جمعه 30 شهریور 1403 - 09:06

کد خبر 19563

دوشنبه 21 فروردین 1402 - 15:54:00


معنای خروج احتمالی مغز متفکر تیم اقتصادی رئیسی از نگاه روزنامه سازندگی


روزنامه سازندگی/ روزنامه اصلاح طلب سازندگی در یادداشتی از خروج میرکاظمی از دولت رمزگشایی کرد.

روزنامه سازندگی نوشت

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و طراح اصلی برنامه‌های اقتصادی دولت هیات وزیران را ترک می‌کند. برکناری یا خروج او از هیات وزیران به معنای پذیرش اشتباهات اقتصادی یک سال گذشته است

*همیشه همه چیز آن‌ طور که می‌خواهی پیش نمی‌رود، مسعود میرکاظمی که در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم قرار بود عمود خیمه دولت ابراهیم رئیسی باشد، راه خروج را در پیش گرفته و به دلایل اعلام نشده اما روشن، قرار است دولت سیزدهم را ترک کند. البته برخلاف آنچه گفته می‌شود، میرکاظمی برکنار نشده و خواستار کناره‌گیری از دولت شده است. هرچند مسعود میرکاظمی از رفقا و همکاران قدیم محمود احمدی‌نژاد است اما یکی از عقلای اقتصادی دولت رئیسی به شمار می‌رود که نبودنش وزن سازمان برنامه و بودجه را در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی به شدت کاهش می‌دهد. به‌خصوص اینکه جایگزین او احتمالاً یکی از معاونان فعلی وزیر امور اقتصادی و دارایی و فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) است که به اندازه میرکاظمی تجربه مدیریت اقتصادی ندارد و مهم‌تر اینکه به اندازه کافی استقلال رأی ندارد.

*البته خروج میرکاظمی را باید در این چارچوب هم تحلیل کرد که معمولاً در کشور ما وقتی تورم افزایش پیدا می‌کند؛ ترکش‌هایش به تن وزرا و مدیران اقتصادی می‌نشیند تا مدیران سیاسی که بخش زیادی از وضعیت فعلی مدیون تصمیم‌ها و دستورهای آنهاست، حاشیه‌ای امن داشته باشند. زمانی که قرار بود دولت سیزدهم ساختار و سازمان پیدا کند از فرهاد رهبر و مسعود میرکاظمی به عنوان تئورسین‌های اصلی یاد می‌شد. فرهاد رهبر به‌ دلایلی که مشخص نشد، مسئولیت نپذیرفت اما میرکاظمی به عنوان محور برنامه‌های اقتصادی ابراهیم رئیسی نقش ایفا کرد به گونه‌ای که به فاصله دو هفته پس از انتخابات، تیمی از جانب ابراهیم رئیسی مأمور شد تا برنامه اقتصادی دولت را تدوین کند، محوریت این برنامه را میرکاظمی بر عهده داشت. 

*رئیسی حتى سیداحسان خاندوزی را موظف کرد تا برای تنظیم برنامه‌های وزارت اقتصاد به دیدار میرکاظمی برود و خط مشی را از او بگیرد. جمع‌بندی اولیه احسان خاندوزی با رئیس دولت این بود که اجماع میان مسئولیت‌های اقتصادی، حول و حوش سند «تحول اقتصادی» صورت گیرد. یعنی سازمان برنامه و دیگر ارکان تصمیم‌گیری اقتصادی از همین ابتدا باید خود را حول همین سند تحول هماهنگ کنند. چرا که خاندوزی معتقد بود اقتصاد، فرمانده نمی‌خواهد «همه ارکان تصمیم‌گیری اقتصادی دولت حول یک موضوع و با یک هدف مشخص در مسیری تعیین شده گام بردارند و سلایق فردی و سازمانی را کنار بگذارند، چون اگر قرار باشد بازی را همان اول به هم بزنیم،دیگر نمی‌توان آن را جمع‌کرد.» با این استدلال، خاندوزی تلاش کرد ابراهیم رئیسی را قانع کند که رئیس کل بانک مرکزی با هماهنگی وزیر اقتصاد منصوب شود اما رئیسی که ابتدا این شرط را پذیرفته بود، زیر بار آن نرفت و خاندوزی را به حضور مسعود میرکاظمی فرستاد تا برنامه‌ها را با او هماهنگ کند.

*خاندوزی وقتی به دیدار میرکاظمی رفت، تاکید کرد که وزیر اقتصاد هماهنگ کننده تیم اقتصادی است که به عنوان پاسخگوترین فرد این تیم، در مقایسه با مشاور اقتصادی، معاون اقتصادی یا رئیس سازمان برنامه به مجلس و افکار عمومی باید پاسخگو باشد…


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط