دوشنبه 09 مهر 1403 - 22:57

کد خبر 171361

دوشنبه 30 مرداد 1402 - 08:05:44


تقویم تاریخ/ روز بزرگداشت دانشمند شهیر "علامه محمدباقر مجلسی"


راسخون/ روز بزرگداشت دانشمند شهیر "علامه محمدباقر مجلسی" صاحب کتاب عظیم "بحارالانوار"
علامه محمدباقر مجلسی در سال 1037 ق در اصفهان به دنیا آمد. پدرش مولا محمدتقی مجلسی از شاگردان بزرگ شیخ بهایی بود و در علوم اسلامی از سرآمدان روزگار خود به شمار می‏رفت. علامه محمدباقر مجلسی درس و بحث را از چهار سالگی نزد پدر آغاز کرد و نبوغ سرشار او به حدی بود که در چهارده سالگی از فیلسوف و دانشمند بزرگ اسلام، ملا صدرای شیرازی، اجازه روایت گرفت.
از آن پس در حضور استادانی چون: علامه شوشتری، میرزای جزایری، ملا محسن فیض کاشانی، ملا صالح مازندرانی و شیخ حرّ عاملی زانوی ادب زد و به مقامات عالی علمی رسید. سپس به تدریس روی آورد و شاگردان بی‏شماری از مکتبش استفاده کردند.
علامه مجلسی در این حال با خود چنین اندیشید که باید گوهرهای گران بهای اهل‏بیت را که جمع‏آوری کرده است در قالبی زیبا به نام بحارالانوار بگنجاند تا نه تنها طلاب، بلکه تمام علاقه‏مندان بتوانند به سوی قبله دل‏ها یعنی کلام اهل‏بیت هدایت شوند.
از این روی دست به کاری عظیم زد و شروع به نگارش این دایرةالمعارف بزرگ تشیع نمود. کتاب عظیم "بحارالانوار" حاوی احادیث ارزشمند اهل‏بیت(ع) در یکصد و ده جلد بزرگ‏ترین و ماندگارترین اثر این محدث کبیر شیعه به شمار می‏رود.
همچنین حقُّ الیقین، عین الحیاة، مشکوةُ الانوار به فارسی و شرح اربعین، مِراةُ العُقول و رسالةٌ فی الاوزان به عربی از دیگر آثار این علامه سترگ می‏باشند. سرانجام علامه محمدباقر مجلسی این رادمرد علم و عمل در 27 رمضان سال 1111 ق در 74 سالگی درگذشت و در جوار پدر علامه‏اش در کنار مسجد جامع اصفهان، مدفون شد.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط