پنجشنبه 30 آبان 1404 - 11:35
بدهی جاری خودروسازان ۶۰۰ همت شد
مهر/دبیر انجمن قطعهسازان کشور گفت: در حال حاضر زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و شکاف بازار حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان شده است.
آرش محبینژاد، دبیر انجمن قطعهسازان کشور، امروز در نشست خبری با اشاره به وضعیت صنعت خودرو و قطعهسازی اظهار کرد: تجهیزات و زیرساختهای این صنعت بهشدت فرسوده و عقبماندهاند. با وجود این شرایط، ظرفیت تولید صنعت قطعهسازی کشور همچنان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است، در حالیکه ظرفیت خودروسازی فعلی تنها ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است.
وی تاکید کرد: نباید این وضعیت بهعنوان پیشرفت تلقی شود؛ بلکه نشاندهنده پسرفت است. برای رسیدن به هدف تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴، باید سرمایهگذاریهای لازم زودتر انجام میشد که متأسفانه به دلیل شرایط اقتصادی، این اتفاق نیفتاده است.
محبینژاد در ادامه افزود: هنوز مشخص نیست قیمت نهایی خودروها چگونه و توسط چه نهادی به ایرانخودرو و سایپا ابلاغ خواهد شد. گرچه سایپا قیمتهای پیشنهادی را طبق تأیید وزارت صمت اعلام کرده، اما اختلافاتی در این زمینه وجود دارد.
به گفته وی، در حال حاضر زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و شکاف بازار (تفاوت قیمت بازار و کارخانه) به حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بالغ شده که این رقم هر روز بیشتر میشود.
این فعال صنفی تصریح کرد: بخش زیادی از مطالبات زنجیره تأمین، بهویژه قطعهسازان، هنوز تسویه نشده و متأسفانه بدهی خودروسازان خصوصی به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. از مجموع بدهیهای قطعهسازان نیز حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان (۵۵ همت) تعیین تکلیف نشده که بخش عمده آن مربوط به خودروسازان خصوصی است.
محبینژاد با بیان اینکه توان پرداخت بدهی در برخی خودروسازان وجود ندارد، گفت: در حال حاضر، بخش عمده تأمین مالی از طریق اوراق، چکهای مدتدار، و روشهای زنجیرهای صورت میگیرد. جالب است بدانید که حتی برخی از چکهای خودروسازان، بهویژه خودروسازان خصوصی، برگشت میخورند.
وی اظهار کرد: بدهی دو خودروساز بزرگ کشور در حال حاضر معادل ۶۰۰ درصد قیمت محصولاتش است؛ یعنی حدود ۲۵ برابر سرمایه پایه آن شرکت، که نسبت به پارسال نیز افزایش یافته و کاهش نیافته است. این وضعیت در شرایطی به وجود آمده که هیچ فرصت واقعی در بازار وجود نداشته است.
دبیر انجمن قطعهسازان با اشاره به تأثیر تحریمها بر صنعت خودرو گفت: ما در دو دوره تحریمی گذشته شرایط دشواری را پشت سر گذاشتهایم، اما وضعیت فعلی از نظر ساختاری نگرانکنندهتر است. در خردادماه سال جاری، تولید خودرو در کشور نسبت به خرداد سال گذشته کاهش داشته و تولید خودروهای سواری با کاهش ۴۰ درصدی روبهرو شده است. این کاهش در مجموع سهماهه ابتدایی سال نیز به حدود ۱۵ درصد رسیده است.
محبینژاد با اشاره به تعطیلات گسترده و مشکلات تولید در خردادماه تصریح کرد: با وجود این شرایط، اگر تصمیمات درست اتخاذ شود، میتوان وضعیت را جبران کرد. با این حال، آمار فعلی نشان میدهد که شکاف مالی صنعت (تفاوت وقیمت کارخانه و بازار) به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که دلیل عمده آن قیمتگذاری دستوری و نبود نقدینگی در بازار است.
وی افزود: هماکنون عرضه در بازار وجود دارد اما تقاضای واقعی وجود ندارد و این موضوع به دلیل کاهش توان خرید مردم است. کاهش گردش مالی در بازار به معنای رکود است، نه بهبود وضعیت. برخلاف تصور عمومی، پایین بودن تقاضا نشاندهنده بحران در بازار خودرو است.
دبیر انجمن قطعهسازان همچنین خاطرنشان کرد: مواد اولیه صنعت خودرو عمدتاً داخلی هستند و بهجز برخی اقلام خاص، وابستگی زیادی به واردات ندارند. اما با این حال، افزایش قیمت نهادههای تولید و تورم، باعث کاهش شدید قدرت خرید مردم شده است.
محبینژاد به نظام توزیع و رانت موجود در بازار خودرو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، بسیاری از مردم قادر به خرید خودرو با قیمتهای کارخانهای نیستند و مجبورند از بازار آزاد و با قیمتهایی بالاتر از نرخ دلار خودرو تهیه کنند. این در حالی است که واسطهها و کسانی که از قرعهکشی خودرو بهرهمند میشوند، از این تفاوت قیمت سود میبرند.
وی تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل میدهند و از هر خانواده دارای فرزند دوم به بالا، عملاً نیمی از جمعیت مشمول بحران تأمین خودرو هستند. همچنین، ۲۰ درصد از نیاز بازار مربوط به خودروهای فرسوده است. در چنین شرایطی، اگر تدابیر جدی اتخاذ نشود، بحران بازار خودرو و قطعهسازی در کشور تشدید خواهد شد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور در ادامه ضمن نمایش فاکتورهایی از فروش خودروهای تولید داخل، تصریح کرد: در یک فاکتور مربوط به خودرویی با قیمت درب کارخانه ۶۴۸ میلیون تومان، مصرفکننده مجبور به پرداخت یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان در بازار آزاد شده است؛ یعنی ۶۰ درصد گرانتر! این اختلاف ۶۰ درصدی، ۴۰ درصد به جیب دلالان و ۲۰ درصد به دولت، بیمه، مالیات و عوارض میرود.
محبینژاد ضمن تاکید بر هزینههای مالی پنهان در قیمت خودرو، اظهار کرد: در یکی از خودروسازان هزینه مالی تولید حدود شش درصد و در زنجیره تأمین هم حدوداً همین مقدار است؛ در حقیقت مجموعاً ۱۲ درصد. این عدد در خودروساز دیگر به بیش از ۲۰ درصد میرسد. بانکها نیز از این وضعیت بینصیب نیستند و حدود ۲۵ درصد از قیمت تمامشده خودرو را از محل بهره بانکی برداشت میکنند. صراحتاً میتوان گفت که بهره ۲۳ درصد، در واقع یک شوخی است و بهره مؤثر ۳۵ تا ۴۰ درصدی در اقتصاد کشور، نفس صنعت را بریده است.
درخواست قطعهسازان: ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی فوری
این عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور ضمن اشاره به نشستهای مشترک انجمنهای قطعهسازی در آغاز جنگ اخیر خاطرنشان کرد: از همان ابتدا به وزیر اعلام کردیم که دستکم ۲۰ هزار میلیارد تومان پول نقد باید فوراً به زنجیره تأمین تزریق شود. در غیر اینصورت، تیراژ تولید روز به روز نزولی خواهد شد. در روزهای اخیر دیگر شاهد فاکتور شدن کالا در راه نیستیم؛ اگر این نقدینگی تأمین نشود، تبعات آن گسترده خواهد بود و مواردی همچون ریزش نیروی انسانی، کاهش تیراژ تولید و افزایش مجدد شکاف بازار را در پی خواهد داشت.
سهم ناچیز صنعت از بستههای حمایتی
دبیر انجمن صنایع همگن ضمن انتقاد از حذف ابعاد مالی بستههای حمایتی برای صنایع، گفت: از بسته ۳۴ بندی مصوب، تقریباً هیچکدام از بندهایی که بار مالی برای صنعت داشت، اجرایی نشده است. تنها بند ١ آن باقی مانده که آن هم به چند صنعت خاص مربوط میشود.
وی ضمن اشاره به اینکه صنعت قطعهسازی در حال ورود مجدد به دوران تعدیل نیروست، گفت: سالها بود که تعدیل نیرو نداشتیم، اما امروز دوباره با آن مواجه شدهایم. اگر نقدینگی تزریق نشود و تکلیف بدهیهای دولت، بیمه و دارایی مشخص نشود، این وضعیت تشدید خواهد شد. ما هشدار دادهایم و اکنون منتظر عمل هستیم.
دو مطالبه فوری برای نجات صنعت
محبینژاد در جمعبندی دو درخواست اصلی و دارای فوریت صنعت قطعهسازی، ضمن تاکید بر بحرانی بودن وضعیت صنعت قطعهسازی کشور، خطاب به دولت و تصمیمگیران اقتصادی کشور تصریح کرد: تزریق مستقیم ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به زنجیره تأمین اولین درخواست جدی ماست.
وی ضمن تاکید بر نیاز فوری به پول نقد واقعی و بدون واسطه، گفت: ما به تزریق ۲۰ هزار میلیارد تومان پول نقد سبز، یعنی نقدینگی واقعی و قابل خرج، نیاز داریم. نه اینکه اعلام شود فلان میزان به خودروساز اختصاص یافته، ولی در نهایت سهمی به زنجیره تأمین نرسد. در بسیاری از موارد، مشخص نیست از اعتبارات تخصیصیافته به خودروساز، چه مقدار به قطعهساز میرسد. ما بهطور مشخص ۲۰ هزار میلیارد تومان در خود زنجیره تأمین نیاز داریم، نه از طریق واسطه.
این عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه افزود: درخواست دوم ما فریز سهماهه بدهیهای دولتی برای تنفس صنعت است؛ دولت بدهیهای صنعت قطعهسازی به نهادهایی نظیر مالیات و تأمین اجتماعی را به مدت سه ماه فریز کند تا بتوانیم برای مدتی تنفس داشته باشیم و نقدینگیمان را مدیریت کنیم. اصل بدهی هم برای سه ماه فریز شود؛ بعد از آن، حتی جریمهاش را پرداخت میکنیم.
محبینژاد در پایان تصریح کرد: تا این دو مطالبه محقق نشود، امکان ورود به بررسی سایر بندهای بسته حمایتی وجود ندارد. بسیاری از استانها اصلاً خبر ندارند بسته ابلاغ شده یا خیر. فعلاً این دو خواسته اصلی ماست، بعد اگر برآورده نشد، درباره تبعات ناترازی در زنجیره تأمین، انباشت مواد اولیه داخلی و سایر مسائل صحبت خواهیم کرد.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
چراغ قوه همه کاره ( پاور بانک، شیشه شکن و ... )
-
هشدار آبفای کشور به مردم؛ هیچ ماموری فعلا برای قرائت کنتور آب مراجعه نمیکند
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
جارو شارژی !! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
فشار آبرو چند برابر کن ....
-
فرمانده کل قوا: ملت ایران در مقابل جنگ تحمیلی محکم میایستد همانگونه که در مقابل صلح تحمیلی نیز محکم خواهد ایستاد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
پایان زودهنگام گنبد آهنین؟ اسرائیل مجبور به جیرهبندی موشکها شد
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
واکنش عراقچی به تجاوز امروز آمریکا به تأسیسات هستهای فردو، نطنز و اصفهان
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
آخرین اخبار
-
مدیر کل صدا و سیما بر اقدامات عملی در کاهش تصادفات تاکید کرد
-
نجات معجزهآسای جوان ۱۸ ساله در مجتمع پیامبر اعظم(ص) بندرعباس
-
مریم امیرجلالی: چرا دو پاره استخون مد شده؟!
-
نوجوان پارسیانی پس از مدتها حبس به آغوش گرم خانواده بازگشت
-
قتل بچهمحل به خاطر «قلدری»
-
واکنش شمسایی به انتشار عکس فغانی در کنار ترامپ
-
دریافت هرگونه کامزد برای ارز اربعین ممنوع
-
واکنش روسیه به خط و نشانهای تعرفهای و نظامی ترامپ
-
قبوض جدید آب برای مشترکان تهرانی صادر میشود
-
چهره ها/ ژست و استایل جذاب بیتا سحرخیز در کافهای دنج
-
قیمت جدید نان در استان مرکزی اعلام شد
-
خوشحالی بولی و اقبالی: این جام باورنکردنی است!
-
باید بیاموزیم که چه تغییراتی را متناسب با تغییر اقلیم انجام دهیم!
-
بهرهبرداری از ۲۸۳ طرح عمرانی و خدماتی در هفته بهزیستی
-
سریال فرارهای باورنکردنی از زندان
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
دریافت هرگونه کامزد برای ارز اربعین ممنوع
سهشنبه 25 تیر 1404 - 16:00:00
قبوض جدید آب برای مشترکان تهرانی صادر میشود
سهشنبه 25 تیر 1404 - 15:44:00
تنها ۱۴ درصد از حجم مخازن سدهای تهران پر است
سهشنبه 25 تیر 1404 - 15:09:25
ثبتنام طرح نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده آغاز شد
سهشنبه 25 تیر 1404 - 15:08:14
راهنمای خرید اسپلیت ایوولی: قیمت بهروز، گارانتی و شماره تماس نمایندگی
سهشنبه 25 تیر 1404 - 15:03:12