جمعه 30 شهریور 1403 - 09:14

کد خبر 197072

دوشنبه 20 شهریور 1402 - 12:19:19


بالا بودن استرس شغلم، زندگی‌ام را تیره و تار کرد


خراسان/ مردی 34 ساله هستم. شغلم پر استرس است. همین بالا بودن استرسم، باعث شده که زندگی‌‌ام تیره و تار شود. خسته‌ام و در کارم، تمرکز کافی ندارم. نگرانم اشتباه کنم و اخراج شوم. راهنمایی ام کنید.
مخاطب گرامی، با توجه به توضیحاتی که در پیامک‌تان بیان کردید، به نظر می‌رسد که شما دچار فرسودگی شغلی شده اید. به طور مثال،این‌که گفته‌اید: «خسته‌ام و در کارم، تمرکز کافی ندارم» و نگران اشتباه کردن هستید، حاکی از همین موضوع است. با این حال و در ادامه، چند توصیه به شما داریم.
شاید شغل‌تان با شخصیت‌تان همخوانی ندارد
به عنوان نکته اول باید بگویم یا واقعا شغل شما پر استرس است یا به واسطه پیش‌زمینه اضطرابی شما تحلیل و برداشت شما از شغل تان پراسترس بودن است. گاهی تناسب نداشتن خصوصیات شخصیتی فرد با حرفه‌ای که سال‌ها به آن مشغول است، می‌تواند موجب نارضایتی و فرسودگی شغلی در وی شود؛ برای مثال، شاغل بودن فردی درون گرا در شغلی به شدت برون گرایانه یا برعکس. در این خصوص بی‌شک برای راستی‌آزمایی بودن یا نبودن چنین متغیری باید به روان‌شناس شغلی مراجعه کنید. در صورت وجود این متغیر یعنی تناسب نداشتن خصوصیات شخصیتی با کارتان باید تلاش کنید درخصوص تغییر شغل متناسب اقدام کنید. اگرچه قابل درک است تغییر شغل، کار زمان بر و گاه بسیار دشواری است، اما گاهی در همان سازمان یا شرکتی که هستید، می‌توان با کمک توصیه‌نامه روان شناس و درخواست تغییر جایگاه شغلی از سوی خودتان، حال بهتری هم برای خود و هم بهره‌وری بیشتر برای سازمان به همراه بیاورید.
مهارت کافی در شغل‌تان دارید؟
نداشتن مهارت کافی در شغلی که لازمه آن تلاش برای به‌دست آوردن دستاوردهای جدید است، باعث افزایش استرس شغلی می شود. برای مثال، تحویل‌دار بانک نیاز جدی به تمرکز و دقت کافی برای محاسبه و چک ‌کردن مدارک مشتریان دارد و کوچک ترین خطا گاهی می تواند عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد، بنابراین به دست آوردن مهارت کافی در این شغل به آموزش و صرف وقت کافی نیاز  دارد و در نهایت اگر بعد از چند سال هنوز این شغل استرس‌زاست با روشی که مطرح شد باید به تغییر سمت در بانک اقدام کنید.

استرس شغلی‌تان باید واکاوی شود
برخی مشاغل ذاتا پر استرس هستند و معمولا افرادی به سمت این مشاغل می‌روند که مشتاق چالش و هیجان هستند برای مثال، آتش‌نشانان، نظامیان، جراحان، روان‌پزشکان، معدن‌چیان یا ...   بنابراین اگر شما فردی هستید که از این مشاغل پرهیز می‌کنید به  احتمال زیاد در انتخاب شغل اشتباه کردید؛ حال یا به جبر انتخاب کردید یا به سهو. در مجموع اکنون که به ماهیت شغل خود پی بردید باید یا با ساختار پر استرس آن کنار بیایید یا آن ‌را به نحو مقتضی تغییر دهید. در مجموع نیاز است با واکاوی علل استرس شغلی شما که می‌تواند در چند حوزه یاد شده باشد با اتخاذ راهبرد درمانی و گاه تغییر شغل راجع به کاهش یا حذف استرس شغلی شما اقدام شود.
نویسنده : رضا زیبایی | ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی‌بالینی



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط