یکشنبه 12 آبان 1404 - 14:30
خودروسازی پس از آتشبس
دنیای اقتصاد/ با فروکش کردن تنشهای نظامی و آغاز آتشبس میان ایران و اسرائیل، حالا پرسش اصلی این است که آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت میتواند به سرعت شرایط صنعت خودرو را به پیش از بحران بازگرداند یا باز هم با تعلل و تاخیر، بلاتکلیفیها در بازار و بخش تولیدکننده و مصرفکننده همچنان ادامه خواهد یافت؟ در حالیکه در دو روز گذشته وزارت صمت اصلاح قیمت را با صدور مجوز افزایش قیمت محصولات سایپا و پارسخودرو آغاز کرده، اما موضوعات کلیدیتری چون واگذاری سهام سایپا، تعیین تکلیف آزادسازی قیمت خودرو و همچنین واردات خودرو همچنان در حالت تعلیق قرار دارد.
پیش از شروع بحران اخیر، بازار خودروی ایران عملا در وضعیت ایست کامل قرار داشت. توقف عرضه از سوی ایرانخودرو به دلیل تنشهای فزاینده با شورای رقابت و وزارت صمت از یکسو و توقف واردات به دلیل نبود آییننامه اجرایی و تخصیص ارز از سوی دیگر، موجب شد تا بازار وارد رکود مطلق شود. در چنین شرایطی، دولت نه تنها نتوانست نقش تنظیمگر را به خوبی ایفا کند بلکه سادهترین وظایف خود مانند تعیین ضوابط قیمتگذاری، شفافسازی برنامه واردات یا تسریع خصوصیسازی را هم به حاشیه برد.
آنچه مشخص است در دو روز اخیر، وزارت صمت با صدور مجوز افزایش قیمت برای دو شرکت خودروسازی سایپا و پارسخودرو، عملا سیگنال بازگشت به ریل تصمیمگیری را صادر کرده است. این اقدام اگرچه محدود و صرفا در حوزه قیمتگذاری بوده، اما نشانهای است از اینکه صمت دستکم در پی بازگرداندن نظم نسبی به بازار است. این مجوزها بهویژه برای خودروسازانی که در ماههای گذشته با زیان انباشته و هزینههای سنگین تولید روبهرو بودند، حکم تنفس کوتاهمدت دارد. اما آیا این اصلاح قیمت، آغاز اصلاحات عمیقتر نیز خواهد بود؟
یکی از مسائلی که در ماههای اخیر در مرکز توجه کارشناسان قرار گرفته بود موضوع واگذاری سهام مدیریتی گروه خودروسازی سایپا است. اگرچه این واگذاری قرار است نقطه عطفی در تحقق خصوصیسازی واقعی باشد، اما تا زمانی که قیمتگذاری دستوری همچنان پابرجاست و دولت از نفوذ خود در سیاستگذاریها دست نکشیده، نمیتوان انتظار تحولی بنیادی در این صنعت داشت. ورود سرمایهگذاران واقعی، چه از جنس بخش خصوصی داخلی و چه سرمایهگذاران خارجی، مستلزم آن است که دولت شفافسازی در سیاستهای حمایتی، ارزی، تعرفهای و حتی قیمتگذاری را در دستور کار فوری قرار دهد. در حال حاضر رقابت شدیدی میان شرکتهایی نظیر کرمانموتور و برخی هلدینگهای شبهدولتی برای تصاحب بلوک مدیریتی سایپا در جریان است، اما بلاتکلیفی در سیاستهای کلان، میتواند این رقابت را به انجماد بکشاند یا آن را به فرصتطلبیهای کوتاهمدت تبدیل کند.
واردات؛ گلوگاه بلاتکلیفی
موضوع واردات خودرو، از جمله مسائلی است که هم پیش از تنشها و هم پس از آن در بلاتکلیفی بهسر برده است. وزارت صمت وعده واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ را داده و بعد از گذشت بیش از سه ماه آییننامه اجرایی آن تازه نهایی شده است از سوی دیگر تخصیص ارز با توجه به جنگ ۱۲ روزه با اما و اگرهای زیادی همراه است. در شرایطی که بازار خودروهای خارجی با کاهش عرضه مواجه شده و نیاز به رقابت در آن بهشدت احساس میشود، تعلل بیش از حد در اجرای سیاست واردات، نهتنها باعث تضعیف رقابت میشود، بلکه دست دلالان و واسطهها را نیز باز میگذارد.
همچنین از دیگر موضوعات کلیدی، وضعیت مبهم قیمتگذاری خودرو و بازتعریف نقش شورای رقابت در تعیین قیمت است. اختلافات شدید میان ایرانخودرو، شورای رقابت و وزارت صمت که به توقف عرضه منجر شد، همچنان پابرجاست. وزارت صمت اگر قصد دارد واگذاری واقعی به بخش خصوصی را پیش ببرد، باید تکلیف نقش دولت و نهادهای مداخلهگر در حوزه قیمت را نیز روشن کند.
آزادسازی مشروط قیمتها، با نظارت غیرمستقیم و پسینی، میتواند راهحل میانهای باشد تا هم سرمایهگذار احساس امنیت کند و هم مصرفکننده از بازار انحصاری ضربه نخورد. هر چند دو روز پیش وزارت صمت با قیمتهای سایپا و پارسخودرو موافقت کرد، اما آنچه مشخص است ادامه قیمتگذاری یعنی تداوم اعمال سیاستهای دولتی در شرکتهای خودروساز که همین مساله منجر به ایجاد اختلال در فعالیتهای دو شرکت خودروساز خواهد شد. در هر صورت سوال مهمی که اکنون پیشروی فعالان بازار خودرو، خودروسازان و مصرفکنندگان قرار دارد، این است که آیا وزارت صمت برای حل مسائل انباشته تعلل خواهد کرد یا با یک برنامه ضربتی، تلاش میکند تا پیش از نیمه دوم سال ۱۴۰۴، وضعیت را به حالت عادی بازگرداند؟
بهطور کلی هرگونه تعویق در تصمیمگیری، نهتنها فرصت بهبود را از دولت میگیرد بلکه میتواند بار دیگر اعتماد عمومی به کارآمدی سیاستگذار را خدشهدار کند. بهویژه در حوزه خودرو که از طرفی پیوند نزدیکی با سفره مردم دارد و از طرف دیگر، یکی از نمادهای ناکارآمدی سیاستگذاری اقتصادی طی دو دهه گذشته بوده است. در نهایت اینکه با توجه به فروکش کردن بحران سیاسی و نظامی اخیر، هیچ بهانهای برای تاخیر در تصمیمگیری باقی نمانده است. وزارت صمت باید در کوتاهترین زمان ممکن، سه محور اصلی یعنی «آزادسازی تدریجی قیمتها»، «واگذاری واقعی سهام سایپا» و «احیای برنامه واردات خودرو» را اجرایی کند. تعلل بیشتر در این سه محور، میتواند صنعت خودرو را برای نیمه دوم سال با بحرانهایی جدیتر روبهرو کند؛ بحرانی که تنها با «اصلاح قیمت» قابل مهار نیست، بلکه میتواند اعتماد عمومی و جذب سرمایهگذاری را بهشدت دچار آسیب کند.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
چراغ قوه همه کاره ( پاور بانک، شیشه شکن و ... )
-
هشدار آبفای کشور به مردم؛ هیچ ماموری فعلا برای قرائت کنتور آب مراجعه نمیکند
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
جارو شارژی !! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
فشار آبرو چند برابر کن ....
-
فرمانده کل قوا: ملت ایران در مقابل جنگ تحمیلی محکم میایستد همانگونه که در مقابل صلح تحمیلی نیز محکم خواهد ایستاد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
پایان زودهنگام گنبد آهنین؟ اسرائیل مجبور به جیرهبندی موشکها شد
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
واکنش عراقچی به تجاوز امروز آمریکا به تأسیسات هستهای فردو، نطنز و اصفهان
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
آخرین اخبار
-
استاندار زنجان: پدافند روانی برای مقابله با جنگ ادراکی دشمن ضروری است
-
آغاز پرداخت مرحله پنجم مطالبات پیازکاران از اوایل هفته آینده
-
عراقچی: کارکنان صداوسیما با وجود حمله مقاومت کردند؛ کشور در برابر حملات اخیر تسلیم نشد
-
بحران کمآبی در بوئینزهرا جدی است
-
ستایش ستاره بزرگ سینما از مسی؛ او فرازمینی است
-
برپایی طرح تجلیل از پیرغلامان اهل بیت در هیئات مذهبی قزوین
-
ویدیو باشگاه النصر به مناسبت تمدید قرارداد «کریستیانو رونالدو»
-
آسمان در تسخیر اژدها؛ رونمایی چین از جنگندههای نسل پنجم
-
اثری جدید از حمید سحری؛ فلامینگو آماده دیدن بایرنه!
-
واحد آسیبدیده پالایشگاه فاز ۱۴ پارسجنوبی به مدار تولید بازگشت
-
نجات ناموفق حیوان توسط پسربچه شجاع
-
۶۰۰ موکب برای پذیرایی از عزاداران محرم در یزد ساماندهی شد
-
حاجی عیدی: از استقلال پیشنهاد داشتم اما
-
کشف ۲۳ دستگاه ماینر غیرمجاز از یک واحد مسکونی در گرگان
-
ساز و کار اعلام و ارزیابی خسارت خودروهای آسیبدیده به زودی اعلام خواهد شد
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
ساز و کار اعلام و ارزیابی خسارت خودروهای آسیبدیده به زودی اعلام خواهد شد
پنجشنبه 06 تیر 1404 - 22:07:17
درخواست بخش خصوصی برای تعویق ۶ ماهه گواهی مفاصاحساب مالیاتی
پنجشنبه 06 تیر 1404 - 22:10:00
تامین ارز واردات از ۱۲.۳ میلیارد دلار گذشت
پنجشنبه 06 تیر 1404 - 21:46:56
توزیع بیش از هزارو ۲۵۰ تن روغن خوراکی در بازار
پنجشنبه 06 تیر 1404 - 21:20:08
واحد آسیبدیده پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به مدار بازگشت
پنجشنبه 06 تیر 1404 - 20:33:10