شنبه 28 مهر 1403 - 13:55

کد خبر 121049

دوشنبه 19 تیر 1402 - 11:30:00


نشانه‌‍‌های ضعیف بودن روده را جدی بگیرید


سلامت نیوز/ زمانی که روده ناسالمی دارید، می‌‍‌تواند تمام بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. به نقل از «اِوری دی هلث»، وظیفه دستگاه گوارش جذب غذا، هضم آن، جذب مواد مغذی و دفع مواد زاید باقی مانده است و اگر در این بین مشکلی پیش بیاید سلامت تمام بدن به‌‍‌خطر می‌‍‌افتد و برای همین عملکرد روده، بخش مهمی از این فرایند است و باید علایم ضعیف بودن آن ‌‍‌را رصد و در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنیم. روده سالم معمولاً زمانی به ‌‍‌درستی کار می‌‍‌کند که یک تا دو بار در روز اجابت مزاج داشته باشید که این روند  به‌‍‌خوبی انجام می‌‍‌شود و به‌‍‌راحتی  عمل دفع را  انجام می‌‍‌دهید اما علایم ضعیف بودن روده چیست ؟
    ناراحتی معده:   اگر معده شما اغلب با علایمی مانند گاز، نفخ، اسهال، یبوست و درد شکم ناراحت است، این ها می‌‍‌توانند نشانه‌‍‌های سندروم روده تحریک‌‍‌پذیر (IBS) باشند، یک بیماری شایع که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می‌‍‌دهد.
     خستگی:  یک مطالعه نشان داد افرادی که مبتلا به سندروم خستگی مزمن هستند ممکن است در میکروبیوم روده آن ها که متشکل از باکتری‌ها، میکروارگانیسم‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌های موجود در دستگاه گوارش است، تعادل لازم وجود نداشته باشد. محققان همچنین دریافتند که تقریباً نیمی از افراد مبتلا به خستگی به IBS هم مبتلا هستند.
     هوس های غذایی: خوردن بیش از حد قند می تواند منجر به فراوانی باکتری های «بد» در روده و دیس بیوزیس شود. تحقیقات نشان داده است که یکی از راه‌های تغییر عادات غذایی، ایجاد تغییر در میکروبیوم است.
     تحریک پوست:  همچنین ارتباطی بین روده ناسالم و مشکلات پوستی مانند آکنه، پسوریازیس و اگزما وجود دارد. براساس یک مطالعه، میکروبیوم روده از طریق مکانیسم‌های پیچیده ایمنی بر پوست تأثیر می‌گذارد و پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها ممکن است به تعادل روده کمک کنند که در نتیجه در پیشگیری یا درمان این مشکلات التهابی پوست نقش دارند.
     آلرژی:  بررسی مطالعه دیگری نشان داد که روده ناسالم می‌تواند نقش پیچیده‌ای در شرایط آلرژیک از جمله آلرژی‌های تنفسی، آلرژی‌های غذایی و آلرژی‌های پوستی داشته باشد.

     مشکلات خلق و خو:  اختلالات روده و التهاب در سیستم عصبی مرکزی ممکن است علل بالقوه اضطراب و افسردگی باشند و پروبیوتیک‌‍‌ها ممکن است به درمان این شرایط کمک کنند.
     میگرن:   یک مطالعه نشان داد که ارتباط روده و مغز ممکن است بر میگرن هم تأثیر بگذارد. این بررسی نشان داد که بین میگرن و سایر شرایط مرتبط با سلامت روده، از جمله IBS هم  ارتباط وجود دارد.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط