پنج‌شنبه 30 آبان 1404 - 17:03

کد خبر 951254

سه‌شنبه 25 تیر 1404 - 16:40:00


سنگرهای پنهان در زمان جنگ؛ روایت ۱۲ روز نظارت موثر بر بازار یزد


ایرنا/ در ۱۲ روز پرتنش که کشور درگیر تجاوز رژیم صهیونسیتی بود، نوسانات بازار می‌توانست آرامش روانی جامعه را برهم بزند، تلاش تیم‌های نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان یزد با همراهی سایر نهادهای مسئول، که بی‌وقفه در میدان بودند باعث شد تا جریان عرضه کالا از تولید تا مصرف مختل نشود و جامعه از این بحران عبور کرد.

این روزها، سنگرهای پنهانی شکل گرفت که بازرسان و ناظران در آن، بی‌وقفه و با دقت، جریان تولید، توزیع و عرضه کالا را رصد کردند تا کمبودی در بازار ایجاد نشود و آرامش روانی مردم حفظ گردد.

تجربه یزد در این روزهای حساس، نمونه‌ای موفق از مدیریت بحران در بازار است که نشان می‌دهد چگونه همدلی، هماهنگی و همکاری دستگاه‌های نظارتی، اطلاعاتی، امنیتی و قضایی می‌تواند از بروز هرگونه سوءاستفاده اقتصادی جلوگیری و اعتماد عمومی را تقویت نماید.

روایت ۱۲ روز نظارت بی‌وقفه بازار یزد، قصه تلاش، همدلی و هماهنگی در دل بحران بود، این سنگرهای پنهان که توسط تیم‌های بازرسی و نهادهای نظارتی شکل گرفت، نه تنها از التهاب بازار جلوگیری کرد بلکه به عنوان الگویی برای مقابله با بحران‌های آینده اقتصادی در کشور باقی خواهد ماند.

این گزارش، شرح ۲ عملیات مهم را بازگو می‌کند؛ نخست، نظارت دقیق و همه‌جانبه بر زنجیره تأمین کالا و دوم، تشکیل ائتلافی کامل از نهادها برای مقابله با تخلفات و سودجویی در بازار.

رصد رگ‌های بازار با ۷۹۸ بازرسی برای تأمین بی‌وقفه کالا

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد، دراین‌باره به خبرنگار ایرنا گفت: تلاش‌های مستمر تیم‌های بازرسی و همکاری گسترده بین دستگاه‌های نظارتی و امنیتی، کلید موفقیت در کنترل بازار و حفظ آرامش مردم بود، با تشکیل ۴۲ گشت مشترک متشکل از نمایندگان اداره اطلاعات، نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی و دیگر نهادها، توانستیم برخی تخلفات را به سرعت شناسایی و برخورد کنیم.

" محمدرضا صادقیان" افزود: این هماهنگی و همدلی نهادها باعث شد بازار استان در این روزهای حساس بدون اختلال و التهاب خاصی به کار خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: گشت‌های مشترک، تنها به نظارت صنفی محدود نبودند؛ بلکه با ترکیب داده‌های اطلاعاتی و توان اجرایی، قابلیت واکنش سریع نسبت به هرگونه گزارش مردمی یا رفتار مشکوک در بازار را فراهم کردند.

صادقیان اضافه کرد: در مرحله نخست این طرح، بازرسان در کارخانه‌ها حضور یافته و بر روند تولید نظارت کردند تا از توقف تولید و احتکار جلوگیری شود،در واقع، اولین سنگر مقابله با التهاب بازار، خود کارخانه‌ها بودند، همچنین بازرسی‌های مکرر از شرکت‌های پخش استانی و سراسری انجام شد تا جریان توزیع کالاها به صورت منظم و بدون وقفه ادامه یابد زیرا توزیع امن و روان به اندازه تولید اهمیت دارد.

حضور در خط مقدم عرضه

وی تصریح کرد: همچنین تیم‌های بازرسی به فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای برای جلوگیری از کمبودهای ساختگی و گرانی نامتعارف به صورت مستمر مراجعه کرده و بر قیمت‌گذاری و تأمین کالا نظارت داشتند تا از شکل گیری اضطراب عمومی و هجوم خریدجلوگیری شود.

نظارت مویرگی و فراگیر؛ پوشش کامل واحدهای صنفی

وی اضافه کرد: از بزرگترین شرکت پخش تا کوچکترین واحد صنفی ، هیچ نقطه ای از زنجیره توزیع از چشم بازرسان دور نماند و این نظارت مویرگی بر اصناف در سطح استان با انجام ۷۹۸ بازرسی صورت گرفت با توجه به حضور پررنگ همه نهادهای مسئول در گشت‌های مشترک، بازار یزد توانست در برابر تهدیدهای فرصت‌طلبان و سودجویان مقاوم بماند و به ثبات نسبی دست یابد.

بازدارندگی هوشمندانه

صادقیان گفت: حضور همه‌جانبه نهادها، فضای بازار را نسبت به هرگونه روزنه برای احتکار، گران‌فروشی یا عرضه خارج از شبکه بست و ریسک هرگونه سودجویی را به حداکثر رساند.

حفظ آرامش روانی جامعه فراتر از کنترل قیمت

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت یزد افزود: هدف نهایی این عملیات مشترک فراتر از کنترل بازار بود؛ ما می‌خواستیم آرامش روانی جامعه حفظ و اعتماد مردم نسبت به عملکرد دستگاه‌های نظارتی بیشتر شود و این، از اصلی‌ترین دستاوردهای عملیات ۱۲ روزه بود.

وی اضافه کرد: دیدن اقتدار و هماهنگی دستگاه‌های مسئول، بزرگترین سد در برابر گسترش شایعات و نگرانی‌های عمومی بود و به حفظ ثبات اجتماعی در حساس‌ترین روزها کمک کرد.

تشکیل ۱۹۷ فقره پرونده تخلف صنفی یزد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت یزد در ادامه گفت: از ۲۳ خرداد تا ۳ تیر ۱۴۰۴، یک‌هزار و ۲۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی، مراکز عرضه و انبارها انجام شده که در پی آن، ۱۹۷ فقره پرونده تخلف تشکیل شد.

صادقیان ارزش ریالی این پرونده‌ها را معادل ۱۱۸ میلیارد و ۲۵۲ میلیون ریال اعلام کرد و از سیر مراحل قانونی در مراجع ذی‌ربط خبر داد.

وی افزود: گران‌فروشی، احتکار، عدم ثبت موجودی کالا، تقلب و عدم درج قیمت از مهم‌ترین تخلفاتی بوده که توسط بازرسان شناسایی و گزارش شده است.

صادقیان اضافه کرد: همچنین در بازه مورد اشاره، تعداد یک‌هزار و ۸۲۱ گزارش مردمی در خصوص کالاهای اساسی از جمله برنج، نان، مرغ و روغن خوراکی در سامانه ۱۲۴ ثبت شده که تمامی آن‌ها قابلیت پیگیری داشت و به صورت کامل مورد رسیدگی قرار گرفت.

عملیات گسترده اداره کل صمت استان یزد، با بازرسی و گشت‌های مشترک، نه تنها ثبات بازار را در روزهای حساس تضمین کرد، بلکه نمونه‌ای موفق از نظارت میدانی کارآمد و همکاری نهادی هدفمند را به نمایش گذاشت.

همچنین تشکیل و رسیدگی به هزاران گزارش مردمی، نشان‌دهنده جدیت دستگاه‌های نظارتی در برخورد با تخلفات است؛ موضوعی که پیام روشنی به سودجویان بازار ارسال می‌کند که «جایی برای تخلف و سوءاستفاده نیست».

این تجربه موفق، فراتر از یک عملیات مقطعی، چارچوبی برای مدیریت بحران‌های آینده بازارهای استان‌ها ارائه می‌دهد، مدل تشکیل گشت‌های مشترک با بهره‌گیری از داده‌های اطلاعاتی و مشارکت همه‌جانبه نهادها، می‌تواند به الگویی برای دیگر استان‌ها تبدیل شود.

همچنین این تجربه نشان می‌دهد که ثبات بازار تنها به کنترل قیمت‌ها یا عرضه کالا محدود نمی‌شود بلکه حفظ آرامش روانی جامعه و اعتماد عمومی، بخشی جدایی‌ناپذیر از مدیریت بازار است.






پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط