دوشنبه 02 مهر 1403 - 06:55

کد خبر 19999

سه‌شنبه 22 فروردین 1402 - 10:55:00


کیهان: عصبانیت جریان غربگرا از برملا شدن دروغ متوقف بودن کارها به برجام!


کیهان/متن پیش رو در کیهان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «ناکارآمدی‌ها بدتر از تحریم‌ها» نوشت: «درحالی که انتظار می‌رفت دولت سیزدهم که مدعی عدم گره زدن اقتصاد کشور با برجام است برگ برنده‌ای از مدیریت رو کند و فشار بزرگ تحریم‌ها را برطرف یا کمتر کند، در بحث کارآمدی نه تنها تحولی ایجاد نکرده است که در سطوح مختلف در امور عادی و معمولی چون پرداخت حقوق عائله خود چالش‌پذیری خویش را نشان می‌دهد. مشخص نیست دولت در کلیدی‌ترین حوزه یعنی استفاده از توان مدیریتی موجود در کشور از کدام مانع و مشکل رنج می‌برد؟ »


گفتنی است در دولت قبل مباحثی از جمله برجام و FATF به دفعات از سوی برخی دولتمردان و فعالین و رسانه‌های اصلاح‌طلب تکرار می‌شد. فصل مشترک این اظهارات و موضعگیری‌ها این بود که هیچ اقدام مثبتی در کشور رخ نخواهد داد مگر اینکه برجام احیا شده و ایران به عضویت FATF درآید.
این ادعا در بزنگاه‌های حساس از جمله واکسیناسیون کرونا به صورت گسترده مطرح شده و به آن ضریب داده می‌شد. اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم و تغییر ریل گذاری دولت در سیاست خارجی، سیاست داخلی و اقتصاد این دروغ بزرگ روز به روز رسوا‌تر شد.


رشد اقتصادی مثبت 4 درصدی پس از 10 سال، رشد ۵.١ درصدی بخش صنعت، جهش صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور و دستیابی به رکورد بالاترین میزان صادرات از سال ١٣٩٧ (آغاز تحریم‌های ظالمانه) تاکنون، بهره‌برداری از طرح آبرسانی سنندج، افتتاح طرح آبرسانی به ١۵٠٠ روستای کشور، طرح آبرسانی غدیر و حل تنش آبی همدان و شهرکرد، موافقتنامه جامع همکاری‌های 20 ساله ایران با روسیه، سواپ گازی ایران ترکمنستان آذربایجان پس از ۵ سال توقف، افزایش ۲۰ درصدی میزان صادرات محصولات صنعتی کشور، عضویت دائم در شانگهای پس از 15 سال عضویت بصورت ناظر، رشد ۶۸ درصدی ترانزیت خارجی در سال ۱۴۰۰ و رشد ٢٢ درصدی ترانزیت کالا از ایران، افتتاح بزرگ‌ترین پروژه ریلی و ترانزیتی جنوب و جنوب شرق کشور (راه‌آهن زاهدان – خاش)، راه‌اندازی کریدور شمال- جنوب؛ از روسیه تا هند به صورت زمینی و ریلی بعد از 22 سال، اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از 11 سال، رفع قطعی مکرر برق خانگی سال‌های گذشته در تابستان سال ۱۴۰۱، افزایش 6 هزار مگاواتی تولید برق، بیمه رایگان ۳ دهک پایین جامعه و پوشش ۵ میلیون و ۷۹۰ هزار ایرانی با بیمه سلامت در سال ۱۴۰۱، رکوردزنی رشد ماهانه فولاد نسبت به سال گذشته، رشد 86 درصدی درآمد صادرات گاز مایع‌، بهره‌برداری از 6 نیروگاه برق با ظرفیت ١٠٢۶ مگابایت در آبان ماه گذشته تنها بخش کوچکی از اقدامات دولت بدون برجام بوده است. بدون برجام و FATF همچنین با وجود تحریم‌ها و تلاش بی‌وقفه دولت سیزدهم چتر دیپلماسی اقتصادی و سیاسی به‌ویژه در آسیا، اوراسیا و آمریکای لاتین گسترش پیدا کرده است.


این رویکرد راهگشا و پر برکت، برخلاف رویه مدعیان اصلاحات-اعتدال در دولت قبل است که با گروگان‌گیری اقتصاد ایران با کمک آمریکا، معطل چند دولت خبیث و بدعهد مانند آمریکا و تروئیکای اروپایی مانده و به آنها اعتماد کرده بودند. پیشبرد امور را منوط به برجام و FATF جا می‌زدند و فرصت‌های شکوفایی و رونق اقتصادی را بر باد دادند. دولت سیزدهم اکنون علاوه‌بر دستاوردهای چشمگیر بدون برجام و FATF، روزهای پرکار دیپلماسی را نیز می‌گذراند. شرکای تجاری خود را گسترش داده و سیاست خارجی بسیار پویا و فعال دارد و طبیعی است جریان غربگرا از این رویه عصبانی باشد.

 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط