شنبه 07 مهر 1403 - 02:53

کد خبر 93601

جمعه 26 خرداد 1402 - 13:00:00


اشعار منتشرنشده «توپاک» کتاب شد


خبرگزاری کتاب ایران/ کتاب «آن گل سرخ که از میان کانکرت رویید» مجموعه اشعار و زندگینامه خودنویس توپاک شکور، رپر فقید سیاهپوست شرق آمریکا است که همراه مقدمه‌هایی از نیکی جیوانی شاعر معاصر سیاهپوست آمریکایی، لیلا استاینبرگ مدیر هنری توپاک و زندگینامه‌ای خلاصه به انتشار درآمده است.
 
کتاب «آن گل سرخ که از میان کانکرت رویید» مجموعه اشعار و زندگینامه خودنویس توپاک شکور، رپر فقید سیاهپوست شرق آمریکا است که همراه مقدمه‌هایی از نیکی جیوانی شاعر معاصر سیاهپوست آمریکایی، لیلا استاینبرگ مدیر هنری توپاک و زندگینامه‌ای خلاصه به انتشار درآمده است. 
 
در مقدمه این کتاب نوشته شده:
توپاک آمارو شکور، رپ خوان، ترانه سرا و شاعر آمریکایی به تاریخ شانزدهم ژوئن مصادف با 26 خرداد 1971 میلادی در محله هارلم شرقی نیویورک چشم به جهان گشود. وقتی پا به جهان گذاشت، سایه پدر بر سر او نبود و مادرش یک ماه و سه روز می‌شد که از بند زندان رها شده بود. آنها در هارلم، ناحیه سیاهپوستان شهر نیویورک زندگی می‌کردند.

مادر توپاک عضو حزب پلنگ سیاه بود و هنگامی که توپاک را باردار بود، به جرم صدوپنجاه فقره اقدام علیه دولت آمریکا از جمله بمب‌گذاری محکوم شده و در زندان به سر می‌برد.
بعد از رهایی از زندان با فردی به نام موتولو شکور ازدواج کرد. موتولو نه عضو ساده بلکه رهبر حزب پلنگ سیاه بود. موتولو شکور جزو ده تنی بود که اف.بی.آی برای سر آن‌ها جایزه تعیین کرده بود. موتولو سرانجام دستگیر شد و اینک سال‌هاست که در حبس به سر می‌برد. او خود را نه شهروند آمریکا بلکه آفریقای جدید می‌داند؛ سرزمینی که سیاهپوستان آمریکا باور دارند باید از بخش جنوبی آمریکا کنونی جدا و به عنوان آفریقای جدید و مستقل محل زیست سیاهپوستان این کشور اعلام و پذیرفته شود.
 
توپاک شکور سرانجام در سن 25 سالگی پس از تماشای مسابقه بوکس مایک تایسون در مسیر بازگشت به خانه مورد سوقصد یک کادیلاک مشکی قرار گرفت و 5 گلوله به بدن او اصابت کرد. پرونده قتل توپاک شکور و نوتوریوس بی.آی.جی به دلیل اختلافات نژادپرستانه و عدم رعایت حقوق شهروندی سیاهپوستان توسط نیروی پلیس سفیدپوست برای همیشه بسته شد و هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است.
در سال 2018، فیلمی با عنوان «شهر دروغ‌ها» با بازی جانی دپ و فارست ویتاکر ساخته شد که به اختلافات نژادپرستانه، علی‌الخصوص این پرونده می‌پردازد.

در این کتاب 75 شعر کوتاه منتشر نشده از توپاک گردآوری شده است که هر یک از آن‌ها اشارات تاریخی‌ای نیز دارد که مورد توجه است. 
این کتاب به همت نشر «فصل پنجم» در 165 صفحه به قیمت 130 هزار تومان چاپ شده و مترجم آن نادر احمدی است.
 



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط