جمعه 30 شهریور 1403 - 08:11

کد خبر 9852

شنبه 12 فروردین 1402 - 18:01:00


معرفی «چانگان ایدو پلاس ۲۰۲۳»/ رقیب «آریزو ۵ اسپرت» به ایران می‌آید؟


گجت نیوز/ چانگان ایدو پلاس 2023 – Changan Eado PLUS یک سدان کامپکت چینی و رقیب برحق آریزو 5 اسپرت است که برای واردات به ایران، بی نهایت اشتیاق دارد.

سگمنت سدان‌های جمع و جور در ایران به جولانگاه چینی‌ها تبدیل شده است. در حال حاضر فعلا از واردات تویوتا کرولا یا هیوندای النترا خبری نیست و کیا سراتو کوشا خودرو هم برای قرار گرفتن در این دسته، کمی بزرگ به نظر می‌رسد و بیشتر رقیب چانگان ییدا خواهد بود. حالا ام وی ام آریزو ۵ اسپرت قرار است با برند مدیران خودرو، به این جمع اضافه شود؛ اما رقیب آن کیست؟ سایپا می‌تواند با واردات چانگان ایدو پلاس ۲۰۲۳، این رقابت را داغ‌تر از همیشه کند. در ادامه با مشخصات فنی، قیمت، امکانات و آپشن‌های چانگان ایدو پلاس جدید آشنا خواهیم شد و به کابین و ظاهر تقریبا زیبای آن نگاهی خواهیم داشت.

معرفی کوتاه چانگان ایدو پلاس ۲۰۲۳

این خودرو از نظر ابعاد، کمی کوچک‌تر از چانگان ییدا است و احتمالا با سه تریم متفاوت، راهی ایران خواهد شد. حضور گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه در تریم پرچمدار، یکی از جذابیت‌های این خودرو است که نسخه ۶ سرعته آن را در کی ام سی J7 دیده بودیم. همچنین نسبت به ایدو مدل ۱۳۹۴ که در ایران حضور دارد، به کلی تغییر شکل داده و حتی در برابر ایدو مدل ۲۰۲۲ هم یک فیس لیفت جذاب به حساب می‌آید! به هر حال واردات چانگان ایدو پلاس مدل ۲۰۲۲ به درهای بسته خورد، اما امید داریم که نسخه فیس لیفت و جدید آن راهی ایران شود!



مزایا و معایب چانگان ایدو جدید سایپا


مزایا
سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب
کابین مدرن با دو نمایشگر دیجیتالی
قیمت پایین (فقط ۱۰ هزار دلار در نسخه استاندارد)
آپشن‌های متوسط و تجهیزات ایمنی مناسب


معایب
چهره خسته کننده و معمولی
استفاده زیاد از پلاستیک خشک در کابین
فقدان پیشرانه توربو شارژ در نسخه استاندارد


طراحی ظاهری و ابعاد چانگان ایدو فیس لیفت جدید

با توجه به برچسب قیمت این خودرو (که در انتهای کار به آن می‌رسیم)، توقع زیادی از چهره و ظاهرش نداریم. در قسمت جلوپنجره، شاید طرحی از کرولاهای 2017 را داشته باشیم که چینی سازی شده است؛ یعنی چراغ‌های دوگانه با هواکش‌ V شکل در سپر و نهایتا دی لایت‌هایی که در کاسه‌ی هواکش‌های گلگیر نصب شده‌اند. نمای کناری به رینگ‌های 17 اینچی 5 پره محدود می‌شود که حتی از دور هم، ارزان بودن خود را فریاد می‌زنند. البته حضور ترمزهای دیسکی در پشت رینگ‌ها، کمی خیال شما را راحت خواهد کرد.

نمای عقب البته کمی هیجان انگیزتر است و طراحی خشن‌تری دارد. در این قسمت می‌توانید اسپویلر دم اردکی و سیستم اگزوز دو کاناله را پیدا کنید که البته فقط یکی از آن‌ها میزبان لوله اگزوز واقعی است. در انتهای این قسمت به ابعاد چانگان ایدو پلاس ۲۰۲۳ می‌رسیم که تقریبا شامل ۴.۵ متر طول، ۱.۸ متر عرض و ۱.۴ متر ارتفاع است و فاصله‌ محورهای آن هم به ۲.۶ متر می‌رسد.


کابین و داشبورد چانگان ایدو مدل جدید

داشبورد و اتاق چانگان ایدو پلاس 2023 هیچ تناسبی با قیمت ارزان آن ندارند. نمایشگر مولتی مدیا لمسی و کلاستر دیجیتال آن، با فرمت دوال اسکرین و 10.25 اینچی طراحی شده‌اند و جالبتر از همه، دکمه استارت کی لس هم دیگر در کنار فرمان نیست و دقیقا روبروی دنده قرار دارد. دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل هم روی فرمان D کات با غربیلک 3 پره‌ای نصب شده‌اند و تریم پیانویی داشبورد هم به چشم نوازتر کردن آن کمک می‌کند. دقیقا به مانند تویوتا کرولا، روی کنسول وسط یک دستگیره نصب شده تا سرنشین جلویی را بهتر به صندلی بچسباند!

روی کنسول میانی، علاوه بر اهرم دنده با حالت خلبانی، دکمه‌های ترمز پارک برقی و اتوهلد هم به چشم می‌آیند. همچنین دو جالیوانی و پد شارژ وایرلس هم در این قسمت و در کنار شارژر فندکی و پورت شارژ USB دیده می‌شوند. دکمه انتخاب حالت حرکت هم با سه حالت اسپرت، اکو و نرمال با تریم پیانویی در اینجا نصب شده است.


مشخصات فنی و آپشن ها و امکانات چانگان ایدو پلاس ۲۰۲۳
خودرو سدان جمع و جور چانگان ایدو پلاس ۲۰۲۳ در سه تریم مختلف راهی بازار خواهد شد که هر سه تریم، امکان واردات به ایران را دارند. نسخه استاندارد چانگان ایدو پلاس ۲۰۲۳ میزبان یک موتور چهار سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند ۱۲۶ اسب بخار قدرت و ۱۶۱ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخ‌های جلویی بفرستد.

تریم بعدی، دقیقا همین پیشرانه را دارد، اما به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده که لذت یک رانندگی بی دردسر را به خریداران هدیه می‌کند. احتمالا این گیربکس سی وی تی اتوماتیک، از نوع نسل سوم باشد و از سیستم 9 دنده مصنوعی پشتیبانی کند. تریم بلو وال چانگان ایدو پلاس 2023 (Blue Whale NE) جذاب‌ترین نسخه از این خودرو است که در زیر کاپوت خود، یک پیشرانه 1.4 لیتری توربو شارژ را حمل می‌کند.

توان این نسخه به ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد که تمام این توان توسط یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه (با سیستم کلاچ خیس یا همان DCTW) به چرخ‌های جلویی می‌رود.

مصرف سوخت چانگان ایدو پلاس ۲۰۲۳ در هر ۱۰۰ کیلومتر و در حالت ترکیبی، بین ۵.۶ و ۵.۸ لیتر متغیر خواهد بود که این عدد، تقریبا یک لیتر کمتر از آریزو ۵ توربو چری است. در ادامه کار به لیست آپشن‌ها و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی چانگان ایدو پلاس ۲۰۲۳ می‌رسیم:

کروز کنترل
سانروف دستی
ترم پیانویی کابین
استارت کی لس
سیستم ورود بدون کلید به کابین
آینه‌های جانبی برقی تاشو
صندلی راننده با تنظیم برقی
۴ کیسه هوا
۳ حالت رانندگی اکو، اسپرت و نرمال
کلاستر دیجیتال و مولتی مدیا لمسی
سیستم تهویه هوای اتوماتیک
رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP و کنترل کشش
سنسور پارک و دوربین دنده عقب
شارژر USB و فندکی
سنسور باد لاستیک
سیستم استارت کی لس و ورود بدون کلید به کابین
ترمز ضد قفل به همراه سیستم توزیع نیروی ترمز
شیشه و سانروف برقی با قابلیت آنتی تراپ


قیمت و احتمال واردات چانگان ییدانگ پلاس مدل ۲۰۲۳ به ایران
اگر این خودرو را بر اساس مدل پیشرانه دسته بندی کنیم، باید گفت که چانگان ایدو پلاس 2023 در دو تریم 1.6 لیتری تنفس طبیعی و 1.4 لیتری توربو شارژ NE راهی ایران خواهد شد. قیمت چانگان ایدو پلاس ۲۰۲۳ در تریم 1.6 لیتری، بسته به مدل انتخابی و آپشن‌‌ها، از 10.5 هزار دلار شروع می‌شود و این عدد در تریم 1.4 لیتری توربو شارژ NE، در بازه 13.5 تا 14.9 هزار دلار تغییر خواهد کرد.

با یک حساب و کتاب ساده می‌توان گفت که قیمت چانگان ایدو پلاس ۲۰۲۳ در ایران، احتمالا بین ۱ تا ۱.۵ و بلکه ۱.۷ میلیارد تومان متغیر خواهد بود. از آنجایی که شرکت چانگان در سال میلادی گذشته، جزو بهترین خودروسازان چینی انتخاب شده است و رابطه این شرکت با سایپا، روز به روز بهتر می‌شود، انتظار داریم که واردات چانگان ایدو پلاس ۲۰۲۳ به ایران، به زودی رخ دهد و جنگ سدان‌های چینی جمع و جور در ایران، به داغ‌ترین حالت خود برسد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط