شنبه 07 مهر 1403 - 02:54

کد خبر 95798

یک‌شنبه 28 خرداد 1402 - 10:59:56


هوش مصنوعی از خلق اثر هنری اصیل عاجز خواهد ماند


خبرگزاری کتاب ایران/ مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان در ارتباط با هوش مصنوعی و حضور آن در عرصه‌های مختلف نیز اشاره کرد و گفت: آنچه باور دارم این است، هوش مصنوعی از خلق اثر هنری اصیل عاجز خواهد ماند.
 
«قربان ولئی» با اشاره به اینکه شعر منشا و غایت احساسات است، اظهار کرد: این بدان معنا است که هم گوینده شعر و هم شنونده از شنیدن آن لذت می‌برد.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه طبق نظر کارشناس ۱۰۰ احساس در انسان وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه در شعر معاصر تنها دو حس غم و عشق تبلور یافته است.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس یک اتفاق مقدس است، خاطر نشان کرد: این رویداد ورای جناح و سیاسی‌ها است و باید به همان عظمتی که داشت به آن پرداخته شود.

ولیئی با اشاره به اینکه باید شاعران بیشتر در مورد جنگ اطلاعات کسب کنند، اضافه کرد: در شعرهای جدید دفاع مقدس بیشتر از نمادهای تکراری استفاده می‌شود.

این استاد شعر با بیان اینکه بازتاب انفسی جنگ در  شعرهای قیصر امین پور تجلی دارد، بیان کرد: این بازتاب در شعرهای کنونی دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برای بهبود شعر دفاع مقدس باید پژوهش در آثار برتر دفاع مقدس اتفاق بیفتد، ادامه داد: باید علل و عوامل موفقیت برخی آثار نسبت به سایر آثار شناسایی شود.

ولیئی با اشاره به اینکه اعتقاد داریم مرزها دیگر فیزیکی نخواهد بود، بیان کرد: در آینده اندیشه و فرهنگ و هنر مرزها را مشخص می‌کنند، شاعران در تعیین مرز فرهنگی و ایجاد هویت باید فعال باشند.

استاد دانشگاه در ارتباط با هوش مصنوعی و حضور آن در همه عرصهها نیز اشاره کرد و  گفت: آنچه باور دارم این است، هوش مصنوعی از خلق اثر هنری اصیل عاجز خواهد ماند.

 قربان ولیئی سال ۱۳۴۹ در شهر صحنۀ کرمانشاه متولد شد، وی دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تربیت مدرس تهران است و در حال حاضر مدیریت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان را بر عهده دارد.

جهان‌بینی عاشقانه و عارفانه ولیئی حس و حالی بدیع به اشعارش بخشیده است. او سابقۀ دریافت جایزۀ کتاب سال و کتاب فصل را دارد.

«ترنم داودی سکوت»، «با دو چشم دچار یکتایی»، «زیارتنامۀ روح» و «جوان شدن جاودانگی» برخی از آثار او است.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط