پنج‌شنبه 27 دی 1403 - 10:37

کد خبر 118379

شنبه 17 تیر 1402 - 09:55:00


قتلگاهی فرتوت به طول ۴۵ کیلومتر در دل شیراز


فارس/ قتلگاه نامی است که برای کمربندی فرسوده شهر شیراز به کار برده شد، محور ۴۵ کیلومتری پرماجرایی که پس از سال‌ها مناقشه و گرفتن تعداد زیادی قربانی حالا می‌توان به سامان‌بخشی‌اش اندکی امیدوار بود.

کمربندی شیراز ماجرای پر سر و صدایی است که سال‌هاست مورد مطالبه به‌حق مردم و رسانه‌ها قرار گرفته است. 
محوری پرخطر و ناایمن که از دروازه قرآن شیراز آغاز شده و در مسیر جنوب، شرق در نهایت به پل فسا ختم می‌شود. 
آمار ۳ فوتی در ماه برای این محور جدای از تلفات جرحی که از سوی پلیس راه عنوان می‌شود آمار بالایی است و لذا فرصت‌سوزی‌هایی که طی سال‌های گذشته اتفاق افتاده جای تامل دارد.

اجرای سه برنامه کوتاه، میان و بلندمدت توسط شهرداری
محمد امین، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان استانداری، فرمانداری، راهداری، راه و شهرسازی و شهرداری در حدود چهار ماه گذشته خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه شهرداری مسئول ایمنی بخشی به ۱۸ کیلومتر یاد شده و راهداری مسئول ساماندهی مابقی محور کمربندی است. 
امین با بیان اینکه شهرداری کار خود را در این محور آغاز کرده است، از انجام دو تقاطع سفیر و قائم در این محور توسط راه و شهرسازی خبر داد و گفت: دو تقاطع دیگر شامل تقاطع نواب صفوی و ‌روگذر احمدبن موسی که دارای ابعاد بسیار بزرگی هستند به عهده شهرداری است که هشت ماه است در حال انجام بوده و قول داده‌ایم ۲۴ ماهه یعنی در آذرماه 1403 تحویل دهیم اما تقاطع میثم هنوز مصوبه را نگرفته و همچنان محل اختلاف میان دو دستگاه است که باید با نظر شورای ترافیک استان راجع‌به آن تصمیم‌گیری شود. 
وی با اشاره به مشکلات فعلی از نصب نیوجرسی جهت بستن دسترسی‌های غیر مجاز و جمع‌آوری وانت‌بارهای فروشنده میوه و تره‌بار، گفت: با نصب نیوجرسی این وانت‌ها نیز جمع‌اوری شده و ترافیک کاهش می‌یابد. 
امین به انجام اقدامات لازم در سه مرحله کوتاه، میان و بلندمدت توسط شهرداری در این محور اعلام کرد و ادامه داد: در اقدامات کوتاه‌مدت یک ساله ترمیم رویه آسفالت، خط‌کشی و تکمیل نور را خواهیم داشت. 
علیرضا راستیار، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس درباره محورهای محوله به اداره راهداری گفت: از پل شهید اسکندری تا شهرک جوادیه اولین محدوده کمربندی در حوزه وظایف راهداری است که ترمیم و بهسازی آسفالت، ایمن‌سازی، خط‌کشی علائم روشنایی و کلیه اقدامات لازم برای یک راه را باید در این محدوده انجام دهیم.
وی، مقطع دوم را ابتدای پل شهید فرصتیان یا حسینی الهاشمی تا پل رودکی معروف به کمربندی دراک و سومین محدوده را تقاطع نواب تا پل فسا که انتهای کمربندی است، عنوان کرد و افزود: در این محدوده‌ها نیز باید اقدامات ذکر شد انجام شوند. 
وی با اشاره به اینکه از 3.5 ماه گذشته با امضای تفاهم‌نامه فعالیت‌ها انجام شده، گفت: پیش از ان هم اقداماتی انجام شده است که شامل تکمیل روشنایی، اصلاح و ترمیم رویه آسفالت، حفاظ‌های بتنی حاشیه کمربندی و خط‌کشی محور می‌شود و در محدوده شهرک جوادیه تا پل شهید اسکندری تعریض جاده و افزایش خطوط عبور و مرور را نیز در دستور کار خواهیم داشت. 
راستیار در ادامه از نصب ۱۶ کیلومتر نیوجرسی عمدتا در مناطقی که اکنون در حوزه شهرداری است خبر داد و افزود: در امتداد دوربرگردان‌ها و تقاطع‌هایی که حالت ضربدری دارد و محل اتصال تصادفات است، به ویژه در محل اتصال شهرک‌هایی که به کمربندی راه پیدا می‌کردند اقداماتی صورت گرفته و امار تصادفات گویای اقدامات انجام شده است که در محدوده کمربندی رخ داده است، خط‌کشی نیز به طور مستمر در حال انجام است اما ترافیک کمربندی به حدی است که هر چهار ماه باید مجدد خط‌کشی را انجام دهیم، ایجاد شیارهای جداکننده خط کشی‌ها و تعمیر پایه‌های روشنایی گنیز به صورت مستمر به ویژه در محدوده‌ای که اکنون در اختیار شهرداری قرار گرفته انجام شده است و از ابتدای امسال تاکنون ۲۰۰ پایه روشنایی نصب و اصلاح شده است. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط