جمعه 30 شهریور 1403 - 01:54

کد خبر 9583

شنبه 12 فروردین 1402 - 11:00:00


عزم انویدیا برای حذف کارت گرافیک های فیک GeForce از بازار


سخت افزار/ اگر اهل دنبال کردن بازار کارت گرافیک در کشور چین – و یا حداقل اخبار مربوط به آن باشید، حتماً متوجه شده‌اید که در بازار چین، ناگهان سروکله یک سری برند بی‌نام‌ونشان پیدا می‌شود و این برندها، کارت گرافیک‌های خودشان را با طراحی‌های خاص به بازار عرضه می‌کنند. ممکن است در نگاه اول تصور بشود که این برندها از شرکای برد انحصاری انویدیا در چین هستند، اما داستان واقعی چیز دیگریست و «پرونده کارت گرافیک های فیک GeForce» اینجا شکل می‌گیرد.

کارت گرافیک های فیک GeForce، پاشنه آشیل بازار چین
همیشه برای ما سوال بوده که شرکت انویدیا با این برندهای جعلی در بازار چین مقابله نمی‌کند و جلوی عرضه کارت گرافیک های فیک و لایسنس نشده GeForce توسط آن‌ها را نمی‌گیرد. اینطور که به نظر می‌رسد، پرونده این کارت گرافیک‌ها یک پرونده پیچیده است و اوضاع اینقدر هم ساده نیست. برخی برندهای چینی نظیر JieShou، Bingying، 51RSIC و برندهای دیگر، اصلاً شرکای رسمی انویدیا نیستند. در واقع، این شرکت‌ها از نظر قانونی اصلاً حق و اجازه عرضه کارت گرافیک GeForce ندارند.

کاربران می‌توانند این کارت گرافیک‌ها را به آسانی روی هر خرده‌فروشی آنلاین چینی پیدا کنند و متأسفانه پلتفرم‌های معروف مانند آمازون، AliExpress، Wish و Newegg این کارت‌ها را عرضه می‌کنند و روی eBay هم می‌توان آن‌ها را به وفور پیدا کرد. در صورتی که یک کارت گرافیک به صورت مستقیم از کشور چین ارسال بشود، پیگیری خرید پس از آن و استفاده از خدمات پس از فروش بسیار کار دشواری است.


حتی برخی از این شرکت‌های چینی، کارت گرافیک‌های برندهای معروف را به تعداد انبوه و قیمت پائین‌تر خریداری و سپس برچسب‌ها و برند آن را تغییر می‌دهند. یکی از مثال‌های این حیله، کارت گرافیک Manli RTX 4090 است. شرکت Manli به Videocardz اعلام کرده بود که کارت گرافیک معرفی شده در خبر، در اصل یک کارت گرافیک 51RISC بوده و 51RISC طراحی و تصاویر شرکت Manli را دزدیده است.

کارت گرافیک های لپ تاپ، در قالب دسکتاپ!
یکی دیگر از مثال‌های این کارت گرافیک های فیک GeForce، کارت گرافیک‌های لپ تاپ هستند که به نسخه دسکتاپ تبدیل می‌شوند. این کارت گرافیک‌ها البته که بسیار خاص هستند و طراحی PCB آن‌ها بسیار جالب است. برخی کاربران ممکن ترجیح بدهند که به جای کارت‌های گرانقیمت دسکتاپ، به سراغ این کارت‌ها بروند. اما نکته مهم این است که این کارت گرافیک‌ها، اصلاً نباید وجود داشته باشند! شرکت انویدیا به هیچ شرکتی اجازه نداده که کارت گرافیک لپ تاپ را به صورت کارت گرافیک دسکتاپ تولید کند و بفروشد. به همین خاطر شاید این کارت‌ها بلافاصله پس از عرضه کار کنند، اما هیچ پشتیبانی نرم افزاری رسمی برای آن‌ها وجود ندارد. حتی اوضاع از این هم بدتر می‌شود، چرا که برخی شرکت‌ها این کارت گرافیک‌ها را با درایورهای ویروسی عرضه می‌کنند.

در نهایت، نوبت به کارت گرافیک‌های ماین شده می‌رسد. یک سری شرکت وجود دارند که به صورت تخصصی کارت گرافیک‌های ماین شده را جمع‌آوری، تمیز و پاکسازی، سپس بسته‌بندی و عرضه می‌کنند. برخی از این شرکت‌ها کار خود را به حدی تمیز انجام می‌دهند که نمی‌توان متوجه شد کدام کارت گرافیک واقعاً نو است و کدام کارت، پاکسازی شده. حتی در مواردی دیده شده که برخی از این شرکت‌ها، چیپ حافظه کارت‌های ماین شده را رنگ‌آمیزی می‌کنند تا زردیِ رنگ پوشش آن‌ها به خاطر ماینینگ از بین برود.


بالاخره، واکنش انویدیا…
حال، به سراغ خبر اصلی می‌رویم. شرکت انویدیا بالاخره وارد عمل شده و مکاتبات خود را با پلتفرم‌های فروش آنلاین چینی برای جمع‌آوری کارت گرافیک های GeForce فیک از بازار آغاز کرده است. طبق توافقی که انجام می‌شود، خرده‌فروشی‌های آنلاین دیگر حق ندارند کارت گرافیک‌های قدیمی و کارکرده GTX 16، GTX 10 و RTX 20 بفروشند. حداقل چهار پلتفرم از پتلفرم‌های معروف چینی پیشنهاد انویدیا را پذیرفته‌اند.

انویدیا از طریق پلتفرم‌های فروش آنلاین چینی، ارتباط خود را با شرکای برد رسمی‌اش (نظیر ایسوس، گیگابایت و MSI و…) توسعه می‌دهد و کارت گرافیک‌های جدید خود یعنی RTX 30 و RTX 40 را به بازار عرضه می‌کند، چرا که احتمال جعلی بودن این کارت‌های جدید بسیار کمتر از کارت‌های قدیمی است. اما سوال این است که چرا انویدیا باید این همه مدت برای حل این مشکل صبر کند و اقدامی نکند؟ این مشکل سال‌هاست در بازار کارت گرافیک وجود داشته و مشکل امروز و دیروز نیست.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط