برخورد جلوگیری کند. اما سیستم تسلا به دلیل استفاده از عنوان اتوپایلوت در این زمینه مردود شده است.

اشکالات عملکردی در تعامل با راننده
یورو انکپ علاوه بر انتقاد از زبان بازاریابی، به مشکلات عملکردی سیستم کمک راننده تسلا هم اشاره کرده است. مهمترین ایراد، مقاومت فرمان در برابر دخالت راننده عنوان شده؛ هنگامی که راننده تلاش میکند هدایت خودرو را در دست بگیرد، فرمان به او مقاومت نشان میدهد و در صورت موفقیت، سیستم خودکار به طور ناگهانی غیرفعال میشود. یورو انکپ در این رابطه گفته:
«برخلاف پورشه، سامانه تسلا در برابر دخالت راننده مقاومت نشان میدهد و حتی پس از دخالت راننده، به جای کمک، سیستم به شکلی کامل غیرفعال میشود. این امر در مواردی میتواند ایمنی را کاهش دهد.»

یک امتیاز از دست رفته یا آسیبی بزرگ تر؟
اگرچه این گزارش یک ارزیابی فنی است و مستقیماً بر فروش تأثیر نمیگذارد، اما برای برندی مانند تسلا که بخش زیادی از اعتبار خود را بر نوآوری و ایمنی بنا نهاده، میتواند بسیار گران تمام شود. تسلا با وعده خودران بودن خودروهایش، توجه و اعتماد مشتریان را جلب کرده، اما گزارشهایی از این دست ممکن است باعث تغییر نگاه خریداران نسبت به واقعیات فنی محصولات شود.
این موضوع میتواند تبعاتی فراتر از امتیاز یورو انکپ داشته باشد و حتی روی سیاستگذاریهای حقوقی در اتحادیه اروپا یا کشورهای دیگر اثر بگذارد؛ بهخصوص اگر سازمانهای نظارتی بخواهند از برندها بخواهند در نامگذاری محصولات خود شفافتر و مسئولانهتر رفتار کنند.

پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
عشقهای نافرجام زنی که ۳ بار شوهر کرد
-
هشدار فوری ارتش رژیم صهیونیستی برای تخلیه مناطقی در شمال غزه
-
تأمین مالی ۸۰ درصدی نیروگاه خورشیدی با تسهیلات بانکی
-
دریافت وجه هنگام ثبتنام دانشآموزان ممنوع است
-
وظیفه هیأتهای اندیشهورز، تولید فکر و ارائه راهکار است
-
دیدار استاندار بوشهر با وزیر ورزش و جوانان
-
لحظه تیکآف بوئینگ ۷۳۷ از فرودگاه زیبا و سرسبز رامسر
-
مهمانیهای کیلومتری عید غدیر در ۳۰ شهر استان کرمان
-
به بهانه زادروز بازیگر محبوب؛ امین حیایی
-
آموزش حرکات برای تقویت عضلات مچ دست
-
صحبتهای جالب کریستیانو رونالدو بعد از قهرمانی با پرتغال!
-
لوازم خانگی قاچاق در همدان به مقصد نرسید
-
لحظه بالا بردن کاپ قهرمانی لیگ ملتهای اروپا توسط رونالدو
-
خاطره جالب حمید درخشان از دربی
-
خوبه جناب خان به دارو اعتقاد نداره!
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
انرژی خورشیدی به دادِ کشاورزان خراسان رضوی رسید
دوشنبه 20 خرداد 1404 - 10:22:47
مقایسه آمار صادرات طلا از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴؛ ترکیه ۷۰۰ تن، ما ۸۷۵ کیلو!
دوشنبه 20 خرداد 1404 - 10:16:11
دیگه ماشینو کارواش نبر ... اونم با 228 تومن
دوشنبه 20 خرداد 1404 - 10:07:48
نان در تهران گران شد؟
دوشنبه 20 خرداد 1404 - 09:56:00
شورای رقابت: ایران خودرو نمی تواند قیمت اعلام کند
دوشنبه 20 خرداد 1404 - 09:54:26