یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 17:54

کد خبر 26152

دوشنبه 28 فروردین 1402 - 11:15:00


انتقاد یک نماینده از روند رسیدگی به درخواست استیضاح وزرا؛ قالیباف پاسخ داد


آخرین خبر/ در پی انتقاد از روند رسیدگی به درخواست استیضاح وزرا در مجلس، یک عضو هیات رئیسه و رئیس مجلس به این موضوع پاسخ دادند.

نقدعلی: علت برخورد دوگانه با استیضاح وزرا چیست؟
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردم در بحث خودرو و مسائل اقتصادی از مجلس مطالبه می‌کنند؛ گرانی خودرو موضوعی است که امروز جامعه را ملتهب کرده است. از این‌که امروز سوال از وزیر اقتصاد در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است از هیات رئیسه تشکر می‌کنیم و این نشان می‌دهد که مسائل اقتصادی برای مجلس مهم است.
وی در ادامه اظهار کرد: اما چندین بار است که استیضاح آقای ضرغامی مطرح است آخرین استیضاح برای آقای فتح‌الله توسلی با ۲۰ امضاء بود و استیضاحی که بنده طرح کردم ۷۰ امضاء خورده است اما حتی هیات رئیسه این استیضاح‌ها را به کمیسیون فرهنگی ارجاع نداده است. این‌ چه قضیه‌ای است که یک استیضاح بلافاصله پس از طرح به کمیسیون تخصصی ارجاع می‌شود و پس از جلسه کمیسیون آقای حاجی دلیگانی مصاحبه و اعلام می‌کند سه‌شنبه در دستور کار قرار می‌گیرد.
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چرا استیضاح وزیری که اعتراضات متعددی به عملکرد وی وارد است حتی جهت رسیدگی به کمیسیون ارجاع نمی‌شود؟ اکنون ۵- ۶ ماه است که استیضاح طرح شده و امضاهای زیادی خورده است اما کاری روی آن صورت نمی‌گیرد اما سوال این است که چطور ظرف ۲۴ ساعت یک استیضاح به کمیسیون ارجاع می‌شود و بلافاصله در دستور کار قرار می‌گیرد علت این برخورد دوگانه با استیضاح وزرا چیست؟

پاسخ «حاجی‌دلیگانی» به تذکر «نقدعلی»
در همین رابطه حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به اصل ۷۵ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان محمدتقی نقدعلی بیان کرد: بنده نسبت به آقای نقدعلی ارادت دارم و انتظار نداشتم با زبان روزه سخنانی غیرواقع مطرح کنند. بنده روز گذشته در جلسه کمیسیون صنایع شرکت کردم و مانند سایر اعضاء حرف‌هایم را زدم و بعد از جلسه نیز خبرنگار از بنده سوال کرد و بنده اعلام کردم که استیضاح مورد رسیدگی قرار گرفت. از سوی دیگر این استیضاح فقط برای بنده نبود و دو نفر دیگر از همکاران نیز درخواست اسیتضاح داشتند در دی‌ماه آقای سیاهکلی استیضاح طرح کردند و آقای محمدیاری نیز درخواست استیضاح داده بودند بنده در اسفندماه نیز استیضاح را ثبت کرده بودم.
وی در ادامه اظهار کرد: از طرف دیگر بنده مسئول ارجاع استیضاح‌ها به کمیسیون‌ها نیستم و این مسئولیت به عهده آقای دهنوی است در جلسه‌ هیات رئیسه نیز مطرح شد که استیضاح وزرای اقتصادی به خاطر شرایط اولویت‌دار کشور مورد بررسی قرار گیرد و استیضاح وزیر جهاد کشاورزی سه‌شنبه به کمیسیون ارجاع شود که خود دولت وزیر را تغییر داد. استیضاح وزیر اقتصاد و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم بنا بود سه‌شنبه ارجاع شود. بنده به عنوان عضو هیات رئیسه هیچ نقشی در این زمینه نداشتم بلکه تنها از حق نمایندگی خود دفاع کردم.  
قالیباف: درخواست استیضاح وزرا طبق آیین‌نامه در مجلس دنبال می‌شود
محمدباقر قالیباف هم در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به انتقادات پیرامون روند رسیدگی به درخواست استیضاح وزرا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بحث‌هایی در این حوزه مطرح شده است و ما سعی می‌کنیم حتما آیین‌نامه در مجلس رعایت شود بعد از آنکه ۱۰ نفر از نمایندگان استیضاح را امضاء کردند تلاش می‌کنیم بلافاصله به کمیسیون تخصصی ارجاع شود و مورد رسیدگی قرار گیرد اما باید دقت کنیم که به هرحال نیاز است یک ثباتی در کار وجود داشته باشد.
وی در ادامه اظهار کرد: در جلسه روز گذشته هیات رئیسه به طور مفصل در این زمینه بحث شد. ما توجه به این موضوع داریم و تمام تلاش خود را می‌کنیم در رسیدگی به درخواست‌های استیضاح وزرا براساس آیین‌نامه پیش رویم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط