جمعه 30 شهریور 1403 - 01:27

کد خبر 2643

جمعه 04 فروردین 1402 - 14:40:00


مهلت 72 ساعته صنعا به سازمان ملل


ایرنا/ معاون وزیر خارجه یمن از مهلت 72 ساعته صنعا به نماینده سازمان ملل برای آزادسازی کشتی حامل کالاهای مورد نیاز مردم این کشور خبر داد.

حسین العزی در توئیتر نوشت: به دفتر نماینده سازمان ملل متحد 72 ساعت مهلت داده ایم تا کشتی کانتینربر «لامار» که در جیبوتی توقیف شده آزاد و چنین حوادثی دیگر تکرار نشود.
وی اضافه کرد: در صورتی که سازمان ملل به این درخواست صنعا پاسخ ندهد، و کشتی به بندر الحدیده نرسد، صنعا مجبور است از نماینده این دفتر بخواهد کشور را ترک و تمام فعالیت های خود را در یمن تا اطلاع بعدی تعلیق کند.

العزی ادامه داد: ما نمی خواهیم سازمان ملل متحد به نمایندگی از عربستان ملت ما را محاصره و این اقدام خود را با اعلام اینکه منتظر دریافت دستور از ریاض است، توجیه کند.


مقام های دولت نجات ملی یمن بارها سازمان ملل متحد و نماینده آن در امور یمن را به همدستی و همراهی با متجاوزان به این کشور متهم کرده اند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

اما ائتلاف سعودی در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف، شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد که این آتش‌بس نیز پس از سه مرحله دو ماهه در نتیجه کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی پایان یافت و دیگر تمدید نشد.

یک رسانه یمنی پنجشنبه شب فاش کرد که در تماس تلفنی «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان با «حسین امیر عبداللهیان» همتای ایرانی‌اش، ریاض از تهران جهت میانجیگری با صنعا درخواست کرده است.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری «الخبر الیمنی» گزارش داد، بن فرحان در این تماس از ایران خواسته تا با میانجیگری بین عربستان و دولت صنعاء، باعث کاهش تنش ها بین دوطرف شود.

به نوشته این پایگاه خبری، این اقدام عربستان از بیم پیامدهای تهدید صنعا در نهمین سالگرد حمله ائتلاف عربی به رهبری ریاض به یمن صورت می گیرد، بویژه آن که دولت صنعا در روزهای گذشته از برگزاری رزمایش نظامی در استان مرزی جوف با عربستان خبر داده بود.

نیروهای مسلح یمن چهارشنبه شب در آستانه نهمین سالگرد تجاوز ائتلاف سعودی به یمن و ایستادگی مردمی در برابر آن، رزمایش بزرگی برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در این رزمایش حمله به هدف‌های متنوع از جمله کوهستانی، بیابانی و مناطق جنگلی شبیه‌سازی شد.

این گزارش می‌افزاید، یگان‌های نظامی از جمله پیاده‌نظام، یگان‌های زرهی، مهندسی، پدافند، پهپادی و موشکی با همکاری کامل و در نهایت آمادگی این رزمایش را برگزار کردند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط