سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 21:59

کد خبر 138380

سه‌شنبه 03 مرداد 1402 - 08:20:00


نیروهای زیردستم می‌گویند که به اختلال دوقطبی مبتلا شده‌ام


خراسان/ دختری 28 ساله هستم و 2 سال است که مدیر بخش مالی شرکت‌مان هستم. به تازگی تعدادی از کارکنان و نیروهای زیردستم در نامه‌ای به مدیر شرکت نوشتند که من دچار اختلال دوقطبی هستم و رفتارهای خوبی با آن‌ها ندارم! تا امروز اصلا اسم این اختلال را نشنیده بودم. مدیرمان گفته باید به یک روان‌شناس مراجعه کنم تا او نظر بدهد. نظر شما چیست و می‌شود از علایم اصلی این اختلال بگویید؟
پاسخ مشاور
مخاطب گرامی، درباره سوال شما دو نکته مهم وجود دارد. اولین و مهم‌ترین آن‌ها استفاده از اصطلاحات و اسامی اختلالات روان شناختی برای برچسب زدن و تخریب دیگران است. معنی عام کلمات با معنی تخصصی آن‌ها بسیار متفاوت است. بیشتر کسانی که از کلمات و برچسب‌هایی چون دوقطبی، افسرده و... برای دیگران استفاده می‌کنند حتی معنی تخصصی آن‌ها را نمی‌دانند. در این حالت متاسفانه انگ اجتماعی مشکلات روان شناختی مدنظر است. در واقع با برچسب دیوانه می‌خواهند رقیب را از میدان به در کنند.
   باورهای اشتباه درباره اختلال دوقطبی
بخش دوم درباره خود اختلال دوقطبی است. اختلال دوقطبی از دو مرحله افسردگی شدید و در مقابل آن، شیدایی تشکیل شده است. در مرحله شیدایی فرد کم‌خواب یا بی‌خواب می‌شود. ممکن است دچار توهم مثل دیدن یا شنیدن چیزهایی شود که وجود ندارند. فعالیت فیزیکی شدید و هیجان طلبی زیاد دارد. در مقابل در مرحله  افسردگی، دچار افسردگی شدید می‌شود. معمولا چرخش قطب‌ها چند ماهی طول می‌کشد و این گونه نیست که برخلاف باور اشتباه و رایج، یک روز در مرحله افسردگی و فردا در مرحله شیدایی باشد.
  مدیرتان باید این نکات را بداند
آن چه در میان مردم دو قطبی نام گرفته، تغییر خلق است. کسی که یک روز شاد و پرانرژی و روز بعد بداخلاق و بی‌حوصله است، برچسب دو قطبی می‌خورد، در حالی که اختلال دو قطبی واقعی جزو اختلالات شدید محسوب می‌شود که بعید است کسی با داشتن آن و بدون مصرف دارو بتواند شغل خود را انجام دهد، به خصوص مشاغل پر جزئیاتی مثل امور مالی و حسابداری که دقت و تمرکز فراوان لازم دارند. متاسفانه تا زمانی که مشکلات سلامت‌روان دارای انگ اجتماعی باشند، این اتفاقات پیش خواهد آمد و اطلاع مدیرتان از این ماجرا، ضروری به نظر می‌رسد. با این حال، مراجعه به مشاور به منظور  بررسی دقیق‌تر به شما کمک زیادی برای داشتن روانی سالم‌تر خواهد کرد.

نویسنده : دکتر مهدی سودآوری| ‌ روان‌شناس و مدرس دانشگاه


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط