یک‌شنبه 27 آبان 1403 - 01:53

کد خبر 17050

شنبه 19 فروردین 1402 - 18:01:00


معرفی سوپرکار «گوردون موری T33» با 607 اسب بخار


گجت نیوز/ طراح خوشنام گوردون موری سوپرکار T33 اسپایدر با طراحی پرظرافت را معرفی کرد. حالا شاهد مشخصات این خودرو سوپر اسپرت چند میلیون دلاری باشید.

«گوردون موری» (Gordon Murray)، طراح شاهکارهایی نظیر مک لارن F1 مدتی قبل از سوپرکار T.33 تحت شرکت «گوردون موری اتومیتیو» (Gordon Murray Automotive) پرده برداشت. حالا نسخه کانورتیبل یا کروکی آن با نام اسپایدر همان‌طور که پیش‌تر وعده داده شده بود، به‌صورت رسمی به‌نمایش گذاشته شده است. از این نسخه مجموعاً 100 دستگاه با قیمت 2.5 میلیون دلاری در دسترس قرار خواهد گرفت. احتمالاً بلافاصله پس از آغاز فروش هم تمام دستگاه‌ها به فروش می‌رسند تا در پارکینگ ثروتمندان عاشق و شیفته خودرو جا بگیرند. قرار است تحویل سوپرکار T33 اسپایدار گوردون موری از اواسط سال 2025 آغاز شود.

معرفی T33 اسپایدر؛ نسخه جدید سوپرکار گوردون موری افسانه‌ای

طراحی و مهندسی تی ۳۳ اسپایدر

در طراحی سوپرکار T33 اسپایدر گوردون موری حتی به کوچک‌ترین جزئیات موثر روی وزن آن توجه شده است. در نتیجه، به‌جای سقف تاشو برقی، دو پنل تارگا در نظر گرفته شده است که امکان برداشتن هر کدام از آن‌ها وجود دارد. پس از برداشتن این پنل‌ها می‌توان آن‌ها را در محفظه بار جلو خودرو قرار داد که البته در این صورت، دیگر حمل بقیه وسایل و لوازم ممکن نخواهد بود. با وجود این، دو محفظه ذخیره‌سازی با لولا عقب در دو طرف ناحیه عقب این سوپرکار با مجموع ظرفیت ۱۷۰ لیتری قرار گرفته است.
 
حالا اگر پنل‌های سقف در محفظه جلو نباشند، حدود 115 لیتر فضا در جلو هم مهیا می‌شود. ضمن این، یک صفحه شیشه‌ای برقی در عقب پشت قسمت سرنشینان تعبیه شده است تا راننده بتواند بیشتر از جادوی پیشرانه 12 سیلندر خودرو خود لذت ببرد. با چنین فضایی، همان‌طور که گوردون موری وعده داده است، T33 ترکیبی از عملکرد در سطح سوپرکارها و کارآمدی هاچ بک‌ها را ارائه می‌کند. در کنار این‌ها، هدر شیشه جلو نزدیک به 110 میلی‌متر جلو رفته است؛ از آنجا که به‌گفته موری، راننده‌ی نشسته روی صندلی احساس می‌کرد نوک شیشه جلو بیش از حد به سر او نزدیک است.

البته عملکرد نسخه اسپایدار تی ۳۳ از نظر آیرودینامیک با نسخه کوپه عملاً تفاوتی ندارد. وقتی هم بحث آیرودینامیک به‌میان می‌آید، باید ذکر کرد که در طراحی این خودرو سوپر اسپرت هوشمندانه روی اثر زمین یا گراند افکت (Ground Effect) کار شده است. در این راستا، این خودرو از هوای کم‌فشار ناشی از ناحیه عقب جهت افزایش بازدهی دیفیوزر مخفی زیر بدنه بهره می‌گیرد. به‌همین ترتیب، در سرعت 240 کیلومتر بر ساعتی حداکثر داون فورس 150 کیلوگرمی تولید می‌شود تا در همان حال که خودرو در سرعت بالا پایداری خود را حفظ می‌کند، نیازی به فنرها و کمک‌فنرهایی بیش از حد سفت و سخت نداشته باشد.

نسخه اسپایدر سوپرکار T33 گوردون موری به‌جای کمک‌فنرهای فعال، کمک‌فنرهای غیرفعال دارد و حتی مجهز به آنتی رول بار (غلت‌گیر) در ناحیه عقب نیست. نسخه‌های اسپایدار و کوپه این خودرو هم از لحاظ دینامیک و عملکرد تقریباً هیچ فرقی با یکدیگر ندارند و نسخه کانورتیبل با وزن 1100 کیلوگرمی (بدون حضور سرنشین و بار)، فقط 18 کیلوگرن سنگین‌تر از نسخه کوپه است.

با نگاهی به تصاویر تی 33 متوجه می‌شوید که در این محصول کمپانی گوردون موروی بر خلاف بقیه سوپرکارهای جدید، اثری از المان‌های آیرودینامیک افراطی و شلوغ‌کاری غیرضروری نیست. البته منظور این نیست که المان‌های ظریفی را در طراحی این سوپرکار ویژه چند میلیون دلاری نمی‌توان دید. یکی از همین المان‌های ظریف، پنل نصب‌شده بین صندلی‌ها است که از طریق آن رنگ نمای بیرونی به فضای داخلی راه پیدا می‌کند؛ ایده‌ای که به‌گفته موری، تحت تاثیر کوروت سی 1 پیاده‌سازی شد. المان جذاب دیگر طراحی سوپرکار T33 اسپایدر گوردون موری، ورودی هوای پشت سقف متصل به پیشرانه به‌شکل مستقیم است.

مشخصات فنی نسخه اسپایدار سوپرکار T33 گوردون موری

تی 33 اسپایدار مثل بقیه محصولات کمپانی گوردون موری از یک پیشرانه 4 لیتری V12 تنفس طبیعی با چینش وسط ساخته کمپانی بریتانیایی «کازوورث» (Cosworth) بهره می‌برد. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر قدرت 607 اسب بخار را دارد و دور موتور این سوپرکار می‌تواند به 11,100 دور بر دقیقه برسد. ضمناً انتقال نیرو پیشرانه از طریق یک گیربکس دستی 6 سرعته صورت می‌گیرد. گوردون موری در گذشته از احتمال عرضه نسخه گیربکس اتوماتیک این سوپرکار هم خبر داده بود، اما اعلام کرده است که به‌دلیل عدم استقبال مشتریان نسخه‌های کوپه و اسپایدر تی 33 فقط گیربکس دستی خواهند داشت.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط