یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 10:57

کد خبر 93279

پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 - 22:45:00


واسطه ازدواج شوید، اما نه به هر قیمتی!


روزنامه جوان/ «چرا ازدواج نمی‌کنی؟»، «وای تو به این خوشگلی چرا هنوز ازدواج نکردی؟»، «اون پسر خوشبخت کجاست که هنوز نیومده»، «لابد سخت می‌گیری»، «سنت داره میره بالاها، بابا به یکی بله بگو دیگه»، «نظرت راجع به فلانی چیه؟»، «چرا جدا شدی؟»، «چرا دوباره میخوای ازدواج کنی؟» و تا دلتان بخواهد حرف‌هایی از این دست که به جای ترغیب جوانان به ازدواج، اتفاقاً میل به انتخاب را در آن‌ها کاهش می‌دهد! باور کنید این جملات هیچ دختر و پسری را ترغیب به انتخاب نمی‌کند! پس اگر نمی‌توانید گرهی باز و گشایشی ایجاد کنید، یکجا از دخالت کردن دست بردارید.
بی‌تردید هیچ کس تنهایی مطلق را دوست ندارد. هیچ‌کس دوست ندارد در خانه‌ای کلید بیندازد که چراغ آن خاموش است. هیچ کس عدم امنیت و بی‌تکیه گاهی را نمی‌خواهد. هیچ کس دوست ندارد در روز‌های سخت هم‌قدمی نداشته باشد. همه دنبال یک همراه خوب هستند. البته خوب از نظر هرکس تعریف مخصوص به خود را دارد، اما قرار نیست دختر و پسر به هر قیمتی ازدواج کنند. می‌دانید که در بسیاری از مواقع مسمومیت‌های دخالت و ارائه نظرات مختلف به دختران و پسران دم‌بخت چنان کشنده است که آنان تا مدت‌ها قید واسطه‌ها و بعضاً حتی قید ازدواج را می‌زنند؟! یا لااقل اگر برای همیشه نزنند برای مدتی بیخیال می‌شوند و همین باعث می‌شود احتمال و فرصت برای انتخاب در مدت مشخصی به صفر برسد.
شکی نیست که به هم رساندن دو جوان و ایجاد شرایط برای ازدواج آنان، ارزش و اهمیتی والا در دین اسلام دارد. دارای پاداش‌های دنیوی و اخروی است. امام‌صادق (ع) فرموده‌اند:هر فردی زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند از افرادی است که خدا در روز قیامت به او نگاه [لطف آمیز]می‌کند. (الکافی، ج ۵، ص ۳۳۱)
واسطه شوید، خیر ازدواج باشید، زمینه ازدواج را فراهم کنید، اما اصول آن را بدانید و رعایت کنید. ما هم مثل شما واسطه شدن برای امر خیر را رد نمی‌کنیم و اتفاقاً تأیید می‌کنیم، اما برای آنکه بتوانید در این کار خیر خوب عمل کنید باید ظرایف و باید نباید‌های آن را رعایت کنید تا بهترین اتفاق بیفتد و اتفاقاً نتیجه عکس ندهد و به قول معروف جای ثواب کردن، کباب نکنید.
اولاً باید شناخت نسبی نسبت به دختر و پسر و خانواده طرفین داشته باشید. دختران و پسران دم بخت بسیاری را پیرامون خود می‌بینیم که نسبت به معرفی افرادی که هم کفو نیستند از سوی برخی واسطه‌ها گلایه می‌کنند.
همچنین از آنجا که در سنت ما رسم است، خانواده پسر پیش‌قدم آشنایی می‌شوند در نتیجه لازم است در ابتدا فردی که واسطه شده است، موافقت اولیه پسر و خانواده را با ویژگی‌هایی که از دختر می‌شناسد، بگیرد و اگر موافقت کسب شد، در مرحله بعد دختر و خانواده را در جریان بگذارد.
نکته مهم دیگر اینکه با نسخه‌های خود تصمیم‌گیری نکنیم و به معیار‌ها و ملاک‌های افراد احترام بگذاریم. افرادی که واسطه می‌شوند باید میل و علاقه یا تشخیص خود را در انتخاب و معرفی افراد کنار بگذارند و به ویژگی‌هایی که طرفین از همسر خود انتظار دارند و آن‌ها را ابراز کرده‌اند توجه کنند. اینکه فرد واسط فکر کند دو فرد «به هم می‌آیند» یا «زن و شوهر خوبی می‌شوند» ابداً دلیل موجهی برای معرفی جوانان به یکدیگر نیست.
به هیچ عنوان اطلاعات شخصی طرفین را بدون اجازه به خانواده دیگر منتقل نکنید و حریم خصوصی دختر و پسر را رعایت کنید.
چرا وقتی می‌دانید پسر یا دختری مشکلی دارد یا رفتار غلطی از او سر می‌زند که به آن اگاهی دارید، واسطه می‌شوید و او را برای ازدواج به فردی دیگر معرفی می‌کنید؟! یا چرا اگر می‌دانید معیار‌های شخص، نامناسب و غیر عقلایی است، بازهم واسطه می‌شوید؟!
چه بسیار خانواده‌هایی که پای اصرار اشتباه و غلط واسطه‌ها زندگی فرزندشان متلاشی شده است. گاهی اوقات دختر یا پسر به دل همدیگر نمی‌نشینند یا احساس می‌کنند مناسب هم نیستند، معرف در این موارد نباید اصرار کند.
یکی دیگر از گلایه‌های بسیاری از خانواده‌ها از افراط واسط معرفی همزمان چند شخص به آقا پسر یا دختر خانم است. این کار هم حواشی زیادی را ایجاد می‌کند و هم سبب دودلی جدی می‌شود و هم در صورت متوجه شدن طرف مقابل با ناراحتی زیادی همراه خواهد بود.
خلاصه اینکه که شور واسطه شدن برای یک خانواده را در نیاورید. چقدر خانواده‌ها گلایه دارند از وساطت‌هایی که روزی چندین نفر را معرفی می‌کنند که حتی ساده‌ترین تشابهات میان دختر و پسر وجود ندارد. گاهی برخی رفتار‌ها ذهنیت بدی نسبت به ازدواج با واسطه و سنتی به وجود می‌آورد که هم اعتبار کار فرد واسط را زیر سؤال می‌برد و هم دختران و پسران را نسبت به این موضوع بدبین می‌کند.
همیشه خود را جای طرف مقابل بگذارید، شاید اینگونه برای معرفی یک فرد برای ازدواج، انصاف بیشتری داشته باشید.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط