دوشنبه 02 مهر 1403 - 13:56

کد خبر 28495

چهارشنبه 30 فروردین 1402 - 11:35:00


مورد عجیب لایحه واردات خودرو؛ جدیدترین اظهارات آقای وزیر


آخرین خبر/ وزیر صمت امروز در اظهاراتی در خصوص واردات خودرو گفت: لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده امروز در دولت تصویب شد که قرار است به مجلس فرستاده شود. این اظهارات وزیر در حالی است که طبق  قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401 واردات خودرو نیازی به مجوز مجلس ندارد.

در چند ماه اخیر قیمت خودروهای داخلی سر به فلک کشیده برخی کارشناسان بر این نظرند که یکی از راه های کنترل قیمت خودرو، واردات خودروهای خارجی کارکرده است اما این نظر مخالفانی دارد که کلاف عملیاتی شدن این ایده را پیچیده کرده است.
فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران   اظهار داشت: لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده امروز در دولت مصوب شد و به مجلس ارسال خواهد شد. واردات خودرو تا جایی ادامه خواهد داشت که شکاف بین عرضه و تقاضا از بین برود.

این اظهارات وزیر صمت در حالی است که در لایحه بودجه 1402 به موضوع واردات خودروهای کارکرده اشاره شده بود که با موافقت مجلس و شورای نگهبان همراه شد اما با مخالفت هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام از بودجه 1402 حذف شد.

مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد که مخالفت با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از 5 سال با تصمیم اکثریت اعضای مجمع بوده است.

با اظهارات امروز وزیر صمت مشخص می شود که دولت به دنبال گرفتن مجوز واردات خودرو از طریق مجلس را دارد.

 آیا واردات خودروهای کارکرده نیاز به مجوز مجلس و مجمع وجود دارد؟

مصباحی مقدم عضو هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام  مجمع  در مصاحبه ای تصریح کرده بود «دولت برای واردات خودرو‌های کارکرده نیاز به اخذ مجوز از هیچ مرجعی ندارد»

به گزارش تسنیم همچنین طبق ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401 شرایط و ضوابط واردات خودرو به مدت پنج سال در اختیار دولت قرار گرفته است. به اعتقاد کارشناسان حوزه تجارت خارجی نیازی به ارائه لایحه واردات خودرو کارکرده توسط وزیر صمت  به دولت و مجلس نیست و صرفاً می بایست آیین نامه اجرایی و ضوابط آن را تدوین و در دولت مصوب نماید.در هیچ یک از قوانین واردات خودرو کارکرده ممنوع نشده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط