جمعه 30 شهریور 1403 - 12:28

کد خبر 11833

دوشنبه 14 فروردین 1402 - 20:22:00


ماست پرتاب می‌کنم؛ پس هستم


اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 همزمان با آغاز تعطیلات نوروز و در شرایطی که مطبوعات ایران مهیای تعطیلات حدودا دو هفته‌ای می‌شدند، انتشار برخی اخبار که ناشی از ضعف جدی در سیستم تصمیم‌سازی‌های اجرایی و مدیریتی بود، حسابی حاشیه‌ساز شدند. موضوعاتی چون عدم پرداخت حقوق اسفند ماه بیش از 700 هزار معلم ایرانی به دلیل عدم هماهنگی میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم، تعیین 27درصدی دستمزدها در سال 1402 در میان مخالفت شدید حداقل بگیران و... ازجمله این اخبار حاشیه‌ای در روزهای پایانی سال 1401 و ایام نوروز 1402 بودند.


 اما ماجرای پرتاب سطل ماست بر سر یک مادر و دختر در مشهد به دلیل موضوع حجاب، یکی از مهم‌ترین اخبار ترند شده در ایام نوروز بود که بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا کرد. ماجرایی که نشان می‌دهد هنوز پرونده حجاب اجباری در فضای عمومی ایران بسته نشده و باید منتظر تحولات جدیدی در این زمینه طی هفته‌ها و ماه‌های آینده باشیم. 10 فروردین ماه بود که وزارت کشور دولت سیزدهم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «هیچ گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش‌های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیرقابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.» 


کمتر از 24 ساعت پس از این اطلاعیه اما انتشار فیلمی در فضای مجازی در روز جمعه ۱۱ فروردین ماه مبنی بر خالی کردن سطل ماست روی سر مادر و دختری در خیابان ولیعصر منطقه شاندیز مشهد تبدیل به یکی از اخبار جنجالی روزهای اخیر شد. موضوع زمانی ابعاد وسیع‌تری پیدا کرد که 12 فروردین خبر رسید، مغازه‌ای که این حادثه در آن رخ داده است توسط مسوولان پلمب شده است. خبری که با توضیحات تکمیلی مالک لبنیاتی هاجرپور منتفی و مشخص شد که کمتر از 24 ساعت پس از پلمب مغازه، دستور فک پلمب صادر شده است. اخبار تکمیلی هم حاکی از این بود که مادر و دختر همراه با فرد ناهی از منکر به نهادهای قضایی احضار شده‌اند.


اما موضوع  حجاب اجباری در شرایطی هر روز ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند که براساس اعلام دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا هرگز مصوبه‌ای درخصوص برخورد با کم‌حجابی نداشته است، ضمن اینکه مسوولان دولتی هم در زمان بروز بحران پس از فوت مهسا امینی به دفعات اعلام کرده بودند، برنامه‌ای برای تداوم گشت ارشاد و مقابله تند با کم‌حجابی و بدحجابی را نداشته و ندارند. باید دید نهایتا سرنوشت پرونده‌ای که از پاییز 1401 در فضای عمومی کشور باز مانده است چه خواهد شد و آیا مسوولان خواهند توانست تدبیری براساس حد و حدود عرفی جامعه پیدا کنند یا اینکه این زخم همچنان در فضای عمومی کشورمان باز خواهد ماند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط