یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 08:45

کد خبر 95591

یک‌شنبه 28 خرداد 1402 - 09:01:08


آموزش صرفه‌جویی در مصرف‌آب به کودکان


خراسان/ نمی‌دانم متولد چه سالی هستید اما به احتمال زیاد «مصرف بی‌رویه، کار خیلی بدیه» را با ریتم و آهنگ بلدید بخوانید چون تیزر آن بارها از تلویزیون پخش شده است و آن را شنیده‌اید. شاید با همین فرمول و توجه به چند مسئله دیگر بتوان صرفه‌جویی در مصرف آب را به کودکان آموخت. ما در ادامه به چند روش اشاره خواهیم کرد.

خودتان رعایت کنید |کودکان هر آن چه را می‌بینند عمل می‌کنند. پس اگر کتاب بخوانیم کتاب می‌خوانند، اگر دروغ بگوییم دروغ گفتن را یاد می‌گیرند و اگر صرفه‌جویی کنیم و در مصرف آب نکاتی را رعایت کنیم، آن‌ها هم همین رویه را در پیش می‌گیرند.
قصه و شعر را دست‌کم نگیرید| کودکان بسیاری از مفاهیم مهم انسانی و نوع‌دوستی را از طریق پویانمایی، شعر و داستان یاد می‌گیرند. سعی‌کنید قصه و شعرهایی را در قالب صرفه‌جویی آب برای آن‌ها بخوانید تا به روش خود با این موضوع آشنا ‌شوند.
جلوی آب‌بازی را بگیرید| بیشتر کودکان عاشق آب‌بازی در فصل گرم سال هستند. کودک شما باید یاد بگیرد که فقط استخر و حوض می‌تواند فضای مناسبی برای آب بازی باشد و اجازه ندارد با شیلنگ آب در حیاط یا وان و لگن آب و شیرآب باز ساعت‌ها مشغول بازی و سرگرمی شود.
با کودکان شریک شوید| اگر شیرآب چکه‌می‌کند و می‌خواهید آن را تعمیر کنید تا حد امکان کودکان را در تعمیر آن شریک کنید. اگر می‌خواهید به گلدان‌تان آب بدهید، به او توضیح دهید که این آب حاصل از شستن سبزیجات و میوه‌هاست. به کودک‌تان نشان دهید با یک لیوان آب هم می‌توان مسواک زد. با این روش می‌توانید منظورتان از صرفه‌جویی در مصرف آب را به صورت عملی به آن‌ها یاد بدهید.

تکرار و استمرار داشته باشید| زمانی که به فرزندتان کمک می‌کنید تا دست‌های خود را بشوید، مراقب مصرف آب باشید. هر وقت به آب احتیاجی نیست، شیر را ببندید و اجازه دهید کودک شما این کار را بارها ببیند. لازم نیست کلمه‌ای به زبان بیاورید، همین تکرار و استمرار می‌تواند در شکل‌گیری عادات صحیح به کودک شما کمک کند.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط