شنبه 07 مهر 1403 - 06:49

کد خبر 92402

پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 - 09:00:00


از چاپ کتاب دیار دوست تا فوز عظیم


ایبنا/ حوزه دین در هفته ای که گذشت همراه با اخبار متعددی با محوریت چاپ کتب دینی و نشست های متعدد بود. در حوزه نشر کتاب‌های دین در هفته گذشته پررونق بود و کتاب‌های خوبی منتشر شد. بوستان کتاب در هفته‌ای که گذشت چهار عنوان کتاب را منتشر کرد.
کتاب «شیوه‌های مواجهه با منکرات اجتماعی» نوشته کاظم مطلبی یکی از این کتاب‌هاست که در ۱۱۲ صفحه روانه بازار نشر شد و با بررسی الگوهای دینی شیوه مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی؛ تبیینی روشن از موضوع ارائه می‌دهد و با نگاه کاربردی و هدفمند، ظرفیت‌های فردی و اجتماعی را در این زمینه افزایش می‌دهد.
چاپ دوم کتاب «نکاتی از دانش رجال (ترجمه و تحقیق مقدمه کتاب تنقیح المقال ملا عبدالله مامقانی)» اثر محمد قربان زاده نیز از سوی بوستان کتاب منتشر شد. تنقیح المقال اثر علامه عبدالله مامقانی(م۱۲۵۱ ه ق) از کتاب‌های معتبر در علم رجال است. مقدمه آن، نکته‌های سنجیده و عالمانه‌ای درباره دانش رجال دارد که کتاب «نکاتی از دانش رجال» ترجمه آن مقدمه است که به چهار بخش یا به تعبیر مؤلف به چهار مقام تقسیم شده است: تعریف، موضوع، فایده و نکته‌ها.
کتاب «ترجمه و شرح الفائق فی الاصول» اثر سید علی پنج تنیان نیز که به بیان مسائل اصولی با تأکید بر مسائل مورد نیاز در استنباط احکام فروع جدید، امری بسیار مهم برای پویایی فقه در زمینه‌های جدید علمی و عملی است، در هفته‌ای که گذشت از سوی بوستان کتاب روانه بازار نشر شد. این همان غایتی است که کتاب ارزشمند «الفائق فی الاصول» برای نیل به آن نگاشته شده است. کتابی که در راستای تحقق منویات ارزشمند رهبر معظم انقلاب و دیگر مراجع عظام تقلید است.

و در نهایت کتاب «تغییر جنسیت و دوجنسیتی‌ها از نگاه فقه» که اثر آیت الله سید اصغر ناظم زاده قمی است را این موسسه در این هفته منشر کرد. تغییر جنسیت و دوجنسیتی‌ها (خنثای مشکل) دو عنوان جدید در فقه شیعه هستند که امروزه در علوم گوناگون پزشکی، روانشناسی و جامعه شناسی موضوع بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. این مقوله در فقه شیعه نیز معرکه آرا است و فقیهان درباره باید و نبایدهای شرعی آن بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز این هفته فعال بود و دو جلد کتاب را منتشر کرده است. کتاب «وجوه تمایز مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی» اثر مرتضی یوسفی راد که در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۶۲ صفحه به چاپ رسید و کتاب «خدای داوکینز؛ از ژن خودخواه تا توهم خدا» اثر الیستر ای. مک گراث با ترجمه میثم توکلی بینا.

در کتاب «وجوه تمایز مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی» نشان داده شده است که در حوزه عمل و زندگی سیاسی می‌توان از مکاتب چهارگانه فلسفه سیاسی اسلامی(فلسفه سیاسی مشاء، فلسفه سیاسی اشراق، فلسفه سیاسی تقریبی، و فلسفه سیاسی متعالیه) سخن گفت. البته در حوزه نظر مکاتبه شکل گرفته شامل مکاتب سه گانه فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و فلسفه متعالیه هستند.
همچنین داوکینز در طول سال‌های اخیر که شهرت یافته است، بر چهار پایه علم ایستاد و نظریه تکامل را دستاویزی برای انکار خدا قرارداد؛ رویه‌ای که پیش‌تر کمتر میان دانشمندان تجربی سابقه داشت.  کتاب «خدای داوکینز؛ از ژن خودخواه تا توهم خدا» ما را از بسیاری نوشته‌ها در نقد و بررسی آرایه داوکینز بی‌نیاز می‌کند. از سوی دیگر در بازار نشر ایران، کتاب فارسی علمی و مناسبی در باب نقد و بررسی آرای داوکینز نیافتیم که این اثر می‌تواند چنین شکافی را کمتر کند.

در هفته‌ای که گذشت اولین کتاب از سلسله کتاب‌های اخلاقی آیت الله هاشمی علیا با عنوان «فوز عظیم» به همت دفتر حفظ و نشر آثار ایشان منتشر و روانه بازار شد. این کتاب که برگرفته از سخنان آیت الله هاشمی علیا در باب ایمان است، در شش فصل تحت عناوین «ماهیت ایمان»، «مراتب ایمان»، «راه‌های تقویت ایمان»، «ارکان ایمان»، «لوازم ایمان» و «ثمرات ایمان و معرفت» به علاقمندانِ معارف مذهب تشیع تقدیم شده است.
همچنین به مناسبت ایام حج اثر جدید آیت‌الله کریمی جهرمی با عنوان «دیار دوست» منتشر شد. دیار دوست، مشتمل بر نصایح و ره‌توشه‌های این مرجع تقلید به زائرانی است که سال‌های گذشته راهی حج شده و از ایشان درخواست توصیه داشتند و مرجع عالیقدر نامه‌هایی پر از مهر و محبت و پندهای دلنشین به آنها نوشته‌اند.

لازم به ذکر است همزمان با روز زیارتی امام رضا(ع)، کتاب دوم از مجموعه سه جلدی «عنایات امام رضا(ع) به روایت عالمان» منتشر شد. در این اثر مجموعه‌ای از 40 روایت علمای دینی معاصر درباره کرامات امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) از جمله آیات عظام مقام معظم رهبری، مرحوم آیت‌الله قاضی طباطبایی، آیت الله بهاءالدینی، آیت‌الله بهجت، آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی و ... است.
سازمان تبلیغات اسلامی نیز کتاب «مکتب حیات‌بخش» را که درسنامه‌‌ای آموزشی از مکتب امام خمینی رحمه الله علیه در ۲ جلد و مجموعاً ۷۷۳ صفحه است توسط اداره کل آموزش‌های تخصصی خود منتشر کرد. در تدوین عناوین آموزشی این درس‌نامه، اهتمام بر آن بوده است که مهم‌ترین مباحث فکری و کاربردی در اندیشه‌ امامین انقلاب ارائه شود تا مخاطب بتواند از زوایا و برش‌های معرفتی گوناگون به شناخت اولیه‌ای از مکتب امام خمینی رحمه الله علیه دست یابد.

چه نشست هایی برگزار شد؟

در هفته‌ای که گذشت، نشست‌های متعددی نیز در حوزه دین برگزار شد. اولین نشست از نشست‌های سمینار «اندیشه امام خمینی(ره) و چالش‌های هویت و بازتولید فرهنگی در ایران» با عنوان «مناط مصلحت در اندیشه امام خمینی(ره)» دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد که در این نشست حجت‌الاسلام احمد رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و حجت‌الاسلام علی جعفری، پژوهشگر تحولات فرهنگی درباره «مناط مصلحت در اندیشه امام خمینی(ره)» گفتگو می‌کنند.
همچنین یازدهمین نشست «نقد رویکرد تاریخی‌نگری در بررسی آموزه‌های امامت» یکشنبه ۲۱ خرداد ماه به همت پژوهشکده امامت با همکاری کمیته مرکزی کرسی‌های آزاد اندیشی حوزه‌های علمیه برگزار شد که در این نشست حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی قزوینی مؤسس و مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) به ایراد سخنرانی پرداخت و دبیر علمی آن بر عهده حجت الاسلام محمد فراهانی عضو گروه تاریخ امامت پژوهشکده امامت بود. 

دوشنبه ۲۲ خرداد نیز سی‌و‌سومین نشست از سلسله نشست‌های کافه آینده با عنوان «تربیت معنوی نسل آینده» به همت خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد و در آن به سوالاتی همچون چگونه فرزندان‌مان را برای آینده‌های محتمل معنویت آماده کنیم و نسبت معنویت با سبک زندگی، الگوپردازی، نظم و انضباط فردی و اجتماعی، دوست‌یابی، مناسبات خانوادگی، پرورش استعداد‌ها و ... چیست، پاسخ داده شد.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط