پنجشنبه 09 آبان 1404 - 03:34
داستان فیات دینو، خودروی اسپرت افسانهای ایتالیا با پیشرانه V6 فراری
پدال/ فیات دینو که از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳ تولید شد، برای هومولوگیشن موتور مسابقهای فراری ساخته شد و موتور V6 مارانلو را زیر کاپوت داشت.
فیات در بیشتر تاریخ خود خودروهای سواری باکیفیت اما معمولی تولید کرده است. بااینحال، این خودروساز ایتالیایی در دورههایی از چارچوب همیشگی خود خارج شده و خودروهایی خاص برای علاقهمندان خلق کرده است. یکی از این نمونهها، فیات دینو ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳ است؛ یک خودروی اسپرت اصیل با موتور افسانهای V6 فراری.
کمک به فراری برای هومولوگیشن موتور مسابقهای
از اواخر دهه ۵۰، فراری از یک موتور V6 نوآورانه در خودروهای مسابقهای خود استفاده میکرد. ایده این موتور از آلفردو دینو فراری، پسر انزو فراری، در سال ۱۹۵۵ شکل گرفت، زمانی که فراری به موتوری جدید برای برنامه فرمول دو نیاز داشت. متأسفانه آلفردو که به بیماری دیستروفی عضلانی مبتلا بود، در سال ۱۹۵۶ درگذشت و نتوانست شاهد تبدیل ایدهاش به موتوری کاملاً کاربردی باشد. بااینحال، تیم مهندسی فراری این موتور را توسعه داد و بهافتخار آلفردو، آن را دینو نامیدند، نامی که به خودروهای مسابقهای مجهز به این موتور نیز اطلاق شد.

در سال ۱۹۶۵، فیا قوانین جدیدی معرفی کرد که تولیدکنندگان را ملزم میکرد از فصل ۱۹۶۷ به بعد، از موتورهایی استفاده کنند که بر پایه واحدهای تولیدی ساخته شده و حداقل در ۵۰۰ خودروی جادهای قانونی به کار رفته باشند. برای ادامه استفاده از موتور V6 دینو، فراری باید نسخه جادهای این موتور را تولید میکرد و در کمتر از دو سال حداقل ۵۰۰ دستگاه خودرویی با این پیشرانه میساخت، کاری که فراتر از تواناییهای آن زمان فراری بود. بهجای کنار گذاشتن موتور و خروج از فرمول دو، انزو فراری سراغ فیات رفت؛ شرکتی که نیروی کار و زیرساخت لازم برای تولید حداقل ۵۰۰ دستگاه خودروی مجهز به موتور V6 دینو تا سال ۱۹۶۷ را داشت.

تولد فیات دینو
درحالیکه فراری نسخه جادهای موتور V6 را توسعه میداد، فیات با همکاری دو استودیوی طراحی معروف پینینفارینا و برتونه، کار روی خودروی جدید را آغاز کرد. این مدل جدید در اکتبر ۱۹۶۶ در نمایشگاه خودروی تورین به شکل اسپایدر دونفره رونمایی شد. شش ماه بعد در نمایشگاه ژنو، فیات نسخه کوپه ۲+۲ را نیز معرفی کرد که توسط مارچلو گاندینی از برتونه و بر اساس طرح اولیه جورجتو جوجارو در سال ۱۹۶۳ طراحی شده بود؛ مانند موتور و خودروهای مسابقهای فراری، این خودروی اسپرت زیبا نیز بهافتخار آلفردو فراری، «دینو» نام گرفت.

قلب فراری در سینهٔ فیات
در مذاکرات همکاری، انزو اصرار داشت که موتورها توسط فراری ساخته شوند اما مدیران فیات با استدلال جلوگیری از تأخیر در تولید، این پیشنهاد را رد کردند؛ بنابراین، از ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹، فیات دینو و موتور V6 فراری آن در کارخانه ریوالتا فیات نزدیک تورین تولید شدند. اگرچه دینو اسپایدر و کوپه از نظر ظاهری تفاوتهای آشکاری داشتند و کوپه کابین کمی لوکستری داشت اما شاسی و پیشرانه آنها تقریباً یکسان بود. این خودروی اسپرت به ترمزهای دیسکی چهارچرخ و سیستم تعلیق مستقل دو جناغی در جلو مجهز بود. موتور V6 دینو فراری که توسط فیات تولید میشد، یک واحد ۲ لیتری تمام آلومینیومی DOHC با ۱۵۸ اسب بخار و ۱۶۳ نیوتن متر گشتاور بود. اگرچه این اعداد چندان چشمگیر به نظر نمیرسند اما دینو حس یک خودروی اسپرت واقعی را منتقل میکرد. همچنین، برای آن دوره نسبتاً سریع بود و در نسخه کوپه به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و در نسخه اسپایدر به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت میرسید. در سال ۱۹۶۸، فیات دینو به اولین خودروی تولیدی جهان مجهز به سیستم جرقهزنی الکترونیکی استاندارد تبدیل شد که توسط مگنتی مارلی بهطور خاص برای موتور V6 فراری طراحی شده بود.

دینو ۲۴۰۰، فیات ساخت فراری
در نمایشگاه خودروی تورین ۱۹۶۹، فیات دینو ۲۴۰۰ را معرفی کرد که به نسخه ارتقاءیافتهٔ ۲.۴ لیتری موتور V6 فراری با بلوک چدنی مجهز شده بود. اگرچه چند دستگاه اولیه دینو ۲۴۰۰ در کارخانه ریوالتا فیات مونتاژ شدند اما تولید از دسامبر ۱۹۶۹ به فراری واگذار شد. کارخانه مارانلوی فراری که بهتازگی با خط مونتاژ جدیدی برای مدلهای موتور وسط جدید دینو ۲۰۶ GT و ۲۴۶ GT مدرنسازی شده بود، حالا توانایی مدیریت جریان تولید بیشتری را داشت؛ بنابراین، فیات دینو ۲۴۰۰ نهتنها از موتور فراری بهره میبرد، بلکه در اسطبل اسب رقصان نیز متولد شد.

از نظر ظاهری، دینو ۲۴۰۰ ارتقای چشمگیری تجربه نکرد اما از نظر فنی بهبودهای قابلتوجهی داشت. تعلیق عقب کاملاً بازطراحی شده و به سیستم مستقل فنری مجهز شد، دیسکهای ترمز بزرگتر شدند و گیربکس دستی پنج سرعته فیات با واحد بهتر ZF با آرایش جایگزین شد. موتور ۲.۴ لیتری V6 حالا ۱۷۸ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. همچنین، حداکثر گشتاور در ۴,۶۰۰ دور بر دقیقه (بهجای ۶ هزار دور بر دقیقه) به دست میآمد که رانندگی را بهطور چشمگیری بهبود بخشید.

ارزش امروز فیات دینو
درمجموع، فیات دینو از ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳ در ۷,۸۰۳ دستگاه تولید شد که ۷۴ درصد آنها کوپه بودند و اسپایدر بسیار کمیابتر بود. بااینحال، کمیابترین نسخه، دینو ۲۴۰۰ اسپایدر بود که از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۳ در تنها ۴۲۰ دستگاه ساخته شد. به دلیل همین تیراژ تولید اندک، امروز دینو ۲۴۰۰ اسپایدر ارزش بالایی پیدا کرده که در نمونههای تمیز به حدود ۲۷۵ هزار دلار میرسد اما کوپهٔ ۲ لیتری در شرایطی عالی را میتوان با قیمتی در حدود ۴۰ هزار دلار پیدا کرد.

پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
خروج تعدادی از معتادان از یک کمپ ترک اعتیاد در شرق تهران
-
تولید و توزیع مواد غذایی در گلستان با ظرفیت کامل در جریان است
-
واکنش«هومن حاجی عبدالهی» به حمله رژیم صهیونیستی به صداوسیما
-
طرح/ نبرد امروز، فقط نبرد موشکها نیست
-
ترس و وحشت در پناهگاههای اراضی اشغالی
-
برنامه قطعی برق کرمانشاه در ۲۷ خرداد
-
استاد دانشگاه: حمله رژیم صهیونیستی به ایران هیچ توجیه حقوقی ندارد
-
وقوع یک حادثه دریایی در سواحل امارات
-
کانون کامیونداران ایران: همه رانندگان کامیون پای کار هستند؛ به درخواست دولت لبیک گفتیم
-
کامبیاسو: پپ برای خریدنم با من تماس نگرفته است
-
بازیگر و کارگردان تئاتر: جان ما بسته به جانِ وطن ماست
-
چانهزنی رئال برای جذب مدافع بنفیکا ادامه دارد
-
وطن، فروشی نیست
-
امرالله احمدجو: مراقب غرور ملی مان باشیم
-
آتش گرفتن پالایشگاه حیفا
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
کانون کامیونداران ایران: همه رانندگان کامیون پای کار هستند؛ به درخواست دولت لبیک گفتیم
سهشنبه 28 خرداد 1404 - 08:29:00
موبایل ترامپ وارد بازار شد!
سهشنبه 28 خرداد 1404 - 07:56:59
تمدید لغو پروازها تا ساعت ۱۴ امروز
سهشنبه 28 خرداد 1404 - 07:54:48
از صفهای طولانی پمپ بنزین تا تداوم پایدار سوخت رسانی در جایگاه ها؛ مردم نگران دریافت سوخت نباشند
سهشنبه 28 خرداد 1404 - 07:51:28
آغاز ماموریت دشوار مدنی زاده
سهشنبه 28 خرداد 1404 - 07:42:46