شنبه 07 مهر 1403 - 11:03

کد خبر 182027

سه‌شنبه 07 شهریور 1402 - 22:15:00


صحبت های جالب مستندساز زن انگلیسی در مورد سفر اربعین


آخرین خبر/ «امیلی گرت وایت»، دختر عکاس انگلیسی که پیاده روی اربعین زندگی او را متحول می کند؛ از لندن تا کربلا در جست و جوی ایمان
این پروژه زندگی من را تغییر داد
سال ۲۰۱۷ تصمیم می‌ گیرد اولین مستندش را برای روایت بزرگترین اجتماع مذهبی دنیا بسازد؛ "جاده به اربعین" (The road to Arbaeen) نامی است که برای این مستند انتخاب کرده و آن را در وب‌ سایتش اینطور معرفی می‌کند: «مستند "جاده‌ اربعین" مسیر بزرگترین مراسم مذهبی سالانه دنیا به سمت بزرگداشت شهادت نوه محمد پیامبر(ص) را یادآوری می‌کند. در اربعین بیشترین تعداد افراد در دنیا بصورت رایگان غذا داده می‌شوند و بزرگترین گروه از داوطلبانی است که در یک رویداد خدمت‌رسانی می‌کنند. میلیون‌ها زائر به سمت حرم امام حسین(ع) پیاده‌روی می‌کنند و برخی بیشتر ۴۲۵ مایل را از بصره طی می‌کنند.»


اما اربعین برای تکمیل این پروژه ۱۰۰ کیلومتر در جنوب عراق پیاده‌ روی می‌کند. مشاهدات و روایت‌ هایش از این تجربه منحصر بفرد را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده که با استقبال گسترده دنبال‌کنندگانش مواجه شده است. و آن گونه که خودش نوشته زندگی‌ حرفه‌ای‌اش با حضور در پیاده‌ روی اربعین یک اتفاق منحصر بفرد و خاص را تجربه کرده و تحولی بزرگ برای او رقم زده است؛ می‌نویسد این پروژه زندگی من را تغییر داده است.

امیلی به این موضوع مهم اشاره می‌کند که رسانه‌های دنیا این اجتماع بزرگ و منحصر بفرد را بایکوت کرده‌اند: «به شکل شگفت‌آوری اربعین تقریبا برای جهان ناشناخته است و بصورت مداوم انتقادات زیادی به سکوت رسانه‌ای پیرامون آن در حال گسترش است. اربعین یک روایت صادقانه از انعطاف‌ پذیری و ایمان را ارائه می‌کند و من افتخار این را داشتم که شاهدش باشم.»

حضور و مشارکت پر رنگ زنان در اربعین

«در سال ۲۰۱۸، پنجاه‌ و هفت درصد افرادی که در پیاده‌ روی اربعین شرکت می‌ کردند، زنان بودند. با این‌ وجود در گزارش‌ های رسانه‌ های خارجی و عکس‌ هایی که از مراسم منتشر شده بود، به‌ندرت حضور این زنان را می‌بینید. زنان در این مراسم غذا می‌پزند و بدون هیچ چشم‌ داشتی به زائرها محبت می‌کنند و همزمان از بچه‌ هایشان هم مراقبت می‌کنند. موکب‌ ها زنانه و مردانه هستند اما در واقع موکب‌ های زنانه، زنان و بچه‌ها هستند و بچه‌هایی که تازه به دنیا آمده‌اند و کودکان  هم در این موکب‌ها حضور دارند که نگه‌داری از آن‌ها در عین پذیرایی از مهمان‌ها و رسیدگی به امور مختلف مشکل است. به نظر من این خیلی مهم است که این استقلال زنان و مدیریتی که دارند دیده شود و در رسانه‌ ها انعکاس داده شود. اربعین واقعاً فرصت بسیار خوبی است برای اینکه رسانه ها دقیق نگاه کنند و ببینند زنان مسلمان واقعاً چگونه هستند.»

منبع متن: طرفداری



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط