سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 01:52

کد خبر 246880

دوشنبه 01 آبان 1402 - 09:28:53


پاسداشت زبان فارسی در پرتو نستعلیق و شاهنامه


خراسان/ نشست خبری فراخوان دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق «شکوه شاهنامه» برگزار شد.به گزارش خراسان، نشست خبری دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق «شکوه شاهنامه»، با حضور جمعی از خوشنویسان برجسته کشور در مشهد برگزار شد. نایب رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران در این مراسم گفت: این جشنواره از چندین جهت دارای اهمیت است، زیرا این رویداد بزرگ با یاری‌گرفتن از دو هنر فاخر ایرانی یعنی خط و ادبیات در مسیر پاسداشت زبان فارسی گام برمی‌دارد.علی‌اشرف صندوق آبادی افزود: ما در قالب آثار رسیده به این جشنواره می‌توانیم هر چه‌بهتر فردوسی را به مردم کشورمان و دیگر کشورها بشناسانیم. این جشنواره، حرکت ارزشمندی است که سال گذشته جمعی از دلسوزان ادب و فرهنگ آن را به‌صورت خودجوش آغاز کردند و امروز با سربلندی به دومین دوره برگزاری آن رسیده‌ایم.

خوشنویسان، کمتر به سراغ شعر فردوسی رفته‌اند
میرحیدر موسوی از داوران این دوره جشنواره و مدیرعامل انجمن خوشنویسان ایران نیز گفت: از سال‌های دور تا امروز با این واقعیت روبه‌رو هستیم  که خوشنویسان، کمتر به سراغ اشعار فردوسی رفته‌اند، اما این جشنواره باعث شد نگاه‌های زیادی به سمت‌وسوی ظرفیت‌های شعر حکیم فردوسی در هنر خطاطی جلب شود.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا این جشنواره تنها در حوزه خط نستعلیق برگزار می‌شود، گفت: خط نستعلیق یکی از خط‌های اصیل ایرانی است و مسئولان این جشنواره با این هدف که هنر فاخر خط نستعلیق را در کنار اثر فاخر حکیم ابوالقاسم فردوسی به مردم کشور و فراتر از مرزهای ایران معرفی کنند، این خط را برای رقابت شرکت‌کنندگان با یکدیگر برگزیدند. با توجه به این که این جشنواره، رویدادی مستقل است در صورت بیشتر شدن حمایت‌ها امیدواریم دیگر سبک‌های خطاطی ایرانی نیز به این جشنواره افزوده شود.

جشنواره‌ای برای اشاعه خرد و زیبایی
همچنین هادی سید خوانی دبیر دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق «شکوه شاهنامه» در این مراسم گفت: این جشنواره در حالی به دومین دوره خودش رسیده که در دوره اول (که سال گذشته برگزار شد) شاهد حضور باشکوهی از سوی هنرمندان خطاط سرتاسر کشور بودیم. حتی استادان بزرگ خوشنویسی ایران به‌پاس بزرگداشت مقام فردوسی به‌صورت افتخاری در این جشنواره شرکت کرده بودند. در این دوره نیز مانند دوره پیشین شاهد حمایت استادان بزرگی ازجمله استاد غلامحسین امیرخانی، استاد شیرازی، استاد صندوق آبادی و استاد مرادی هستیم.

اهداف جشنواره
وی افزود: اصلی‌ترین هدف این جشنواره اشاعه فرهنگ فاخر ایرانی به‌وسیله خوشنویسی با اشعار خردمندانه فردوسی بزرگ است. نکوداشت بزرگان ادبیات و خطاطی و همچنین شاهنامه فردوسی، گسترش گفتمان معنایی درزمینه خرد و دانش با حضور استادان ادبیات، استعدادیابی هنرمندان نوجوان و جوان در عرصه خوشنویسی و  برقراری ارتباط بیشتر میان فرهنگ دوستان با استادان خط و خادمان هنر از دیگر اهداف این جشنواره است.

جوایز دوره دوم
در ادامه استاد حسین صالحی از خطاطان برجسته کشور و دبیر هنری این جشنواره نیز با اشاره به افزایش دو برابری جایزه دور دوم جشنواره نسبت به دوره گذشته افزود: در اولین دوره جشنواره، بیش از ۸۰۰ اثر خوشنویسی با اشعار شاهنامه به دبیرخانه رسید و ۱۳۰ اثر نهایی و داوری شد. درنهایت، سه اثر به‌عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب شدند و همچنین ۲۸ اثر برگزیده داشتیم.
وی در تشریح تفاوت‌های دومین دوره این جشنواره با دوره پیشین گفت: تفاوت جشنواره امسال با سال گذشته در این است که خط نستعلیق در بخش‌های مختلف به‌صورت مجزا داوری می‌شود، به عبارتی در سه رشته از شاخه‌های خط نستعلیق برگزیدگانی خواهیم داشت. جایزه نفر اول 30 میلیون تومان، نفر دوم 20 میلیون تومان و نفر سوم 10 میلیون تومان است. اختتامیه این جشنواره نیز در اردیبهشت ۱۴۰۳ در مشهد برگزار می‌شود.

شرایط ارسال آثار
در پایان این مراسم پس از شاهنامه‌خوانی ساینا صبوری، از پوستر دومین جشنواره ملی خط نستعلیق «شکوه شاهنامه» رونمایی شد.علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره برای دریافت اطلاعات بیشتر و ارسال آثار می‌توانند به سایت https://shokooheshahnameh.com مراجعه کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط