یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 02:26

کد خبر 16889

شنبه 19 فروردین 1402 - 12:42:00


هواشناسی: بارش های چشمگیر زمستان برای مهار کردن خشکسالی کافی نبود


صدا و سیما/ داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد، بارش‌های سال آبی جاری در حد عادی بوده و نمی‌تواند آسیب‌های ناشی از خشکسالی‌های اخیر را جبران کند.

بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی  بارش‌های پاییز سال ۱۴۰۱ چهل درصد کمتر از اوضاع عادی بود، اما در زمستان وضع کاملا متفاوت بودی به طوری که نیمی از کمبود بارش‌های پاییز را جبران کرد. علاوه بر بارندگی‌های مطلوب زمستان، پراکندگی بارش‌های کشور در ۶ ماهه گذشته هم قابل توجه بود.

در نیمه اول سال آبی کنونی (مهر ۱۴۰۱ - شهریور ۱۴۰۲) استان‌های پربارش در شمال کشور، مثل گیلان، مازندارن و گلستان در مقایسه با دوره بلند مدت یعنی ۳۰ سال گذشته کاهش چشمگیری در بارندگی داشتند.

نیمه شرقی کشور هم سهم زیادی از بارندگی‌های پاییز و زمستان گذشته نداشت.

در مقابل بیشترین بارش‌ها نصیب ساکنان نیمه غربی کشور شد به طوری که ظرفیت مخازن برخی سد‌ها تکمیل و یا در آستانه تکمیل شدن قرار گرفت.

از اول مهر ۱۴۰۱ تاکنون ۶۲ درصد از نیاز کشور به بارندگی با ۱۴۸ میلی متر بارش تامین شده که ۱۸ درصد کمتر از دوره بلندمدت است.

به گفته کارشناسان بارش‌های سال آبی جاری در حد عادی بوده و نمی‌تواند آسیب‌های ناشی از خشکسالی‌های اخیر را جبران کند و در بهار و تابستان پیش رو هم مناطقی از ایران با این بحران دست و پنجه نرم می‌کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط