یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 10:51

کد خبر 92337

پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 - 08:13:00


سفر به دنیای رنگ های ناشناخته


خراسان/ رنگ‌های طبیعت شبیه یک جعبه مدادرنگی هستند که تعدادشان بی‌نهایت است. در میان این رنگ‌ها ما بعضی را می‌شناسیم و اسم بعضی را شاید تا به حال نشنیده باشیم. نیوتن دانشمند بزرگ در یک آزمایش ساده متوجه پراکندگی نور سفید شد و از همان‌جا بود که مطالعات خود را درباره رنگ اجسام شروع کرد. در اطلاعات عمومی این هفته قلاب‌مان به این رنگ‌ها گیر کرده است و می‌خواهیم با رنگ‌هایی آشنا شویم که شاید قبل‌تر آن را به اسم رنگ دیگری می‌شناختیم یا به آن‌ها توجه نکرده بودیم. بعضی از این رنگ‌ها داستان جالبی دارند و بعضی خیلی اتفاقی کشف شدند.
 

تاج خروس
رنگ «تاج خروس» یا «آمارانت» از گیاهی به همین نام گرفته‌ شده است. آمارانت در واقع یک گیاه زینتی است و از قسمت‌های اصلی گیاه به‌خصوص قرمز و صورتی برای تولید رنگ استفاده می‌شود. کارشناسان درباره این که تاج خروس به‌طور دقیق چه رنگی است، اتفاق‌نظر ندارند. یکی می‌گوید این رنگ به گونه‌ای از صورتی اشاره دارد و منبع دیگری می‌گوید شبیه رنگ آدامسی است، اما نظر خیلی‌ها این است که تاج‌خروس، سایه‌ای از رنگ قرمز است و فقط در همین گیاه پیدامی‌شود. به هر حال هرچه هست، اسم و ظاهر این رنگ، بسیار خاص و نادر است.
  


 زافره
«زافره» یکی از رنگ‌های کمیاب است که شاید اسمش را هم نشنیده باشید. این رنگ از طیف خانواده آبی است و نام خود را از کلمه ایتالیایی «Zaffira» به معنای یاقوت کبود گرفته، اما این رنگ از یاقوت کبود سرچشمه نمی‌گیرد. زافره در اصل از کبالت تولید می‌شود و فرایندهای شیمیایی شامل ترکیبات کبالت می‌توانند رنگ‌های خاص آبی را ایجاد کنند. یاقوت کبود به‌رنگ‌های سبز، زرد و صورتی هم وجود دارد.به این رنگ سوپر آبی هم
 می گویند.

  سلادون
رنگ «سبز بیدی» یا «سلادون» سایه روشنی از سبز است که اولین بار در چین ایجاد شده.سلادون، رنگ‌آشناترین شکل یشم است. در واقع، اگر به چیزهایی که از یشم ساخته شده‌اند فکر کنید، بیشتر آن‌ها رنگ سلادون دارند. بسیاری از سرامیک‌های چینی-کره‌ای هم  رنگ سلادونی دارند. در واقع «سلادون» به یک اصطلاح عمومی برای سرامیک‌های کره‌ای تبدیل‌ شده‌است حتی اگر رنگ دیگری داشته باشند. سبز بیدی به دسته‌ای از لعاب‌های شفاف گفته‌می‌شود که معمولاً دارای ترک‌هایی با رنگ‌های متنوع هستند.


  فالو
رنگ «فالو» یکی دیگر از آن رنگ‌های کمیاب با تاریخچه جالب است. شهر معدنی «فالون» در سوئد خاستگاه نام این رنگ است و رنگ فالو به رنگ قرمز مسی اشاره دارد. فالون بیشتر به دلیل صنعت مس شناخته شده بود. معادن این شهر بیش از 30 سال پیش بسته شد اما در زمان اوج فعالیت معادن، این شهر بیش از نیمی از مس جهان را تولید می‌کرد. جالب این که این رنگ در کشورهای همسایه سوئد مانند نروژ و فنلاند هم رایج است و به این‌دلیل که این کشورها از آن در رنگ‌آمیزی انبارها استفاده می‌کنند بسیار شبیه رنگ قرمز آهنی است که در انبارهای آمریکایی دیده می‌شود.
 

برلیوود
برلیوود یکی از آن رنگ های کمیاب است که منشأ عجیبی دارد. این رنگ، سایه‌ای از قهوه‌ای است که نام خود را از درختی بومی در هند گرفته است. به طور خاص، این رنگ به سایه قهوه‌ای رنگی که در چوبِ ساخته شده از آن درخت دیده می‌شود، اشاره دارد. درخت مورد بحث «بوتا» یا «درخت مقدس» نام دارد که در جنوب و جنوب شرق آسیا هم می‌توان آن را دید.

منبع: facts.net


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط